|

جزئیات تزریق دز یادآور برای افراد عادی

عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا گفت: اگر وارد پیک های بعدی شویم و امکان جهش های ویروس وجود داشته باشد، باید افرادی که احساس شود بیشتر در معرض مرگ و میر هستند تزریق دوز یادآور را داشته باشند.

جزئیات تزریق دز یادآور برای افراد عادی

حمیدرضا ابطحی، عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا گفت: تزریق دُز یادآور عمدتا برای گروه های پرخطر است که یا سالمند هستند و بیماری زمینه ای دارند.


او با بیان اینکه تزریق دوز یادآور برای گروه های عادی بستگی به این دارد که چقدر انتظار داشته باشیم که شرایط شیوع کووید تغییر کند، افزود: اگر شروع شرایط شیوع کووید کاهش پیدا کند، برای افراد عادی هنوز اصرار نداریم که حتما دوز سوم را تزریق کنند.

ابطحی ادامه داد: گزارش اخیری که در کمیته کشوری کووید اعلام شد نشان می داد بیشترین مرگ و میر برای افرادبالای ۶۰ بود و واکسن در انتقال بیماری تأثیر متوسط دارد چرا که ممکن است افرادی که واکسن تزریق کردند، بیماری را دوباره بگیرند.

عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا با اشاره به اینکه سطح ایمنی که واکسن ایجاد می کند در داخل بدن است و در سطح مخاط گوش و حلق تأثیری ندارد، گفت: برای اینکه به بیماری مبتلا نشویم باید ایمنی را در سطح مخاط گوش، حلق و بینی ایجاد کنیم.


او تصریح کرد: برای اینکه بیماری پیشرفت نکند، واکسن می تواند آنتی بادی های سیستماتیک ایجاد کند برای همین افراد سالمند و پر خطر هنوز هم می توانند به بیماری مبتلا شوند و به دیگران نیز منتقل کنند. اگر چه با واکسیناسیون مقدار ابتلا کم می شود اما باعث عدم انتقال ویروس به صورت کلی نمی شود.


ابطحی با بیان اینکه تزریق دوز سوم برای سالمندان و افراد پر خطر می تواند برای خودشان ایمنی ایجاد کند، گفت: اینکه افراد عادی هم لازم باشد دوز سوم واکسن را تزریق کنند به دو نکته بستگی دارد، یکی آن که شرایط تأمین واکسن چگونه است؟ و یکی اینکه شرایط اپیدمی کووید در ادامه به چه صورت پیش برود؟

این عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا تصریح کرد: اگر در واقع ما وارد پیک های بعدی شویم و امکان جهش های ویروس وجود داشته باشد، باید افرادی که احساس شود بیشتر در معرض مرگ و میر هستند تزریق دوز یادآور را داشته باشند و این افراد می توانند زیر ۶۰ سال باشند.

او با بیان اینکه هنوز اطلاعات کافی برای اینکه ما در مواجه با پیک ششم، اتفاقی مانند پیک پنجم رخ می دهد، وجود ندارد، گفت: میزان مرگ و میر افراد زیر ۱۲ سال مانند افراد مسن نیست و واکسیناسیون این افراد به این دلیل اهمیت دارد که افرادی که در تماس با آن ها هستند، چقدر امکان ابتلا دارند.

ابطحی افزود: اگر می خواهیم به شرایط زندگی عادی برسیم و ارتباطات نزدیک تری ایجاد کرد، واکسیناسیون کودکان زیر ۱۲ سال مورد اهمیت می شود اما فعلا حداقل به صورت اجماع درباره واکسیناسیون این افراد تصمیمی وجود ندارد.

او درباره وضعیت شهر های قرمز در پایان اظهار کرد: عمدتا قرمز بودن شهر های کشور بر اساس بیماران بستری و بیمارانی که در بستری فوت می کنند، بیان می شود و قرمز بودن شهری به معنای این نیست که میزان شیوع بیماری در شهری افزایش پیدا کرده است.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها