|

اخبار

بازار بزرگ تهران ۲ هفته تعطیل شد مهر: اتاق اصناف تأکید کرده که علاوه بر مشاغل غیرضروری، بازار بزرگ تهران نیز از امروز شنبه به مدت دو هفته تعطیل است. اتاق اصناف در اطلاعیه‌ای اعلام کرد بازار بزرگ تهران و مشاغل گروه‌های ۲، ۳ و ۴ از روز شنبه ۲۱ فروردین به مدت دو هفته تعطیل هستند.

با مالیات خانه‌های خالی چه می‌شود؟ ایسنا: معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: هر مالیاتی که از خانه‌های بدون سکنه اخذ شود، به صندوق ملی مسکن می‌رود و به پرداخت تسهیلات برای مسکن گروه‌های کم‌درآمد اختصاص می‌یابد. محمود محمودزاده اظهار کرد: سامانه املاک و اسکان یک اقدام پایه برای شناسایی وضعیت مسکن کشور است. هدف هم صرفا مالیات نیست، بلکه برنامه اصلی، شناسایی اوضاع سکونتی خانوارها برای برنامه‌ریزی‌های حوزه مسکن است. وی افزود: هر مالیاتی از خانه‌های خالی گرفته شود، مستقیم به صندوق ملی مسکن می‌رود و به‌عنوان تسهیلات برای مسکن کم‌درآمدها هزینه می‌شود. اینکه تصور کنیم دولت برای افزایش درآمدهای مالیاتی، این سامانه را ایجاد کرده، اشتباه است. معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه مطالبه عموم مردم ساماندهی بازار مسکن است، گفت: برای کنترل بازار مسکن باید ابتدا اطلاعات داشته باشیم تا بتوانیم برنامه‌ریزی کنیم. این سامانه یک اقدام خوب و مهم است و با قانونی که آذرماه سال گذشته از سوی مجلس تصویب شد، ضمانت اجرائی پیدا کرد. معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی درباره جرائم مالیاتی خانه‌های خالی گفت: هر خانوار می‌تواند یک اقامتگاه اصلی و یک اقامتگاه فرعی در شهری دیگر داشته باشد که مشمول مالیات خانه‌های خالی نمی‌شود. صاحبان واحدهای نوساز نیز پس از ۱۲ ماه و در حالت انبوه‌سازی پس از ۱۸ ماه در صورت خالی‌بودن مالیات پرداخت می‌کنند. همچنین خانه‌های خالی شهرهای کمتر از صد هزار نفر و روستاها مشمول مالیات نیست؛ اما اگر در سامانه ثبت نشود، مشمول ۲۰ درصد مالیات متعلقه خواهد شد. معافیت‌های دیگری نیز برای برخی گروه‌ها از‌جمله دانشجویان، دانش‌آموزان، مبتلایان به بیماری‌های خاص و... در نظر گرفته شده است.

رئیس کل بانک مرکزی: اعتقادی به صادرات ریالی نداریم مهر: رئیس کل بانک مرکزی با تأکید بر اینکه این بانک همچنان صادرات ریالی را قبول ندارد، گفت: صادرات ریالی را قبول نداریم، ولی باید مشکل صادرکنندگان آن را حل کنیم؛ اگرچه اعتقاد به صادرات ریالی نداریم. عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی، در پاسخ به پرسشی مبنی بر موافقت ستاد هماهنگی اقتصادی دولت با رفع تعهد ارزی صادرکنندگانی که در سال ۹۷ صادرات داشته و ارز خود را به کشور برنگردانده‌اند، بار دیگر تأکید کرد: بانک مرکزی به صورت مشروط بازگشت ارز صادراتی این صادرکنندگان را پذیرفته است. وی با بیان اینکه صادرات ریالی را هنوز نپذیرفتیم و نمی‌پذیریم، گفت: ما صادرات ریالی را قبول نداریم، ولی باید این مشکل را حل کنیم؛ اگرچه اعتقاد به صادرات ریالی نداریم و آن را خروج سرمایه از کشور می‌دانیم. همتی در پاسخ به این پرسش که آیا پذیرش رفع تعهد ارزی صادرکنندگان سال ۹۷ به معنای پذیرش صادرات ریالی آنهاست، چراکه دو سال بانک مرکزی روی قبول‌نکردن این موضوع پافشاری کرد، افزود: هیچ کشوری از دنیا صادرات با پول ملی خود را نمی‌پذیرد و صادرات با پول ملی خنده‌دار است؛ اما اینکه طرف مقابل ارزی را گرفته باشد و به کشور نیاورد، باز هم مورد قبول نیست.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها