|

در تهران بارانی چه گذشت؟

وقتی «میدان» خیابان‌های آب گرفته شد

خیابان‌های آب‌گرفته شهر برایشان حکم میدان را دارد و نقدهایی را که به خیابان‌های آب‌گرفته می‌شود، روایتگری دشمن می‌دانند.

وقتی «میدان» خیابان‌های آب گرفته شد

به گزارش روزنامه شرق، خیابان‌های آب‌گرفته شهر برایشان حکم میدان را دارد و نقدهایی را که به خیابان‌های آب‌گرفته می‌شود، روایتگری دشمن می‌دانند. از عملکرد شهرداری در روزهای بارانی تقدیر می‌کنند و رفتار تند معاون عمرانی شهردار با یک عضو شورای شهر را نادیده می‌گیرند و می‌گویند بی‌حرمتی به اعضای شورای شهر تهران نشده است.


در این میان تنها یک عضو شورای شهر برای آب‌گرفتگی‌ها از مردم عذرخواهی می‌کند و یاد معاون شهردار می‌اندازد که سخن‌گفتن در صحن شورا آداب دارد.


پس از دو روز آب‌گرفتگی در سطح شهر تهران انتظار می‌رفت اعضای شورای شهری که بارها به معاونت خدمات شهری تذکر داده بودند که خیابان‌های تهران پر از زباله است و باید فکری به حال معابر کثیف کرد و پاسخ شنیده بودند که ما زباله‌ها را جمع‌آوری می‌کنیم و شهروندان هم باید پای کار بیایند، یادآوری کنند که اگر زباله‌ها در خیابان‌ها نمی‌ماند، در این حجم معبر آب‌گرفته نداشتیم.


اما به‌جای تذکر اعضای شورای شهر از شهرداری گلایه کردند که چرا روایتگری میدان را به دست نگرفته است. پرویز سروری، نایب‌رئیس شورای شهر تهران، خطاب به شهرداری گفت که دچار غفلت بزرگی شده است و آن غفلت آن بوده که روایتگری را به دیگران داده و اگر قرار است در جنگ روایتگری پیروزی‌های ما را دشمن انجام بدهد، چه چیز را بازتاب می‌دهد. عملیات خرمشهر را انجام دادیم و خرمشهر را پس گرفتیم، اگر دشمن بخواهد تعریف کند، چه چیز را تعریف می‌کند. مردم چه حالی از این روایت پیدا می‌کنند، آیا احساس خفت نمی‌کنند؟ درحالی‌که عملیات بزرگی انجام شده است، در موضوع آب‌گرفتگی هم روایتگری دست شهرداری نیست، درحالی‌که عملیات موفق و بزرگی انجام شد و 10 هزار نیرو در مقابل آب‌گرفتگی‌ها خدمات‌رسانی کردند و مشکلات نسبت به گذشته کمتر بود؛ اما چون روایتگری دست دشمن بود، مردمی که در خانه نشسته بودند، گمان می‌کردند تهران را آب برده است.


او فعالیت‌های شهرداری در روزهای آب‌گرفته را تشبیه به کسی کرد که زیر علم رفته اما به جای آنکه عرقش پاک شود، لگد خورده است.


شورا به آب‌گرفتگی‌ها بی‌تفاوت نیست


ناصر امانی، عضو دیگر شورای شهر، بابت روزهای آب‌گرفته تهران از مردم تهران عذرخواهی کرد و گفت:‌ در این چند روز بارندگی، شهرداری تهران حضور فعالی داشته و از زحمات همه آنها تشکر می‌کنم. آب‌گرفتگی موضوعی نیست که مربوط به این دوره باشد و در همه ادوار با این مشکل روبه‌رو بودیم. در شهرهای صنعتی بزرگ دنیا که پیشرفته‌ترین سیستم‌ها را دارند، باز هم با یک بارندگی سیلاب ایجاد می‌شود؛ اما می‌خواهیم مردم بدانند که شورای شهر بی‌تفاوت نیست.


او ادامه داد: بنده و آقای اقراریان بارها نسبت به موضوع پسماند، نظافت و پراکندگی زباله در معابر و جوی‌ها تذکر دادیم. متأسفانه در اولین‌ بارندگی تهران نتیجه بی‌توجهی به این تذکرها و هشدارها را شاهد بودیم. مدیر‌کل خدمات شهری شهرداری در گفت‌وگویی تلویزیونی اعلام کردند که علت آب‌گرفتگی معابر زباله‌های ریخته‌شده در 10 هزار کیلومتر شبکه‌های فرعی و جوهای آب است.


این عضو شورای شهر تهران با اشاره به فعالیت 10 هزار کارگر خدمات شهری برای رفع گرفتگی‌های معابر، اضافه کرد: سازمان هواشناسی، باران‌های سیل‌آسا و احتمال آب‌گرفتگی را هشدار داده بود اما آیا امکان نداشت قبل از آب‌گرفتگی و جاری‌شدن سیلاب با استفاده از تجربه گذشته و نقاط مشخص‌شده آب‌گرفتگی که نقشه آن در اختیار همه مناطق است، علاج واقعه را قبل از وقوع می‌کردیم؟


امانی با بیان اینکه موضوع آب‌گرفتگی که ترافیک تهران را چند‌برابر کرد، تبدیل به مشکل لاینحل شده و باید برای آن فکر اساسی کرد، گفت: تکمیل شبکه جمع‌آوری آب‌های زیرسطحی که در دوره‌های سوم و چهارم شورا به 75 درصد رسیده بود، یکی از راهکارهاست. همچنین معاونت خدمات شهری و محیط‌ زیست و معاونت فنی و عمرانی و اجتماعی و فرهنگی در‌این‌باره مسئولیت دارند؛ توسعه آموزش شهروندی، فرهنگ تفکیک از مبدأ، تشویق شهروندان به رعایت پروتکل شهرنشینی و استفاده از مخازن، پاک‌سازی کانال‌های سرپوشیده و نظارت سختگیرانه بر فعالیت پیمانکاران و حضور میدانی مدیران قبل از شروع فصل بارندگی، از جمله اقدامات ضروری است.


این عضو شورا تأکید کرد: این تجربه گذشت و مایه تأسف ما شد. از همه شهروندان عذرخواهی می‌کنم و از شهرداری تهران می‌خواهم برای بارندگی‌های بعدی تهران آمادگی لازم ایجاد کند.


این عضو شورای شهر معتقد است که اگر شهرداری یک هفته زودتر لایروبی را شروع می‌کرد، در روزهای بارانی کمتر دچار آب‌گرفتگی بودیم.


روز گذشته به‌جز موضوع آب‌گرفتگی در هم‌اندیشی شورای شهری‌ها و شهردار تهران هم بررسی و بخشی از آن گزارش در صحن مطرح شد، معاون عمرانی شهردار هم به صحن شورای شهر آمد تا گزارشی از برنامه‌های این حوزه بدهد.


سکوت در برابر تندی معاون شهردار


او در آغاز سخنانش از اعضای شورا درخواست کرد تا سکوت را رعایت کنند و گفت می‌خواهم به هیئت‌رئیسه تذکر دهم که سکوت را رعایت کنند. این تذکر با واکنش عضو شورا مواجه شد. مهدی اقراریان گفت که شما در جایگاهی نیستید که به ما تذکر بدهید. عباس شعبانی گفت: اجازه بدهید آقای اقراریان صحبت کنم و من می‌توانم به هیئت‌رئیسه تذکر بدهم.


در این میان چمران در واکنش به مکالمات مطرح‌شده گفت: اجازه بدهید جواب ایشان را بدهم. هرکسی در جایگاه عام می‌تواند تذکر بدهد و ما باید انتقادپذیر باشیم. این صحبت‌های چمران واکنش بعدی شعبانی را به دنبال داشت و گفت: همان‌گونه که شما از ما می‌خواهید سکوت کنیم، من هم از شما می‌خواهم سکوت را رعایت کنید. مهدی اقراریان در اعتراض به این اقدام معاون فنی و عمرانی، جلسه شورای شهر را ترک کرد و پس از پایان سخنان او به صحن بازگشت.


عباس شعبانی در سخنانش از دو‌طبقه‌شدن همت و ال‌‌آر‌تی همت گفت.معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران از اجرای پروژه ال‌آر‌تی بزرگراه همت خبر داد و گفت: بودجه امسال معاونت فنی و عمرانی هزارو ۵۰۰ میلیارد تومان است که برای جبران عقب‌ماندگی و اجرای پروژه‌های نیمه‌تمام ناچیز است. معاونت فنی و عمرانی برای چهار سال به ۷۳ تا ۷۴ هزار میلیارد تومان بودجه نیاز دارد.


او با تأکید بر اینکه اجرای پروژه مونوریل در تهران نیازمند بودجه‌ای معادل یک‌میلیارد یورو است، گفت: برای اجرای پروژه ال‌آر‌تی در بزرگراه همت محدودیت نداریم، چون در بزرگراه تملکی وجود ندارد و بیشتر فضای باز و پارک است. ناصر امانی هم به حاشیه ابتدایی سخنان معاون شهردار واکنش نشان داد و گفت:‌ به خودم تذکر می‌دهم؛ اگر بنده جای آقای شعبانی بودم در اولین جلسه‌ای که پشت میکروفن قرار می‌گرفتم، سلامی کرده، سوابق خود را می‌گفتم و بعد برنامه و اولویت‌هایم را تشریح کرده و سعی می‌کردم تا با جو کار شورا و نمایندگان مردم آشنا شوم.


او ادامه داد: توقع این است که کسی که پشت تریبون قرار می‌گیرد، شورا را می‌شناسد، اختیارات و شأن شورا را می‌داند و متوجه است که چگونه حاضر شود. ایشان چهار سال با شورا کار دارد، می‌رود و می‌آید. از نحوه اولین برخورد ایشان با شورا تعجب کردم و توقع نداشتیم این‌گونه با اعضای شورا صحبت کنند!


امانی تصریح کرد: شما از حوزه کار پیمانکاری به کارفرمایی آمده‌اید. همه مدیران را هم خارج از شهرداری و با سابقه کار پیمانکاری وارد شهرداری کرده‌اید. باید بگویید چگونه اقداماتی را که در دوره شورای چهارم و سوم در حوزه فنی و عمران به جا گذاشته شد و به گفته مقام معظم رهبری میراث ماندگاری بود، می‌خواهید حفظ کنید؟ باید برنامه ارائه می‌کردید. تنها برنامه‌ای که ارائه شد، بحث تکمیل رینگ تهران «یادگار امام و شهید شوشتری» بود. باید از این دست برنامه‌ها ارائه شود.


این عضو شورا ادامه داد: 550 کیلومتر شبکه بزرگراهی تکمیل شده و کمتر از 20 کیلومتر کسری رینگ تهران تا تکمیل باقی مانده که از طریق بروجردی، شوشتری و یادگار امام به نتیجه برسد. کار سختی نیست که 75 درصد به 100 درصد در این چهار سال برسد.


عضو کمیسیون برنامه‌و‌بودجه شورای شهر تهران با اشاره به تکالیف سنگینی که برنامه پنج‌ساله سوم بر عهده معاونت فنی و عمران گذاشته است، تأکید کرد: معاون فنی و عمران با این برنامه می‌خواهد چه کند؟ ایجاد ال‌آر‌تی در همت اتفاق بسیار خوبی است، اما اتفاقی نیست که به‌راحتی به آن دسترسی پیدا کنیم و باید نسبت به این موضوع واقعی‌تر فکر کنیم.


او با اشاره به برخی تکلیف‌های برنامه پنج‌ساله سوم برای این معاونت، گفت: یکی از برنامه‌ها تکمیل شبکه آب‌های زیرسطحی است که به طول 523 کیلومتر با پیشرفت 75‌درصدی رسیده است. بنا بوده تا پایان سال 1398، 76 درصد، تا پایان سال 1399، 77 درصد و تا 1400 به 79 درصد پیشرفت برسد. معاون فنی و عمران برنامه‌اش را برای این تکلیف و درباره ایمن‌سازی و بهسازی پل‌های تهران و آسفالت معابر بیان کند.


امانی تأکید کرد: گزارش ارائه‌شده از سوی معاون شهردار باید به‌گونه‌ای باشد که ما بتوانیم براساس برنامه، مطالبه‌گری کنیم.


حبیب کاشانی هم در واکنش به وعده ساخت ال‌آرتی‌ همت گفت: اجرای پروژه‌هایی مانند ‌ال‌آرتی کار خوب و پسندیده‌ای است اما اینکه در هفت‌ماهه گذشته تنها ۵۲ درصد از بودجه شهرداری محقق شده، نگرانی‌هایی در زمینه تأمین اعتبارات وجود دارد و اگر شهرداری اعتبار داشت، قاعدتا مشکلی وجود نداشت و انتظار داریم که مدیریت شهری نسبت به تأمین اعتبار گام‌های مؤثری را بردارد.


وی همچنین از معاونت‌های شهرداری به‌ویژه معاونت عمرانی خواست در ارتباط با اظهارنظرهای خود دقت داشته باشد.


کاشانی خطاب به معاونت عمرانی گفت: در اظهارات معاون شهردار تهران اعلام شد که بنزین در سال ۱۴۰۵ به قیمت خرید خود یعنی ۳۰ هزار تومان می‌رسد و بیان این‌گونه مطالب در تریبون شورا که جایگاه حقوقی و حقیقی است، به صلاح نیست و انتظار داریم معاون شهردار تهران این مطالب خود را اصلاح کند.


سکوت سلیمانی شکسته شد


در جلسه روز گذشته سکوت نرجس سلیمانی در صحن شورای شهر شکسته شد. او در تذکری مهم به هیئت‌رئیسه شورای شهر خواستار شفافیت مصوبات و فرایندها در شورای شهر شد. او اشاره‌ای هم به سخنان منتشرشده در روز نخست شورای شهر کرد که در آن سخنان به فشارهای انتخاب شهردار اشاره شده بود و سلیمانی خواستار شفافیت آرای اعضا شده بود.


نرجس سلیمانی، عضو کمیسیون نظارت و حقوقی شورا، در جلسه روز گذشته گفت: در جلسه نخست شورای ششم نکاتی اساسی را در جایگاه هیئت‌رئیسه موقت با ریاست موقت شورا در میان گذاشتم و بر اهمیت شفافیت و بستر آن که علنی و آشکار‌بودن قوانین، مصوبات و فرایندهاست، تأکید کردم و خواستار همراهی و همگامی شورا در این امور بنیادین شدم.


وی ادامه داد: در شهر دودزده تهران اصلاح را باید از خود شروع کنیم. خشت اول شورا که همان آیین‌نامه داخلی است، هنوز بعد از گذشت ۲۱ جلسه از آغاز شورای ششم تعیین تکلیف قطعی نشده است. با استناد به اصل ۱۰۰ قانون اساسی که صراحتا حدود اختیارات، نحوه انتخاب و نظارت شوراهای مذکور و سلسله‌مراتب آنها را قانون معین می‌کند و با عنایت به متن ماده ۹ قانون انتخابات شورای شهر و انتخاب شهرداران و با توجه به روح حاکم بر تبصره ذیل ماده ۱۵ همان قانون که حتی در وظایف ذاتی شورای شهر ارسال مصوبات به مراجع ذی‌ربط قانونی را جهت تصویب لازم می‌داند و همچنین نص ماده ۸۲ قانون مورد اشاره که اگرچه به موضوع مستقیما مرتبط نیست‌ اما اصلی‌ترین کاربرد شورای شهر آیین‌نامه هیئت دولت را ملاک عمل معرفی می‌کند.


سلیمانی افزود: به‌علاوه ماده ۸۴ تشکیلات شورای شهر را موظف به اطلاع‌رسانی و اجرای آیین‌نامه‌های ملاک عمل کرده است. از منظر مصوبات موجود قانونی و وفق بند ۸۸ قانون تشکیلات و اصلاحیه‌های آن وظیفه تهیه و تصویب آیین‌نامه داخلی شورا بر عهده شورای عالی استان‌هاست.


این عضو کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر تهران ادامه داد: لکن ضمن پیگیری و ممارست بر دریافت مدارک موجود تاکنون به‌دلیل عدم شفافیت، دسترسی به سابقه مکاتبات در این حوزه مقدور نشده است.


وی افزود: با توجه به گذشت شش درصد از عمر شورا بر خود واجب می‌دانم به تعیین تکلیف ساختار و سازمان شورای شهر و همچنین آیین‌نامه داخلی که باید در 20 جلسه گذشته نخست به آن پرداخته می‌شد، توجه بدهم. درعین‌حال با توجه به تبصره افزایش کمیسیون‌های شورای شهر تهران مستدعی است اقدامات عاجل به تعیین تکلیف وظایف کمیسیون‌ها و کمیته‌ها و ارسال به مراجع بالادستی جهت تصویب، بررسی و ابلاغ تسریع شود. بدیهی است بدون ساختار سازمان مصوب، بنیان تلاش‌های مجدانه اعضای شورا بر بستری ناپایدار است.


سلیمانی تأکید کرد: در متن مصوبه افزایش تعداد کمیسیون‌ها به اصلاح ماده ۲۳ آیین‌نامه‌ای که در جلسه اول شورای شهر مصوب شده، استناد شده است. با توجه به تصویب آیین‌نامه داخلی شورای شهر در هیئت وزیران در سال ۸۴ می‌توان به تداخل اساسی و عدم وجود صراحت ملاک عمل در حوزه رعایت قوانین هشدار داد.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها