|

کمیته علمی کشوری کرونا: قرنطینه و محدودیت‌ها باید مجددا اعمال شود

دبیر کمیته علمی کشوری کرونا گفت: قرنطینه و محدودیت ها باید با نظر رییس جمهوری و وزارت کشور در مجامع عمومی اعمال شود.

کمیته علمی کشوری کرونا: قرنطینه و محدودیت‌ها باید مجددا اعمال شود

دبیر کمیته علمی کشوری کرونا گفت: براساس نتایج جلسه اخیر که با حضور کارشناسان آمار وزارت بهداشت برگزار شد، رنگ بندی کرونایی باید تغییر کند.

دکتر حمیدرضا جماعتی روز شنبه در نشست خبری با موضوع سویه جدید اومیکرون در ایران اظهار داشت: در حال حاضر این موضوع به صورت اولیه مورد توافق قرار گرفته است و نتایج آن در چند روز آینده مشخص می شود.

وی با یادآوری اینکه پیشنهاد محدودیت های کرونایی را به ستاد ملی مقابله با کرونا ارایه کردیم، گفت: اگر ما پروتکل های بهداشتی را رعایت نکنیم و واکسیناسیون را انجام ندهیم، حداقل سه تا چهار هفته آینده با پیک اومیکرون مواجه می شویم.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تصریح کرد: قرنطینه و محدودیت ها باید با نظر رییس جمهوری و وزارت کشور در مجامع عمومی اعمال شود.

جماعتی از تدابیر لازم برای مقابله با اومیکرون را همچنان رعایت پروتکل های بهداشتی،اعمال محدودیت ها در مجامع و اماکن شلوغ و پرازدحام و انجام واکسیناسیون بویژه دز یادآور اعلام کرد و افزود: به مردم توصیه می شود که این موارد را به دقت رعایت کنند.

وی ادامه داد: در بسیاری از کشورها از جمله اتریش که اومیکرون شیوع پیدا کرده است با انجام قرنطینه هایی به مدت سه هفته، توانستند میزان مرگ و میر و بستری شدن بیماران در بیمارستان ها را کاهش دهند.

دبیر کمیته علمی کشوری کرونا اظهار داشت: اتریش در کنار این موضوع، مواردی مانند اعمال جریمه در مرزها را اجرایی کرد که این موارد هم کمک کننده بود، به عبارتی کاهش مرگ و بستری فقط مرتبط با محددیت در سالن ها و مجامع عمومی نبود، در ایتالیا هم در روزهای اخیر محدودیت هایی در مجامع عمومی اعمال شد.

جماعتی باردیگر توصیه اکید کرد که مردم هم پروتکل های بهداشتی را به شدت رعایت کنند و هم در فاصله زمانی تا ۲ هفته آینده که زمان طلایی است دز سوم واکسن کرونا را حتما تزریق کنند.

وی یادآور شد: مطالعات انجام شده نشان می دهد که دز سوم واکسن تا ۷۵ درصد در مقابل ویروس اومیکرون ایمنی در فرد به وجود می آورد و این آمار بسیار خوبی است.

شرایط کامل برای حضور دانش آموزان فراهم شود

دبیر کمیته علمی کشوری کرونا بر لزوم ایجاد شرایط برای بازگشایی حضوری مدارس تاکید کرد و گفت: اگر شرایط لازم برای این موضوع فراهم نباشد، می تواند خطراتی دانش آموزان و کادر مدرسه و حانواده های آنها را تهدید کند.

جماعتی افزود: توصیه اعضای این کمیته این است که وزارت آموزش و پرورش به همراه مسوولان مدرسه، حتما شرایط کامل را از نظر رعایت اصول بهداشتی برای حضور دانش آموزان ایجاد کنند تا سبب صدماتی به دانش آموزان و خانواده های آنان یا کانونی برای شیوع پیک های بعدی در جامعه نباشند.

وی خاطرنشان کرد: اگر می خواهند مدارس و سایر مراکز آموزشی به صورت حضوری باشد باید پروتکل های بهداشتی مانند فاصله گذاری ، اجتماعی، استفاده از ماسک، شستن مرتب دست ها به دقت رعایت شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی همچنین اظهار داشت: تهویه مناسب در کلاس ها و حضور تعداد محدود دانش آموزان در کلاس های درس از دیگر مواردی است که باید به دقت اعمال شود.

افراد بالای ۱۸ سال دز سوم واکسن کرونا را بزنند

جماعتی تاکید کرد که تمامی هموطنان بالاتر از ۱۸ سال باید هر چه سریع تر به مراکز واکسیناسیون مراجعه کنند و دز سوم واکسن کرونا را بزنند تا ایمنی در بدن آنان به وجود آید.

وی با بیان اینکه تولیدات داخلی واکسن برای دز سوم کفایت می کند، گفت: ما انتظار داریم که افراد برای تزریق دز سوم هرچه سریع تر مراجعه کنند.

این پزشک فوق تخصص ریه گفت: توصیه ما حتی انجام واکسیناسیون کودکان پنج تا ۱۱ ساله است. با توجه به بازگشایی حضوری مدارس که ممکن است سبب انتشار اومیکرون شود، توصیه می‌کنیم در این سنین هم واکسیناسیون انجام شود.

دو قرص ایرانی درمان کرونا در انتظار مجوز سازمان غذا و دارو

جماعتی همچنین درباره ۲ قرص درمان کرونا که در چند روز گذشته از سوی سازمان غذا و داروی آمریکا تاییدیه دریافت کرد، اظهار داشت: شرکت های داروسازی در ایران هم توانایی ساخت قرص های پکسلویید و مولنوپیراویر را دارند و حتی تعدادی از آن را ساختند و منتظر نظر سازمان غذا و دارو هستند تا در اختیار مردم قرار دهند؛ اما این داروها در موارد بیماری خفیف تا متوسط به عبارتی در شروع علائم بیماری یا کسانی که بیماری زمینه ای دارند، استفاده می شود.

دبیر کمیته علمی کشوری کرونا همچنین درباره تاثیر دورهمی ها به خصوص شب یلدا در انتشار سویه اومیکرون اظهار داشت: اگرچه گزارش هایی از افزایش موارد ابتلا در دورهمی ها داشتیم ولی معمولا با توجه به روند سویه جدید ویروس کرونا اثرات آن هفته آینده مشخص می‌شود.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها