|

کوتاه از دیپلماسی

سخنگوی ارتش اسرائیل هشدار داد تهدید اسرائیل توسط ایران از خاک عراق و یمن سخنگوی ارتش اسرائیل با اشاره به قدرت نظامی ایران گفت که اسرائیل از نزدیک‌ تحرکات ایران در منطقه را رصد می‌کند. به گزارش ایسنا هیدای زیلبرمان، در گفت‌وگو با پایگاه خبری ایلاف تأکید کرد که ایران از خاک عراق یا یمن به اسرائیل حمله خواهد کرد. او گفت: ما اطلاعاتی در دست داریم که نشان می‌دهد ایران پهپادها و موشک‌های هوشمندی ساخته است که می‌توانند به اسرائیل برسند. او گفت: اسرائیل از نزدیک تحرکات ایران در منطقه را رصد می‌کند. زیلبرمان خاطرنشان کرد: زمانی که آویو کوخاوی، رئیس ستاد ارتش اسرائیل، درباره حمله از خاک «کشورهای حلقه دوم» به اسرائیل هشدار داد، منظورش از کشورهای حلقه دوم عراق و یمن است و کشورهای حلقه اول همان لبنان و سوریه هستند. او گفت ایران در سال ۲۰۱۹ از یمن و عراق و همچنین از خاک خود پالایشگاه آرامکو عربستان را با ده‌ها پهپاد و موشک هدایت‌شونده هدف قرار داد؛ بدون اینکه یکی از آنها شناسایی شود و این نشان‌دهنده قدرت بسیار ایران در این زمینه است. او درباره ادعای عبور زیردریایی اسرائیلی از کانال سوئز و حرکت به سوی دریای سرخ یا خلیج فارس گفت: «من این مسئله را نه تأیید و نه تکذیب می‌کنم؛ زیرا نیروی دریایی اسرائیل در همه جا فعالیت دارد. زیردریایی‌های اسرائیل به آرامی به سوی مکان‌های مختلف دور و نزدیک حرکت می‌کنند».

تأکید روسیه بر نقش ایران در امنیت خلیج فا رس ایسنا: سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه تأکید کرد: پیشنهاد روسیه درباره دکترین امنیت جمعی در خلیج فارس برای واکنش مؤثر به خطرهای موجود با مشارکت همه کشورهای ساحلی خلیج فارس از‌جمله ایران است. به گزارش خبرگزاری ریانووستی، ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در کنفرانسی خبری با اشاره به پیشنهاد این کشور درباره امنیت جمعی خلیج فارس گفت: پیشنهاد روسیه درباره دکترین امنیت جمعی در خلیج فارس هدفش ایجاد سازوکارهای واکنش مؤثر در برابر چالش‌ها و خطرهای موجود با مشارکت همه کشورهای ساحلی خلیج فارس و مسلما با مشارکت ایران است. زاخارووا در ادامه با تشریح موضع روسیه درباره حملات هوایی رژیم صهیونیستی به خاک سوریه تأکید کرد: ما هرگز موضع منفی خود را درباره این اقدامات پنهان نکرده‌ایم و بر ضرورت احترام به حاکمیت، تمامیت ارضی و استقلال سوریه تأکید می‌کنیم.

مشاور ارشد ترامپ: ایرانی‌ها خودشان با ما تماس می‌گیرند ایلنا: مشاور ارشد دونالد ترامپ گفت: نباید برای توافق با ایران عجله کرد. به گزارش جروزالم پست، جرد کوشنر درباره احتمال بازگشت جو بایدن به برجام گفت: خاورمیانه از آنچه ما آن زمان تحویل گرفتیم، بسیار امن‌تر شده است؛ چون رئیس‌جمهور ترامپ در کنار متحدان‌مان در منطقه ایستاد. صبر برای مذاکره بسیار مهم است و نباید به سوی توافقی بد با عجله حرکت کرد. آمریکا اولویت‌های زیادی دارد. اگر ایرانی‌ها آماده توافقی واقعی باشند، خودشان با ما تماس می‌گیرند.

اعتراض روسیه به اسرائیل روسیه به احضار سفیر این کشور در اسرائیل واکنش نشان داد. به گزارش ایلنا به نقل از نووستی، وزارت خارجه روسیه به احضار آناتولی ویکتورُف، سفیر روسیه در اسرائیل، بعد از مصاحبه با جروزالم‌پست واکنش نشان داد. ویکتورُف نزاع میان فلسطین و اسرائیل را عامل بی‌ثباتی در خاورمیانه دانسته بود، نه اقدامات ایران را. ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه، در‌این‌باره اظهار کرد: ما از این واکنش به موضوعات مطرح‌شده در مصاحبه سفیر روسیه در اسرائیل تعجب کردیم. همه اظهارات سفیر روسیه مطابق با موضع روسیه در مسائل خاورمیانه است. ما اعتراض خود را در‌این‌باره به اسرائیل اعلام کردیم.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها