|

خبر

واشنگتن سفیرش را در مسکو حفظ می‌کند یکی از سخنگویان وزارت امور خارجه آمریکا تأکید کرد، واشنگتن هیچ برنامه‌ای برای فراخواندن سفیرش در روسیه ندارد و دولت آمریکا به بازنگه‌داشتن کانال‌های ارتباطات به‌منظور کاهش خطر سوءتفاهم‌ها میان این دو کشور متعهد است. به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، این سخنگو گفت: ما همچنان به بازنگه‌داشتن کانال‌های ارتباطی با دولت روسیه به‌منظور پیشبرد منافع آمریکا و کاهش خطر سوءتفاهم‌ها میان کشورهایمان متعهد هستیم. هیچ برنامه‌ای برای فراخواندن «جان سالیوان»، سفیر آمریکا در روسیه، در واکنش به تصمیم مسکو وجود ندارد. او افزود: دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، از تصمیم اخیر روسیه برای فراخواندن سفیرش در آمریکا مطلع است. پس از آنکه جو بایدن گفت که ولادیمیر پوتین، همتای روسی‌اش را یک «قاتل» می‌داند و تهدید کرد که پوتین بهای کارهایش را پرداخت خواهد کرد، مسکو «آناتولی آنتونوف»، سفیر خود در آمریکا را برای رایزنی به کشور فراخواند. اوایل ماه جاری میلادی سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه، به خبرگزاری اسپوتنیک گفته بود که آنتونوف احتمالا در آینده نزدیک به واشنگتن باز نخواهد گشت اما به‌طور‌کلی راه‌حل این مسئله بستگی به تمایل طرف آمریکایی برای نشان‌دادن تمایلش به عادی‌سازی روابط با مسکو دارد. شبکه سی‌ان‌ان هم در گزارشی با استناد به دو مقام ارشد دولت آمریکا اعلام کرد‌ جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا قصد دارد جان سالیوان، از منصوب‌شده‌ها توسط دونالد ترامپ‌ را به‌عنوان سفیر کشورش در روسیه حفظ کند. در این گزارش تصریح شد‌ سالیوان از سوی کاخ سفید به‌عنوان یک «دست استوار» (خویشتن‌دار) در مسکو در ضمن تنش‌های فزاینده بین آمریکا و روسیه در نظر گرفته می‌شود. این تصمیم در حالی اتخاذ می‌شود که دولت جو بایدن در ‌حال بازبینی در مناصب سفیران آمریکا در سراسر جهان است؛ اگرچه جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید، به خبرنگاران در روز دوشنبه گفت که رئیس‌جمهور آمریکا هنوز تصمیمی درخصوص «اکثریت عمده» مناصب نگرفته است. سالیوان از دسامبر ۲۰۱۹ سفیر آمریکا در روسیه بوده است.

نخستین تماس تلفنی امیر قطر با پادشاه عربستان برای نخستین بار از زمان آشتی میان قطر با عربستان و متحدانش در جریان نشست العلا، امیر قطر با پادشاه عربستان گفت‌وگوی تلفنی کرد. خبرگزاری رسمی عربستان اعلام کرد که تمیم بن‌حمد آل‌ثانی، امیر قطر دوشنبه در تماس تلفنی با ملک سلمان بن‌عبدالعزیز، پادشاه این کشور فرارسیدن ماه رمضان را تبریک گفت. این اولین تماس رسمی دو طرف از زمان «اجلاس العلا» است که در ژانویه گذشته برگزار و در آن بیانیه آشتی کشورهای شورای همکاری خلیج فارس قرائت شد. فوریه گذشته، امیر قطر با ارسال پیامی به پادشاه عربستان جراحی موفقیت‌آمیز محمد بن سلمان ولیعهد سعودی را تبریک گفت. براساس بیانیه دفتر امیر قطر، تمیم بن‌حمد اولین تماس تلفنی را با ولیعهد عربستان از زمان آشتی دو کشور در فوریه گذشته برقرار کرد و دو طرف درمورد آخرین تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی رایزنی کردند. در ژوئن ۲۰۱۷، عربستان، امارات، مصر و بحرین روابط خود با قطر را قطع و دوحه را به حمایت از گروه‌های «تندرو» متهم کردند؛ ادعایی که دوحه آن را انکار کرد. این چهار کشور اقداماتی را برای تحریم قطر از جمله بستن حریم هوایی به روی هواپیماهای قطری، جلوگیری از معاملات تجاری و جلوگیری از ورود قطری‌ها به کشورهای مذکور انجام دادند.

تغذیه اجباری منتقد پوتین مشاوران الکسی ناوالنی، منتقد برجسته کرملین اعلام کردند که مقامات زندان ناوالنی را به تغذیه اجباری تهدید می‌کنند. این منتقد برجسته ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در پایان ماه مارس اعتصاب غذا را آغاز کرد و از آن زمان تاکنون چندین کیلو وزن کم کرده است. ناوالنی تأکید کرده که مقامات زندان به او اجازه ملاقات با پزشک شخصی‌اش را برای معالجه کمردرد حادش نمی‌دهند. به گفته تیم وکلا و مشاوران ناوالنی، این منتقد در‌حال‌حاضر ۷۷ کیلو وزن دارد و از زمانی که در فوریه سال جاری میلادی وارد زندان شده ۱۵ کیلو وزن کم کرده است. مشاوران ناوالنی در توییتی نوشتند: مدیریت زندان با مشاهده جدیت این اعتصاب غذا هر روز تهدید می‌کند که تغذیه اجباری ناوالنی را آغاز می‌کند. آنها همچنین گفتند: ناوالنی که هفته گذشته طبق گزارش‌ها تب و سرفه داشته، از درمانگاه به زندان منتقل شده است. با‌این‌حال مقامات زندان همچنان اجازه نمی‌دهند پزشکی از بیرون از زندان ناوالنی را معاینه کند. مقامات روسیه تأکید دارند که آنها به ناوالنی درمان مناسب را ارائه داده‌اند اما او از دریافت درمان امتناع کرده است. آنها تأکید دارند که ناوالنی می‌خواهد توسط پزشک معتمد خودش از خارج از زندان معالجه شود؛ درخواستی که مقامات زندان آن را رد کرده‌اند.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها