|

دریچه

اعتراض هالیوود به گلدن‌گلوب مهر: از روز سه‌شنبه که روشن شد فیلم «میناری» در بخش فیلم‌های خارجی گلدن‌گلوب ۲۰۲۱ جای گرفته است، اعتراض‌های زیادی به این امر صورت گرفت. کارگردان‌ها، نویسندگان و بازیگرانی چون لولو وانگ، فیل لرد، سلسته ان‌جی و دنیل دای کیم از جمله افرادی بودند که به این تصمیم گلدن‌گلوب اعتراض کردند. بر مبنای مقررات گلدن‌گلوب فیلم‌های حاضر در بخش‌های بهترین درام یا کمدی و بهترین موزیکال باید حداقل ۵۰ درصد به زبان انگلیسی ساخته شده ‌باشند در غیر این ‌صورت در بخش فیلم خارجی‌زبان جای می‌گیرند. حالا «میناری» به کارگردانی لی آیزک چونگ هم از رقابت در بخش بهترین فیلم کنار گذاشته شده و در بخش بهترین فیلم خارجی‌زبان قرار گرفته است. این همان سرنوشتی است که فیلم «وداع» ساخته لولو وانگ و فیلم «رنج و افتخار» پدرو آلمادوار داشتند و از دریافت جایزه بهترین فیلم بازماندند. حتی فیلم «انگل» که با دریافت جایزه بهترین فیلم خارجی و بهترین فیلم تاریخ‌ساز شد در گلدن‌گلوب چنین شانسی به دست نیاورد. «انگل» و «میناری» هر دو با تمرکز بر شخصیت‌های کره‌ای شکل گرفته‌اند و «میناری» درباره یک خانواده مهاجر کره‌ای است که به شهر کوچکی در آرکانزاس نقل‌مکان می‌کنند. وانگ گفته است: امسال فیلمی آمریکایی‌تر از «میناری» ندیده‌ام. داستانی در مورد یک خانواده مهاجر در آمریکا که رؤیای آمریکایی را دنبال می‌کنند. ما واقعا باید این قوانین منسوخ را که تنها زبان انگلیسی را آمریکایی می‌داند، تغییر دهیم. دای کیم هم گفته است: مثل این است که بگویند به کشور خودتان برگردید در‌حالی‌که آن کشور آمریکاست. سیمو لو بازیگر «شانگ چی» هم گفته است: میناری فیلمی آمریکایی است که یک فیلم‌ساز آمریکایی آن را نوشته و ساخته است و داستانش در آمریکا می‌گذرد و یک بازیگر آمریکایی هم نقش اول آن را بازی کرده و توسط یک کمپانی تولید آمریکایی هم تولید شده است. فهرست نامزدهای گلدن‌گلوب ۲۰۲۱ به‌صورت رسمی سوم فوریه اعلام خواهد شد.

شبکه نمایش به محیط زیست می‌پردازد به گزارش روابط عمومی شبکه نمایش، این شبکه در بخش موضوعی منتخب هفتگی خود به فیلم‌هایی با مضامین محیط زیست یا اکوسیستمی که در آن زندگی می‌کنیم، می‌پردازد و در بخش صحنه‌گران نیز فیلم‌های «دنزل واشنگتن» مرور خواهد شد. گفتنی است شبكه نمایش در آستانه نخستین سالگرد شهادت سردار رشید اسلام، شهید حاج «قاسم سلیمانی»، روز جمعه ۱۲ دی ماه فیلم سینمایی «چ» را در ساعت ۲۳ پخش خواهد كرد. تله‌فیلم و فیلم‌های ایرانی شبکه نمایش در هفته پیش‌رو فیلم‌های: پلاگ، زنگ حساب (به مناسبت سالروز تشکیل نهضت سوادآموزی)، نیلا زنده است، مسیر روشن (به مناسبت نهم دی‌ماه و هم‌زمان با روز بصیرت)، لب دریا، منفی ۱۶۸ درجه و سیانور هستند که به ترتیب از شنبه ششم تا دوازدهم دی ماه، در ساعت ۱۳ پخش خواهند شد. در بخش موضوعی منتخب هفته، این شبکه بخش ساعت ١٩ خود را به پخش فیلم‌هایی با مضامین محیط زیست اختصاص داده است که به ترتیب فیلم‌های: نهنگ آزاد ۲، معدن، آب ۱، آب ۲، جنگل‌بان جوان، عملیات جنگل و حامی گرگ روی آنتن می‌روند. شبکه نمایش در بخش مرور آثار بازیگران، این هفته به فیلم‌هایی از «دنزل واشنگتن» می‌پردازد. این بازیگر برنده جایزه اسکار، با حضورش در فیلم‌های مختلف و با به‌تصویرکشیدن زندگی واقعی بعضی از شخصیت‌ها مثل مالکوم ایکس، رابین کارتر و... توجه بسیاری را به‌سوی خود جلب کرده است. این هفته به ترتیب، فیلم‌های: آنتوان فیشر، توقف‌ناپذیر، دو اسلحه، مالکوم ایکس، حصارها، مناظره و جان کیو كه این بازیگر در آنها نقش‌آفرینی كرده است، در ساعت ٢١ پخش می‌شوند. فیلم‌های جذاب ساعت ۲۳ این شبکه به ترتیب از شنبه تا جمعه ۱۲ دی‌ماه به ترتیب: افتخار تامی موریس، قرارداد، دست شیطان، کنوک، همراه مرموز، محافظ و چ پخش خواهند شد. فیلم‌های کلاسیک این هفته به ترتیب: صد هزار دلار، اتاق سبز، گرسنه، نیوکلاس نیکلبی، دو مرد در شهر، صبح بخیر و برف‌های خونین هستند كه مخاطبان می‌توانند در ساعت یک بامداد به تماشای آنها بنشینند.

«پسر مریم» جبلی ۲۰ سال پس از ساخت در جشنواره‌ای خارجی فیلم سینمایی «پسر مریم» به کارگردانی حمید جبلی در جشنواره فیلم‌های اسلامی توکیو به نمایش درمی‌آید. فیلم «پسر مریم» که در اواخر دهه ۷۰ به‌عنوان اولین تجربه کارگردانی حمید جبلی و به تهیه‌کنندگی فرشته طائرپور ساخته شد، ۲۰ سال پس از ساخت بار دیگر در یک جشنواره بین‌المللی به نمایش درمی‌آید. این جشنواره در اواخر ماه فوریه ۲۰۲۱ و اوایل مارس در شهر توکیو برگزار می‌شود. «پسر مریم» که روایتی از دوستی و همزیستی بین مسلمانان و مسیحیان ایران است در دهه ۸۰ در فستیوال‌های بسیاری در اروپا، آمریکا و آسیا از جمله واتیکان، توکیو، قاهره و... شرکت کرد و مورد توجه بسیاری از جشنواره‌ها با موضوع حقوق بشر و بین‌المذاهب قرار گرفت.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها