|

خبر

سوریه تکذیب کرد
توافق سری با اسرائیل نداشتیم
سوریه وجود هرگونه توافق سری میان تل‌آویو و دمشق درباره دریافت واکسن‌های روسی از اسرائیل در چارچوب توافق تبادل اسرا بین دو طرف را تکذیب کرد. به گزارش ایرنا، رسانه‌های اسرائیلی به‌تازگی گزارشی درباره توافق مخفیانه میان تل‌آویو و دمشق بر سر دریافت واکسن روسی منتشر کردند. هاآرتص مدعی شد در چارچوب توافق صورت‌گرفته اخیر میان تل‌آویو و دمشق بر سر تبادل اسرا، بندی مبنی‌بر ارسال واکسن‌های روسی به سوریه وجود دارد که دو طرف مخفیانه بر سر آن به توافق رسیده‌اند. یک منبع رسانه‌ای سوریه به این خبر منتشر‌شده واکنش نشان داد و آن را تکذیب کرد. او گفت: انتشار چنین خبرهایی با هدف تخریب چهره سوریه و ضربه‌زدن به عملیات توافق اسرا و همچنین ژست انسان‌دوستانه تل‌آویو انجام شده است. منبع سوری تأکید کرد توافق عملیات تبادل اسرا کاملا شفاف بوده و هیچ‌گونه توافق سری میان دو طرف بر سر هیچ بندی صورت نگرفته است. در چارچوب توافق اخیر تبادل اسرا میان اسرائیل و سوریه که تحت نظارت روسیه انجام شده است، دو چوپان سوری و یک زن ساکن فلسطین اشغالی مبادله شدند.
بحران غذایی در سوریه
از سوی دیگر، سازمان «کمک به گرسنگان جهان» برآورد می‌کند بیش از ۱۲ میلیون شهروند سوریه از دسترسی به غذای کافی محروم هستند. جمعیت سوریه حدود ۲۱ میلیون نفر برآورد می‌شود که دست‌کم پنج میلیون نفر آنها از زمان آغاز جنگ داخلی در بهار ۲۰۱۱ تا‌کنون آواره کشورهای خارجی شده‌اند. در 10 سال گذشته میلیون‌ها سوری در کشور خود بی‌خانمان شده‌اند که شمار بزرگی از آنها در اقامتگاه‌های موقت در مناطق هم‌مرز با ترکیه در شمال سوریه به سر می‌برند. هماهنگ‌کننده سازمان آلمانی کمک به گرسنگان جهان می‌گوید در سال‌های اخیر به‌دلیل سقوط شدید ارزش پول ملی سوریه، قیمت مواد غذایی بیش از سه برابر افزایش یافته است.
افزون بر کاهش قدرت خرید شهروندان، حکومت بشار اسد قادر به جبران خسارت‌های اقتصادی ناشی از پاندمی کرونا در کشور نیست و این وضعیت مشکلات اکثریت مردم را دو‌چندان کرده است. شهروندانی که در سال‌های طولانی جنگ داخلی، خانه و کاشانه خود را از دست داده‌اند و آوارگانی که در اردوگاه‌ها در چادر زندگی می‌کنند و از حداقل امکانات رفاهی و وسایل گرمایشی محروم هستند، با آغاز فصل سرما و بارندگی با معضلات مضاعفی روبه‌رو شده‌اند. ناظران معتقدند این آمار فقط بخشی از واقعیت را نشان می‌دهد و شمار مبتلایان و قربانیان، به‌خصوص با توجه به کمبود امکانات بهداشتی و ازدحام در اردوگاه‌های آوارگان، باید بسیار بیشتر از آمار رسمی باشد.
در نشست گروه 7 عنوان شد
تقسیم عادلانه واکسن کرونا
گروه هفت (G7)، متشکل از هفت قدرت اقتصادی جهان (آمریکا، کانادا، آلمان، فرانسه، ایتالیا، ژاپن و بریتانیا) تصمیم گرفت در مبارزه علیه کرونا در سطح جهان به تقسیم عادلانه واکسن کرونا به کشورهای کم‌درآمد کمک کند. به گزارش دویچه‌وله، در نشست گروه هفت، آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه و جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا شرکت کردند.
آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، اعلام کرد آلمان یک‌میلیارد‌و ۵۰۰ میلیون یورو به کوواکس کمک خواهد کرد. جو بایدن، رئیس‌جمهوری جدید آمریکا نیز گفته است کشورش تا چهار میلیارد دلار به برنامه جهانی تقسیم واکسن (کوواکس) کمک خواهد کرد.
کاخ سفید اعلام کرد پاندمی کرونا نشان داده است که هیچ کشوری در جهان قادر نیست به‌تنهایی از عهده بیماری کرونا برآید. بایدن گفته است همه کشورهای جهان باید در شرایطی باشند که بتوانند در شناسایی و مقابله با کرونا اقدام کنند. آمریکا همچنین اعلام کرد در وهله نخست دو میلیارد دلار به کوواکس کمک خواهد کرد و دو میلیارد دلار دیگر نیز در دو سال آینده به صندوق کوواکس واریز خواهد شد. ایالات متحده برای کمک دو میلیارد دلاری خود در دو سال آینده، شرط گذاشته است که این کمک در صورت عملی‌شدن وعده دیگر کشورها در حمایت مالی از کوواکس انجام خواهد گرفت. خبرگزاری آلمان همچنین گزارش داده است که اتحادیه اروپا نیز ۵۰۰ میلیون یورو به کوواکس کمک مالی خواهد کرد. سازمان جهانی بهداشت مدتی پیش سازوکاری موسوم به «کوواکس» برای توزیع عادلانه واکسن کرونا راه انداخت که کشورهای مختلف می‌توانستند با عضویت در آن و پیش‌پرداخت بخشی از هزینه‌ها، وارد فهرست خریداران شوند. امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، از کشورهای صنعتی پیشرفته خواست تا چهار درصد از مقدار واکسنی را که در اختیار دارند، به کشورهای درحال‌توسعه ارسال کنند. سازمان بهداشت جهانی از این پیشنهاد استقبال کرده است.
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها