|

بشیری: «دشت خاموش» در هنر و تجربه اکران خواهد شد

فیلم «دشت خاموش» تاکنون موفقیت‌های بسیاری در عرصه جهانی کسب کرده است. دریافت جایزه بهترین فیلم بخش افق‌های جشنواره ونیز و جایزه بهترین فیلم از انجمن منتقدان جهانی و همچنین جایزه اعتماد ملی ایتالیا از دیگر افتخارات این فیلم است.
سعید بشیری تهیه‌کننده این فیلم سینمایی در گفت‌وگو با «شرق» درباره آخرین سفرهای جشنواره‌ای این فیلم سینمایی گفت: «دشت خاموش بعد از جشنواره ونیز و جوایزی که آنجا دریافت کرد، در جشنواره‌های استکهلم، توکیو، شب‌های سیاه تالین، سنگاپور، وایادولید اسپانیا و فلورانس ایتالیا و سابرسیو کرواسی حضور داشت. در جشنواره سابرسیو کرواسی جایزه بهترین فیلم بخش مسابقه را دریافت کرد.
در جشنواره وایادولید اسپانیا جایزه بهترین فیلم در بخش فیلم‌های اول و دوم کارگردانان را دریافت کرد. ضمن اینکه فیلم از سوی انجمن مطبوعات خارجی هالیوود (HFPA) هم جهت شرکت در شاخه بهترین فیلم خارجی به هفتادوهفتمین دوره مراسم گلدن‌گلوب معرفی شد که در کنار فیلم خورشید و آن شب به مرحله بعدی راه پیدا کرد که البته در فهرست نهایی قرار نگرفت».
او در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره دعوت از کارگردان فیلم به هالیوود گفت: «در واقع انجمن مطبوعات خارجی هالیوود با همکاری جشنواره‌های مهم دنیا شش فیلم‌ساز جوان که آثارشان در سال 2020 جوایز معتبری را از جشنواره‌های مهم جهانی دریافت کرده‌اند، برای سه هفته و جهت آشنایی با صنعت فیلم‌سازی هالیوود و چند جلسه آموزشی و دیدار با فیلم‌سازان مطرح آمریکایی دعوت کرده‌اند که احمد بهرامی نیز جزء این کارگردانان انتخاب شده و ان‌شاءالله سال بعد عازم این سفر خواهد بود».
بشیری ادامه داد: «خوشبختانه فیلم دشت خاموش تا امروز در جشنواره‌های زیادی حضور داشته و برای سال آینده نیز به چند جشنواره دیگر دعوت شده است. در همین چند روز اخیر فیلم در جشنواره کرالای هند در بخش سینمای جهان به نمایش درآمد و قرار است در سه جشنواره بین‌المللی دیگر در هند حضور داشته باشد. در هجدهمین جشنواره بین‌الملل چنای (30 بهمن تا 7 اسفند)، نوزدهمین جشنواره بین‌المللی پونا (14 تا 21 اسفند) و یازدهمین جشنواره بین‌المللی یاشوانت (23 تا 28 اسفند) شرکت می‌کند. البته در سال جاری فیلم در جشنواره‌های دیگری در سوئیس، بلژیک، لهستان، استرالیا و هنگ‌کنگ حضور خواهد داشت که به علت قوانین خاص جشنواره‌ها و اعلام رسمی از سوی آنها ما اجازه اعلام خبر رسمی اسامی
جشنواره‌ها را نداریم».
او درباره عدم حضور این فیلم در سی‌ونهمین جشنواره فیلم فجر نیز گفت: «ظاهرا یکی از شرایط شرکت فیلم‌ها در جشنواره فیلم فجر داشتن مجوز یا پروانه نمایش سینمایی است و چون فیلم دشت خاموش پروانه نمایش ویدئویی داشت ما امکان حضور نداشتیم البته درخواست تبدیل پروانه نمایش سینمایی هم از وزارت ارشاد کردیم که متأسفانه شورای پروانه نمایش سازمان سینمایی با درخواست ما موافقت نکردند و با تمام اشتیاقی که بنده و آقای بهرامی داشتیم این امکان میسر نشد».
او در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: «در ایام برگزاری جشنواره‌های ونیز و وایادولید اسپانیا چندین نقد و مطلب تحلیلی درباره فیلم در مطبوعات این کشورها چاپ شد و همچنین در روزنامه لیبراسیون نیز درباره فیلم مطلب مثبتی نیز نوشته شد البته در مجموع اکثر منتقدان خارجی نگاه مثبتی به فیلم داشتند. انتخاب دشت خاموش به عنوان بهترین فیلم جشنواره ونیز توسط انجمن منتقدان جهانی (فیپرشی) نیز تأییدی بر این حرف بنده است». بشیری در پایان درباره سرانجام نمایش فیلم در ایران نیز گفت: «فیلم قرار است در اکران هنر و تجربه به نمایش در‌بیاید و فعلا هماهنگی‌های لازم هم با آقای صانعی‌مقدم انجام گرفته است و ما فقط منتظر هستیم در شرایط بهتری و با امید خدا روزی که سایه هراسناک کرونا از فضای اجتماعی کشور دور شده باشد و در اولین فرصت که شاید اوایل تابستان باشد، فیلم را
اکران کنیم».
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها