|

پیشگیری از سرقت لوازم خودرو در نوروز

شرق: سرقت لوازم خودرو از‌جمله جرائم شایعی است که ممکن است در صورت بی‌احتیاطی به‌ویژه در نوروز شما هم گرفتار آن شوید. در روزهای تعطیل آغاز سال خیابان‌ها خلوت‌تر و در نتیجه فرصت برای دزدان مهیاتر است. از طرفی خیلی‌ از افراد با اتومبیل شخصی به میهمانی و گردش می‌روند و خودرو را کنار خیابان پارک می‌کنند؛ بنابراین برای گرفتارنشدن در دام دزدان توصیه‌های زیر را جدی بگیرید.
* خودروی خود را به لوازم ایمنی مجهز و برای لاستیک زاپاس خودرو قفل مناسب تهیه کنید.
* روی خودروی خود لوازم ایمنی نظیر سوئیچ مخفی، قفل سوئیچی، دزدگیر، قفل پدال و فرمان، محافظ کامپیوتر خودرو و سایر وسایلی که از باز‌کردن درِ خودرو و روشن‌کردن آن به دست سارقان جلوگیری می‌کنند یا حداقل آن را به تأخیر می‌اندازند، نصب و روی چرخ‌های خودرو از پیچ‌های قفل‌دار و محافظت‌کننده استفاده کنید.
* نصب دزدگیر و ساخت کلید یدکی خودرو را به افراد متفرقه و ناشناس واگذار نکنید. از نصب تزیینات اضافی و گران‌قیمت روی خودرو خودداری کنید. هنگام خارج‌شدن از خودرو یا ترک آن، نکات ایمنی را رعایت کنید.
*هنگامی که برای بازدید فنی یا پنچرگیری از خودرو خارج می‌شوید، درهای خودرو را قفل کنید.
*هنگام پارک در پارکینگ‌های عمومی فاقد نگهبان، از تجهیزات ایمنی استفاده کنید؛ به‌ویژه به خانم‌ها به صورت اکید توصیه می‌شود نکات ایمنی را هنگام پارک خودرو حتما رعایت کنند.
* در توقف‌های کوتاه‌مدت و حتی چند‌ثانیه‌ای، هنگام ترک خودرو، سوئیچ را بردارید و خودرو را خاموش کنید. علاوه بر قفل و زنجیر‌کردن خودرو، از قفل‌بودن درها و بالا‌بودن شیشه‌ها اطمینان حاصل کنید.
* هنگام وقوع حادثه اورژانسی و مراجعه به مراکز درمانی، خونسردی خود را حفظ کنید و در زمان ترک خودروی خود، از بالا‌بودن شیشه‌ها و قفل‌‌بودن درها اطمینان حاصل کنید.
*به‌هیچ‌وجه وسایل شخصی (کیف، اسناد و مدارک) و اموال باارزش خود را داخل خودرو، به‌ویژه روی صندلی و در معرض دید نگذارید.
* حتی اگر خودروی خود را در حیاط یا پارکینگ ساختمان پارک می‌کنید، شیشه‌ها را بالا بکشید و درها را قفل کنید.
* از پارک‌کردن خودروی خود در مکان‌های ناامن، کم‌تردد، خلوت و تاریک خودداری کنید.
* تا حد امکان سعی کنید خودروی خود را در پارکینگ‌های دارای نگهبان پارک کنید.
*همیشه در حال رانندگی درهای خودرو را قفل کنید.
*در خودروهای جدید، هنگام باز‌کردن یکی از درها، بقیه درها نیز باز می‌شوند. حال اگر به هر دلیلی، مثلا پیاده‌شدن یک سرنشین، درِ خودرو باز شد، مجددا آن را قفل کنید.
* هنگام توقف پشت چراغ قرمز، دقت کنید که حتما درها قفل باشند.
* اگر درِ صندوق عقب نیز به همراه درِ خودرو باز می‌شود، در صورت داشتن اموال و اسناد باارزش داخل آن، اطمینان حاصل کنید که حتی هنگام توقف‌های کوتاه، مثلا پشت چراغ قرمز نیز درِ صندوق قفل باشد.
*سوئیچ خودروی خود را به افراد ناشناس یا غیرمطمئن نسپارید.
* اگر در پارکینگ دارای نگهبان پارک می‌کنید، در صورت لزوم سوئیچ را تنها به نگهبان تحویل دهید.
* در صورت سپردن خودرو به تعمیرگاه، سوئیچ را فقط به مسئول تعمیرگاه تحویل دهید.
* حتی‌الامکان اثاثیه خود را داخل صندوق عقب خودرو قرار دهید و از گذاشتن آن روی باربند اجتناب کنید.
* پیش از سپردن خودرو به تعمیرگاه، اموال باارزش داخل داشبورد، رادیو پخش‌های کشویی یا پانل‌دار و وسایلی از این قبیل را بردارید.
*هنگام سوار‌کردن مسافر احتیاط کنید. هنگام انتقال مسافران، از مسیرهای فرعی که با آنها آشنایی ندارید و صرفا از سوی مسافران و به بهانه خلوت‌بودن پیشنهاد می‌شوند، تردد نکنید. هرگز به صرف اینکه مسافر شما یک خانم است، جانب احتیاط را رها نکنید. در‌صورتی‌که حرکات، رفتار و برخورد مسافران مشکوک بود و احساس خطر جدی کردید، در یک مکان شلوغ توقف کنید یا به نزدیک‌ترین مرکز انتظامی مراجعه کنید یا با دیدن واحدهای گشتی موضوع را به پلیس اطلاع دهید.
* سارقان ممکن است با شگردهای مختلفی از‌جمله خوابیدن کنار جاده یا تظاهر به بیماری و... اقدام به سرقت یا زورگیری کنند. در صورت مواجهه با این‌گونه موارد، بیشتر مراقب باشید و جانب احتیاط را رعایت کنید.
* هنگام مواجهه با نزاع‌های خیابانی، تصادف یا اتفاقاتی از این قبیل، تا حد امکان از خودرو پیاده نشوید. اگر مجبور به این کار شدید، شیشه‌ها را بالا بکشید و پس از برداشتن سوئیچ، درها را قفل کنید.
* یکی از شگردهای سارقان پرتاب تخم‌‌مرغ به شیشه جلوی اتومبیل است. در این موارد، استفاده از برف‌پاک‌کن هم موجب آلودگی بیشتر شیشه می‌شود و در نتیجه راننده مجبور به پیاده‌شدن از خودرو می‌شود و فرصت مناسبی را برای سارقان جهت سرقت فراهم می‌آورد. در صورت برخورد با این مورد، کاملا احتیاط کنید و مراقب اطراف خود باشید.
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها