|

دلمیکرون در کمین است

رییس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: موارد زیادی از ابتلای همزمان به دو سویه اومیکرون و دلتا در آمریکا و اروپا دیده شده است.

دلمیکرون در کمین است

به گزارش ایرنا، رییس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با بیان که موارد زیادی از ابتلای همزمان به دو سویه اومیکرون و دلتا در آمریکا و اروپا دیده شده است، گفت: دلمیکرون ترکیبی از واریانت‌های دلتا و اومیکرون است که می‌تواند حتی سریعتر از گونه‌های قبلی منتقل شود.

دکتر علیرضا ناجی با بیان این که همچنان تحقیقات و شواهد درباره ویروس ترکیبی دلمیکرون تکمیل نشده است، افزود: این احتمال وجود دارد که سویه دلتا و اومیکرون بتوانند ژن ها را با هم عوض کنند و واریانتی خطرناک تر از گونه های قبلی پدید آورند.

استاد تمام ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی با تاکید بر اینکه کووید ۱۹ نتیجه عفونت های یک سویه جهش یافته است، ادامه داد: این ویروس در موارد بسیار نادر می تواند به طور همزمان با ترکیب دوسویه مختلف ایجاد آلودگی کند.

دلمیکرون نتیجه ترکیب دو سویه است

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درباره ویژگی های سویه های اومیکرون و دلتا اظهار داشت: دلمیکرون نتیجه ترکیب این دو سویه است.

وی گفت:‌ اومیکرون با قدرت سرایت پذیری بالا، به واریانت غالب در اکثر مناطق جغرافیایی تبدیل شده است. این واریانت یک فرم جهش یافته است که اولین بار در آفریقای جنوبی شناسایی شد.

ناجی تاکید کرد:‌ اومیکرون با سرعتی بسیار زیاد در حال گسترش است. علائم آن در حال حاضر خفیف تر از نوع دلتاست و مرگ و میر آن هم کمتر گزارش شده است.

وی با مقایسه جهش کرونای دلتا با اومیکرون گفت: در حالی که گونه دلتا علامت های شدیدتری از بیماری را به همراه دارد، ولی جهش اومیکرون قابلیت سرایت پذیری بسیار بالاتری دارد.

این استاد ویروس شناسی دانشگاه گفت: در واقع دلمیکرون ترکیبی از دلتا و امیکرون و ملغمه ای از پروتئین اسپایک از دو واریانت بر سطح ویروس است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا دلمیکرون یک واریانت یا نوعی جهش ویروسی است، گفت: دلمیکرون یک واریانت جدید با جهش نیست، بلکه ویروسی ترکیبی از پروتئین های دلتا و اومیکرون است.

علائم ابتلا به دلمیکرون

رییس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درباره علایم ابتلا به دلمیکرون اظهار داشت: علائم دلمیکرون مانند اومیکرون و دلتا است. تب بالا، سرفه مداوم، از دست دادن حس چشایی و بویایی، آبریزش بینی، سردرد و گلو درد از علامت های اصلی ابتلا به دلمیکرون است.

ناجی ادامه داد: بر اساس اطلاعات منتشر شده بیشتر افرادی که مبتلا به نقص سیستم ایمنی هستند، می توانند دو گونه اومیکرون و دلتا را همزمان در بدن خود جای دهند.

وی در این باره توضیح داد: تحقیقات و شواهد درباره گونه جدید کرونا در دسترس نیست. این احتمال وجود دارد که دلتا و اومیکرون بتوانند ژن ها را با هم عوض کنند و واریانتی ایجاد کنند که حتی کشنده‌تر است.

اقدامات قاطع برای خاموش کردن شعله کرونا ضروری است

وی با بیان این که این رویدادها از نظر علمی رویدادهای نوترکیب نامیده می شوند، خاطرنشان کرد: با مشاهده دلمیکرون، دل نگرانی هایی از ایجاد قریب الوقوع ویروس های نوترکیب بین دو واریانت اومیکرون و دلتا بیشتر شده که نتیجه آن هنوز نامشخص است.

ناجی در خاتمه تسریع در روند واکسیناسیون علیه کرونا و رعایت پروتکل های بهداشتی با هدف قطع زنجیره انتقال را خواستار شد و یادآوری کرد: اقدامات قاطع در خاموش کردن شعله چرخش کرونا در سراسر دنیا با وضع محدودیت های شدید و واکسیناسیون وسیع ضرورت دارد.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها