|

یک کارشناس بازار سرمایه:

افزایش سرمایه شستا اتفاقی جذاب برای بازار سرمایه است

شستا با برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده خود در بیست‌وششم اسفند امسال و در آخرین روزهای کاری سال 1399 افزایش سرمایه شش‌هزارو 200 میلیارد تومانی را به تصویب رساند و سرمایه شستا از هشت هزار میلیارد تومان به 14هزارو 200 میلیارد تومان افزایش یافت.
یوسف اصلانی، کارشناس بازار سرمایه، در تحلیل این رویداد گفت: قطعا افزایش سرمایه، در مجموع اتفاق خوبی برای شرکت‌‌هاست. همچنین افزایش سرمایه شرکت اصلی شستا مهم است، اما از آن مهم‌تر این است که بنا به گفته محمد رضوانی‌فر، مدیرعامل شستا، این افزایش سرمایه در شرکت‌های زیرمجموعه شستا نیز صورت خواهد گرفت. قطعا این اتفاق تأثیر خود را در سال 1400 در بازار سرمایه نشان خواهد داد.
اصلانی ادامه داد: در موضوع افزایش سرمایه باید به دو نکته توجه کرد؛ اول اینکه این افزایش سرمایه چه تأثیری بر پیش‌بینی سود شرکت‌ها خواهد داشت. در شرایط کنونی، فعالان بازار در انتخاب سهم، دقت و وسواس بیشتری به خرج می‌دهند. تقاضا برای خرید بیشتر به‌سوی سهم‌هایی گرایش دارد که سودآوری بیشتری دارند و از آن مهم‌تر اینکه تقسیم سود مناسبی دارند. شرکت‌هایی که صرفا به دارایی‌شان متکی هستند، ولی سودآوری و تقسیم سود چندانی ندارند، خیلی مورد قرار نخواهند گرفت.
این تحلیلگر بازار سرمایه اظهار کرد: الان در بازار سرمایه، تقاضا به‌سوی سهام شرکت‌هایی است که سودآوری و تقسیم سود مناسب را به‌صورت توأمان داشته باشند؛ در واقع شرکت‌هایی که P/E پایینی دارند و بیزینسشان هم به‌گونه‌ای باشد که تصور بر این باشد که امکان فروش خوب، کسب درآمد و تحقق سود قابل توجه در آن شرکت‌ها وجود دارد. جریان نقدینگی‌شان هم به‌گونه‌ای باشد که در مجامعشان بتوانند تقسیم سود خوب انجام بدهند.
وی افزود: در این فضا هر خبری که بر پیش‌بینی سود و تقسیم سود تأثیر مثبت بگذارد، یک خبر خوب به شمار می‌آید. درباره افزایش سرمایه شستا و همچنین افزایش سرمایه شرکت‌های زیرمجموعه شستا هر دو اتفاق رخ داده است. این افزایش سرمایه، براساس گزارش‌های توجیهی، پیش‌بینی سودآوری شستا را از سال 1400 تا 1404 متأثر کرده و بهبود بخشیده است. همچنین از ابتدای سال 1398 تاکنون در شرکت‌های زیرمجموعه شستا در مجموع 15هزارو 500 میلیارد افزایش سرمایه توأمان رخ داده است.
اصلانی در تحلیل محل مصارف افزایش سرمایه گفت: هدف از افزایش سرمایه شستا، اصلاح ساختار مالی، اجرای پروژه‌ها و کمک به تأمین سرمایه در گردش شرکت‎‌های تابعه شستا بوده است. این مصارف از آنجایی که باعث افزایش سودآوری، بهبود وضعیت بنیادی شرکت‌های زیرمجموعه شستا و ارزندگی بیشتر شرکت‌های گروه شستا می‌شود، قطعا برای بازار سرمایه جذاب است و اتفاقی مثبت در بازار سرمایه تلقی می‌شود. کما اینکه این افزایش سرمایه پیش‌بینی سودآوری شستا و شرکت‌های تابعه‌اش را تغییر می‌دهد و بهبود خواهد بخشید.
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها