|

زیر‌آسمان فیروزه‌ای

نمایش اینترنتی 4 فیلم کوتاه در هفدهمین هفته نمایش اینترنتی گزیده فیلم‌های کوتاه انجمن سینمای جوانان ایران با عنوان «چهار ایده، چهار فیلم» فیلم‌های «خرمگس» به کارگردانی شهرام جوادخانی، «اس» ساخته حامد اصلانی، «ترجمه افول» به کارگردانی جواد عبدالله‌زاده و «چله‌نشین» ساخته امید میرزایی، از چهارم دی از طریق سرویس‌های نمایش اینترنتی «وُدیو» و «هاشور» به نمایش درمی‌آید. تعدادی از فیلم‌های موفق انجمن سینمای جوانان ایران در جشنواره‌های ملی و بین‌المللی تا پایان سال به‌صورت هفتگی از طریق این دو سرویس نمایش اینترنتی ودیو و هاشور به نمایش درخواهند آمد. نمایش اینترنتی فیلم‌های کوتاه با هدف دسترسی آسان‌تر فیلم‌سازان جوان به فیلم‌های کوتاهِ باکیفیت، آشنایی هرچه بیشتر مخاطبان عام با فیلم کوتاه و همچنین استفاده حداکثری از ظرفیت پلت‌فرم‌ها در زمینه انتشار و نمایش فیلم‌های کوتاه، در دستورکار انجمن سینمای جوانان ایران قرار گرفته است. این فیلم‌ها پس از یک هفته همچنان در آرشیو این وب‌سایت‌ها قرار دارد و علاقه‌مندان در هر زمان به آنها دسترسی خواهند داشت.

گروه تئاتر «اوین» در جشنواره تئاتر فجر نشست هم‌اندیشی دبیر جشنواره و مدیران امور هنری در زندان‌های استان تهران به‌منظور تولید نمایشی برای حضور در بخش دیگرگونه‌های اجرائی سی‌ونهمین جشنواره تئاتر فجر برگزار شد. حسین مسافر آستانه، دبیر و سامان خلیلیان، مدیر بخش نمایش‌های خیابانی و دیگرگونه‌های اجرائی سی‌ونهمین جشنواره تئاتر فجر با فرهاد درودگر، مسئول امور هنری زندان‌های استان تهران و پارسا پولادوند، کارشناس هنری بازداشتگاه اوین، دیدار کردند. این جلسه با محوریت تولید یک نمایش شورایی با محوریت موضوع «ترور» در آستانه سالگرد شهید سردار حاج قاسم سلیمانی و با توجه به بخش ویژه سرباز انقلاب در جشنواره امسال برگزار شد. دبیر جشنواره سی‌ونهم تئاتر فجر با اشاره به حمایت خود از این همکاری مشترک بیان کرد: تئاتر به‌عنوان مهم‌ترین ابزار تعلیمی و تربیتی می‌تواند به مددجویان زندان‌ها کمک کند و قابلیت آن را دارد که تأثیر شگرفی بر بهبود وضعیت اقشار آسیب‌دیده اجتماعی داشته باشد. آموزش و تولید تئاتر در آموزشگاه‌ها هم می‌تواند به کاهش آسیب‌های اجتماعی منجر شود. در ادامه سامان خلیلیان اظهار کرد: در این دوره از جشنواره بر کیفیت بالای آثار در بخش دیگرگونه‌ها و نمایش‌های خیابانی و سایر بخش‌ها تأکید وجود دارد و از حضور گروه تئاتر بازداشتگاه اوین در جشنواره استقبال می‌کنیم. فرهاد درودگر نیز به ظرفیت‌های موجود در زندان‌های استان تهران به‌منظور تولید و اجرای عمومی تئاتر ازسوی مددجویان و در سطح شهر اشاره کرد. همچنین پارسا پولادوند درباره شرایط بازداشتگاه اوین برای تمرین و اجرای آثار نمایشی توضیحاتی را ارائه کرد و سالن آمفی تئاتر این بازداشتگاه را دارای استانداردهای لازم به این منظور دانست. در پایان این نشست هم‌اندیشی سالن ‌آمفی تئاتر بازداشتگاه اوین به‌عنوان یکی از سالن‌های اجرای نمایش در سی‌ونهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر انتخاب و مقرر شد گروه تئاتر اوین با لحاظکردن استانداردهای کیفی در بستر آنلاین به اجرای اثر خود در ایام جشنواره بپردازد. سی‌ونهمین جشنواره تئاتر فجر به دبیری حسین مسافرآستانه بهمن ۹۹ برگزار می‌شود. آدرس سایت جشنواره www.fitf.ir است.

«کودتای ۵۳» به‌زودی در سینماهای مجازی سراسر جهان مستند کودتای ۵۳ ساخته تقی امیرانی که در آیین اختتامیه چهاردهمین جشنواره سینماحقیقت بهترین مستند منتخب تماشاگران شد، از روز چهارشنبه ۱۷ دی‌ماه در وب‌سایت هاشور در سراسر ایران در دسترس بینندگان داخل کشور قرار خواهد گرفت. همچنین پس از وقفه‌ای چندماهه، اکران مجدد این مستند در سینماهای آمریکای شمالی آغاز شده و برنامه نمایش آن در اروپا نیز به‌زودی اعلام می‌شود. کودتای ۵۳ طی یک دهه ساخته شده و محصول مشترک ایران، انگلیس و آمریکا است. این فیلم که مورد استقبال گسترده منتقدان، مخاطبان و جشنواره‌های تراز اول قرار گرفته است به‌تازگی واجد شرایط شرکت در رقابت‌های آکادمی اسکار و بفتا شناخته شده است. مستند بلند کودتای ۵۳ (coup۵۳) به کارگردانی تقی امیرانی قبل از هر چیزی موضوع مهم تاریخی و سرنوشت‌ساز کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ که منجر به سرنگونی دولت محمد مصدق شد را مورد بررسی قرار می‌دهد. کودتای ۲۸ مرداد همواره تا امروز بخش‌های ناپیدا و زوایای تاریکی دارد که با گذشت بیش از ۶۰ سال از آن و باوجود بحث‌ها، پژوهش‌ها و تحقیقات گسترده درباره آن همچنان پرسش‌های زیادی وجود دارد که تاکنون بی‌پاسخ مانده‌اند. در مستند کودتای ۵۳ قصد بر این بوده است که تا حدودی به بخش‌های ناپیدای این موضوع نوری بتابد و مسائل جدیدی زیر ذره‌بین قرار گیرد. نکته مهم این است که علنی‌شدن و دست‌یافتن به یکسری مدارک از اسناد سرویس‌های مخفی آمریکا و بریتانیا جذابیت زیادی برای مخاطب ایجاد کرده که کمتر کسی تاکنون توانسته بود به آنها دسترسی پیدا کند.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها