|

معاون بهداشت ستاد مقابله با کرونا:

در کف وضعیت کرونا هستیم

معاون بهداشت ستاد مقابله با کرونا گفت: اکنون شهر قرمزی در استان نداریم. عمده شهر‌ها آبی رنگ هستند و می‌توان گفت در کف وضعیت کرونا هستیم.

در کف وضعیت کرونا هستیم

علیرضا اولیایی منش گفت: از جبنه کلی ما در خصوص سویه کرونای دلتا در وضعیت خوبی به سر می‌بریم و استان تهران هم مانند نقاط کشور است و اکنون شهر قرمزی در استان نداریم. عمده شهر‌ها آبی رنگ هستند و می‌توان گفت در کف وضعیت کرونا هستیم. برخی روز‌ها هیچ مرگ‌و میری در استان نداریم و تعداد بستری‌ها هم به تناسب ۱۴ میلیون نفر جمعیت استان است که نشان می‌دهد در کل اوضاع بدی از نظر کرونا نداریم.

به گزارش ایسنا، وی درباره واکسیناسیون علیه این بیماری نیز گفت: عمده واکسیناسیون کشور و تهران در سال ۱۴۰۰ بویژه از تیرماه به بعد انجام شده است و به همین دلیل خیلی از مردم همچنان ایمنی تزریق دو دز واکسن را دارند که این ایمنی کمک می‌کند که افراد کمتر به بیماری مبتلا شوند.

او با اشاره به اینکه تاکنون سویه امیکرون به طور کلی ریسک و خطر کمتری نسبت به سویه دلتا داشته، تاکید کرد: ابتلا به این سویه درگیری ریه کمتری می‌دهد. مسلما امیکرون در کشور وجود داشته و در حال گردش است و خیلی از مردم ممکن است متوجه نباشند و فکر کنند سرماخوردگی کوچک و گذرایی گرفتند و این بیماری را رد کنند و به همین دلیل، چون مراجعات مردم پایین است آمار ما هم از ابتلا به این سویه خاص دقیق نیست. برخی مواردی که شک زیادی به امیکرون بودن آن داریم، برای آزمایشات دقیق فرستاده می‌شود و بر این اساس موارد شناسایی قطعی ابتلا به این سویه اعلام می‌شوند، اما اینکه بخواهیم آمار دقیقی از مبتلایان به این جهش ارائه دهیم، امکان پذیر نیست.

اولیایی منش با تاکید بر لزوم افزایش مراقبت‌ها، اظهار کرد: توصیه اکید ما تزریق دز سوم واکسن است که از اهمیت بالایی برخوردار است و خوشبختانه انواع واکسن‌ها در مراکز موجود است. از سوی دیگر همچنان رعایت پروتکل‌های بهداشتی امری مهم است. علی‌رغم اینکه ممکن است عوارض سویه امیکرون از سویه قبلی کمتر باشد، اما باید همچنان موازین مراقبتی را رعایت کرد، زیرا وقتی مردم به طور گسترده به بیماری مبتلا شوند برخی مانند سالمندان و بیماران خاص بیشتر در معرض خطر قرار می‌گیرند. از طرف دیگر اگر سویه‌ای از ویروس کرونا تا حد زیادی در جمعیتی گسترده شود احتمال جهش آن به سویه‌های خطرناک‌تر وجود دارد. حتی اگر اثبات شود که امیکرون علائم خفیف‌تری دارد باز هم باید مراقبت‌ها را در حد بالایی قرار داد.

وی افزود: اگر تعداد بستری‌ها در یک ماه به یکباره افزایش یابد، نظام سلامت قادر نخواهد بود با آن تعداد بالا روبرو شود و دوام بیاورد، زیرا امکانات کشور‌ها برای مقابله با شرایط عادی است.

او با اشاره به اینکه هنوز در کشور حدود ۱۲ درصد جمعیت دز اول واکسن و حدود ۲۴ درصد هم دز دوم را دریافت نکردند، تصریح کرد: از سوی دیگر توصیه به عدم قرارگیری در مجامع شلوغ و فاقد تهویه و تاکید به استفاده از ماسک همچنان برقرار است. آمار کشوری واکسیناسیون دز سوم نیز ۱۳ درصد است.

معاون بهداشت ستاد کرونا استان تهران درباره آمار واکسیناسیون در استان تهران، بیان کرد: در استان تهران واکسیناسیون دز اول مشابه آمار کشوری حدود ۸۵ درصد و دز دوم ۷۴درصد و دز سوم ۱۵ درصد است. همچنین آمار واکسیناسیون در مناطق تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی تهران برای دز اول ۱۰۰ درصد، برای دز دوم ۷۷ درصد و دز سوم ۱۳ درصد، برای دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی دز اول ۸۱ درصد، دز دوم ۷۴ درصد و دز سوم ۱۷ درصد و برای دانشگاه علوم پزشکی ایران دز اول ۸۱ درصد، دز دوم ۷۲ درصد و دز سوم ۱۴ درصد است.

او با اشاره به اینکه شاخص رنگ‌بندی کرونایی شهر‌ها هنوز تغییر نکرده است، ادامه داد: قرار بود پس از شیوع امیکرون یک رنگبندی جدید ارائه شود. به طور کلی شناسایی امیکرون به کیت‌های آزمایشگاهی ویژه نیاز دارد که به تعداد بالا در دسترس همه نیست؛ البته خوشبختانه انستیتو پاستور ایران به سرعت توانست این کیت‌ها را تولید کند، اما نه به تعداد بالا که در همه جا به وفور وجود داشته باشد. به همین دلیل نمی‌توان در مورد وضعیت به شکل خیلی دقیق صحبت کرد.

وی همچنین در پیش‌بینی از شرایط کرونا در روز‌های آتی با توجه به وضعیت فعلی، گفت: آمار رعایت پروتکل‌های بهداشتی به زیر ۵۰ درصد رسیده است. البته با تصویب ستاد ملی کرونا برخی محدودیت‌ها از جمله عدم بازگشایی مدارس (به جز برگزاری امتحانات حضوری) و برگزاری مجازی کلاس‌های دانشگاهی بازگشته است، اما در بین جمعیت مردم معمول که مشاغل آزاد دارند رعایت‌ها کاهش یافته است. امیدوارم با رعایت مردم وارد پیکی از امیکرون که نتوانیم جلوی آن را بگیریم، نشویم. در کشور‌هایی مثل آمریکا و انگلیس همه مناطقشان از نظر امیکرون قرمز است و جایی پاک ندارند. حمل و نقل عمومی، مراکز خرید و باشگاه‌ها از جمله مراکزی است که باید پروتکل‌ها به دقت رعایت شود.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها