اینفلوئنسرهای مصری و تهدید روزهای سخت زندان
یک زن مصری بهدلیل انتشار ویدئویی از خودش در شبکه اجتماعی تیکتاک به سه سال زندان محکوم شد. منار سماع، میهماندار سابق هواپیما و حالا اینفلوئنسر حوزه مد و لباس در مصر بهدلیل انتشار ویدئویی از خودش که مورد توجه کاربران زیادی در شبکه اجتماعی تیکتاک قرار گرفته، باید به زندان برود. آقای اشرف فرهت، وکیلی است که علیه منا سماع اقامه دعوی کرده و ویدئوی او را «وهن جامعه مصر» و «نقض عفت عمومی» دانسته است و حالا بعد از یک دوره بازداشت خانم سماع باید به حکم دادگاه مصر برای سه سال راهی زندان شود. منار اولین و آخرین زن مصری نیست که به خاطر انتشار تصاویرش در اینترنت، به زندان محکوم میشود. سما المصری، زن جوان دیگری است که بهخاطر عکسهایی که از سوی دادگاه «زیادی برهنه» تشخیص داده شد به «نقض عفت عمومی و ارزشهای خانوادگی» محکوم و حکم سه سال حبس دریافت کرد. البته این حکم با تقاضای وکیل او در مرحله تجدیدنظر قرار دارد. اواخر جولای هم دو دختر دیگر که اینفلوئنسرهای شبکههای اجتماعی هستند، با اتهاماتی مشابه به دو سال زندان محکوم شدند. داستان معروفشدن دختران مصری در شبکههای اجتماعی و بعد از آن برخورد سختگیرانه دادگاه البته یک مثال بسیار دردناک و ناراحتکننده هم دارد. ساره حجازی که چند ماه پیش دست به خودکشی زد، در جریان کنسرت گروه لبنانی مشروع لیلی در قاهره با تصویر پرچم رنگینکمانیاش به چهره محبوب شبکههای اجتماعی مصر بدل شد و همین آغاز برخورد خشن دستگاه قضائی مصر با او بود. او به همراه گروهی از زنان بعد از کنسرت معروف مشروع لیلی در قاهره به اتهام «انحراف جنسی» با ۵۰ تا ۷۰ نفر دیگر دستگیر شد و سه ماه زندانی بود. خودش در مصاحبهای گفته بود که در چشم مقامهای مصری من با این اقدامم به کسی تبدیل شدم که گویا مبانی اخلاقی جامعه را متزلزل کرده است. حجازی پس از آزادی به کانادا پناهنده شد اما براساس گزارش برخی رسانهها آنجا هم آرامش نداشت، زیرا به سبب فشار و آزاری که در زندان کشیده بود از افسردگی رنج میبرد و سرانجام هم تحت فشار روزهای سخت زندان با انتشار نامهای به زندگی خود پایان داد. بعد از ماجرای دردناک ساره حجازی به نظر میرسد دور جدید محدودسازی و اعمال قدرت علیه زنان تأثیرگذار مصری در شبکههای اجتماعی در جریان است. وکیل یکی از زنان متهمشده در این پرونده به دویچهوله میگوید: «ملاک دادگستری برای محکومیت افراد، ارزشهای خانوادگی است اما هیچ تعریف واحدی از این موازین نمیتوان ارائه داد. مگر نه آنکه هر خانواده با خانواده دیگر فرق دارد. در بعضی خانوادهها دخترها باید حتما حجاب داشته باشند، برخی خانوادهها هم هیچ مشکلی با پوشش آزاد دختران خود ندارند». نکته اینجاست که هیچیک از زنان مصری که تاکنون به این دلیل متهم و مجازات شدهاند، از نظر سیاسی فعالیتی نداشته و از هیچکس هم انتقاد نکردهاند. آنها تنها بهعنوان اینفلوئنسر، منبع درآمدی برای خود یافتهاند و حکم حبس، عملا زندگی و آینده آنها را نابود میکند.