|

اخبار اقتصادی

‌صندوق بین‌المللی پول:
قیمت نفت امسال ۴۲ درصد رشد می‌کند
مهر: صندوق بین‌المللی پول در گزارش جدید خود اعلام کرد که قیمت نفت خام ۴۱.۷ درصد در سال جاری میلادی در مقایسه با سال ۲۰۲۰ رشد خواهد کرد. به گزارش خبرگزاری تاس روسیه، صندوق بین‌المللی پول در گزارش جدید خود اعلام کرد که قیمت نفت خام ۴۱.۷ درصد در سال ۲۰۲۱ در مقایسه با سال ۲۰۲۰ رشد خواهد کرد. صندوق بین‌المللی پول در گزارش قبلی خود که در ماه ژانویه منتشر شده بود پیش‌بینی کرده بود قیمت نفت در سال ۲۰۲۱ با رشدی بیش از ۲۰ درصد روبه‌رو شود. مؤلفان گزارش جدید اشاره کرده‌اند که قیمت نفت می‌تواند در سال ۲۰۲۱ به میانگین هر بشکه ۵۸.۵ دلار برسد. این مؤلفان همچنین پیش‌بینی کرده‌اند قیمت‌های نفت خام تا سال ۲۰۲۵ دوباره به ۵۰.۷ دلار برای هر بشکه بازگردد. پیش‌بینی‌های صندوق بین‌المللی پول بیشتر تحت تأثیر توازن عرضه و تقاضای نفت خام بوده است و با پیش‌بینی‌های آژانس بین‌المللی انرژی در مورد کاهش ذخایر نفت انبارهای جهان مطابقت دارد. در این گزارش پیش‌بینی شده است تقاضای نفت خام در سال ۲۰۲۱ به ۹۶.۴ میلیون بشکه در روز برسد. طبق این گزارش قیمت متوسط هر بشکه نفت خام که در سال ۲۰۲۰ به ۴۱.۲۹ دلار رسیده بود امسال به ۵۸.۵۲ دلار و در سال آینده به ۵۴.۸۳ دلار خواهد رسید.
‌همتی: درخواست وام از صندوق بین‌المللی پول حق ماست
ایرنا: رئیس‌کل بانک مرکزی گفت: درخواست وام از صندوق بین‌المللی پول حق ما‌ست و دریافت آن مشروط به هیچ شرطی نخواهد بود. «عبدالناصر همتی» دیروز درخصوص دریافت وام از صندوق بین‌المللی پول برای مقابله با پیامدهای اقتصادی شیوع کرونا توضیحاتی را ارائه کرد و افزود: برخی چنین موضوعی را اعلام می‌کنند که به چه دلیل درخواست وام از صندوق بین‌المللی پول داریم؟ در این زمینه باید گفت که این پول حق ما‌ست، نرخ بهره این وام بسیار پایین است و همچنین «آر‌اف‌آی» از جمله مواردی است که مشروط به هیچ‌گونه شرایطی نیست. وی اظهار کرد: برخی معتقدند که در‌خواست وام از صندوق بین‌المللی مشروط به شرایطی است که ممکن است باعث ایجاد دخالت‌هایی شود، در‌حالی‌که دریافت این وام هیچ شرطی ندارد و ما به دنبال استفاده از حق خود هستیم. همتی با بیان اینکه صندوق بین‌المللی موظف به پاسخ‌گویی درخواست‌های ما است اما تاکنون هیچ پاسخی را دریافت نکرده‌ایم، گفت: پیگیر خواهیم بود تا از حق خود استفاده کنیم و امیدواریم بتوانیم نتیجه‌ای را از آن بگیریم.
‌کالاهای اساسی ویژه رمضان کجا توزیع می‌شود؟
ایسنا: طبق اعلام مسئولان کالاهای مورد استفاده در ماه رمضان که مشمول قیمت‌گذاری است مثل برنج، شکر، گوشت قرمز، مرغ، زولبیا و بامیه، آش و حلیم که قیمت آنها تا شنبه مشخص می‌شود، در فروشگاه‌های زنجیره‌ای و میادین میوه‌و‌تره‌بار توزیع خواهد شد و برای تنظیم بازار این ماه نیز اقلام اساسی در اختیار استان‌ها قرار می‌گیرد تا در صورت لزوم توزیع شود. عباس قبادی، دبیر ستاد تنظیم بازار، در برنامه تیر امشب درباره برنامه‌ریزی برای ماه مبارک رمضان گفت: ۱۳۶ هزار تن محصول خرما در انبارها و سردخانه‌ها موجود است و طرح توزیع آنها داده شده است و هر استان بر اساس نیاز، سهمیه برنج، شکر و روغن نباتی دارد. در مورد حلیم و آش نیز به کمیسیون‌های نظارت استان‌ها ابلاغ شده که قیمت‌گذاری کنند و تا قبل از شروع ماه رمضان قیمت اعلام خواهد شد. سهمیه شکر و روغن نباتی صنوف هم مشخص شده و از فردا روغن صنوف تحویل خواهد شد. وی با بیان اینکه در ماه‌های گذشته به‌جز مرغ، مشکلی در سایر کالاها وجود نداشت، تصریح کرد: در بخش میوه، آجیل پوشاک و... فراوانی در کشور بود و در محصولات لبنی هم مشکل خاصی وجود نداشت. این اظهارات در‌حالی مطرح می‌شود که گرانی اقلام مختلف به‌ویژه در آستانه شب عید انتقادات زیادی به همراه داشت.
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها