|

سفر نادر یک عضو ارشد دولت آمریکا به تایوان

الکس ایزار، وزیر بهداشت و خدمات انسانی آمریکا، در رأس هیئتی از تایوان دیدار می‌کند. در ۴۰ سال گذشته؛ یعنی از آغاز روابط دیپلماتیک آمریکا با جمهوری خلق چین، این سفر ایزار رخدادی بسیار نادر به‌ شمار می‌رود. الکس ایزار (عازار) خود در حساب کاربری‌اش در توییتر نوشته این سفر از یک سو بیانگر «حمایت رئیس‌جمهوری آمریکا از رهبری بین‌المللی (تایوان) در عرصه درمانی» است و از سوی دیگر تأکیدی بر این موضوع که «جوامع آزاد و دموکراتیک بهترین نمونه برای حفظ و اشاعه سلامت هستند».
سفر یک مقام آمریکایی در این سطح البته با انتقاد و اعتراض جمهوری خلق چین روبه‌رو شده‌ که تایوان را «استان سرکش» خود می‌داند و به هر تلاشی برای پذیرفتن استقلال آن واکنش نشان می‌دهد. وزارت خارجه چین در واکنش اولیه به این سفر گفته هر اقدامی برای انکار یا به‌چالش‌کشیدن اصل «چین واحد» که تایوان را بخشی از قلمرو جمهوری خلق می‌داند، شکست خواهد خورد.
البته شماری از ناظران بر این عقیده هستند که واکنش‌های بیشتر پکن، به نتایج این سفر و سخنان یا اظهارات احتمالی وزیر دونالد ترامپ بستگی خواهد داشت. دولت آمریکا تأکید کرده سفر الکس ایزار با هدف «تقویت شراکت میان ایالات متحده و تایوان و افزایش همکاری‌ها بین دو کشور در زمینه نبرد جهانی با همه‌گیری کووید۱۹» صورت می‌گیرد.
تایوان، هرچند به‌ دلیل مخالفت و مقاومت چین عضوی از سازمان بهداشت جهانی نیست و بیشتر به خود متکی‌ است؛ اما کارنامه‌ بسیار موفقی در زمینه مقابله با همه‌گیری داشته است. تاکنون کمتر از ۵۰۰ مورد تأیید‌شده و هفت قربانی در این کشور به‌ ثبت رسیده‌ و تقریبا اکثر مراکز آموزشی، فرهنگی، اقتصادی و عمومی نیز به فعالیت‌های رایج خود مشغول هستند. سفر ایزار همچنین در بازه‌ای از زمان انجام می‌شود که تنش‌ها بین واشنگتن و پکن افزایش یافته است؛ از‌جمله در پی انتقادهای شدید ترامپ و دولت او از عملکرد چین در روند همه‌گیری و اتهام‌ها درباره پنهان‌کاری در ارائه اخبار و وقایع در ووهان که پکن آنها را رد می‌کند.
با بهبود روابط آمریکا و جمهوری خلق چین، در سال ۱۹۷۹ ایالات متحده رسما حکومت جمهوری خلق را پذیرفت و روابط دیپلماتیک با تایوان پایان یافت. از آن زمان تقریبا اکثر قریب به اتفاق کشورهای جهان روابط دیپلماتیک با تایوان را متوقف کردند و نیز جمهوری خلق چین صاحب کرسی نمایندگی نزد سازمان ملل شد. هم‌زمان با سفر ایزار، نخست‌وزیر پیشین ژاپن، یوشیرو موری، نیز از تایوان دیدار می‌کند. رسانه‌های ژاپنی به نقل از شماری از مقام‌ها گفته‌اند هرچند موری قرار نیست به‌عنوان نماینده رسمی توکیو عمل کند؛ اما «به ‌شکل مؤثری نقش یک نماینده را برای نخست‌وزیر شینزو آبه، ایفا خواهد کرد».
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها