|

دریچه

خیز «قهرمان» فرهادی برای جشنواره کن ایسنا: «قهرمان» جدیدترین ساخته اصغر فرهادی، یکی از چند پروژه مهم سینمایی است که به کمیته انتخاب هفتاد‌وچهارمین جشنواره فیلم کن ارائه شده است. جشنواره فیلم کن که سال گذشته به دلیل بحران کرونا سرانجام تصمیم به لغو برگزاری مراسم گرفت امسال با برنامه‌ریزی کامل، قصد دارد این رویداد را حضوری برگزار کند و آن‌طور که به نظر می‌رسد در کن ۲۰۲۱ نیز جای سینماگران مؤلف، فیلم‌سازان زن و ستاره‌ها خالی نخواهد بود. نشریه سینمایی ورایتی فهرستی از آثار احتمالی حاضر در جشنواره کن منتشر کرده که نام فیلم «قهرمان» ساخته اصغر فرهادی نیز در این میان به چشم می‌خورد. در این فیلم امیر جدیدی، محسن تنابنده، رعنا آزادی‌ور، فرشته صدرعرفایی، سارینا فرهادی و جمعی دیگر از بازیگران که اغلب آنان چهره‌های جدید هستند مقابل دوربین فرهادی رفته‌اند و هایده صفی‌یاری نیز تدوین فیلم را بر عهده دارد. کمپانی فرانسوی ممنتو پیکچرز، تهیه‌کنندگی و فروش فیلم «قهرمان» را بر عهده دارد و این فیلم را در فرانسه نیز اکران خواهد کرد. فرهادی پس از ساخت فیلم «جدایی» که موفق به کسب جایزه خرس طلایی بهترین فیلم جشنواره برلین شد، همه آثارش شامل «گذشته»، «فروشنده» و «همه می‌دانند» را در جشنواره کن رونمایی کرده و به احتمال فراوان فیلم «قهرمان» نیز اولین نمایش جهانی خود را در هفتاد‌وچهارمین جشنواره کن تجربه خواهد کرد. طبق اعلام پیشین امسال فیل «آنت» ساخته فیلم‌ساز فرانسوی «لئو کاراکس» فیلم افتتاحیه جشنواره کن و از آثار بخش رقابتی خواهد بود و دو فیلم «اعزام فرانسوی» ساخته «وس اندرسون» و کمدی اسپانیایی‌زبان «مسابقه رسمی» به کارگردانی «ماریانو کوهن» و «گاستون دوپرات» با بازی «آنتونیو باندراس» و «پنه لوپه کروز» به احتمال بسیار زیاد در بخش رقابتی اصلی کن حاضر خواهند بود. «سه طبقه» از «نانی مورتی»، «سرماخوردگی پتروف» به کارگردانی «کیریل سربرنیکوف»، «بندتا» از «پل ورهوفن» «مموریا» ساخته «آپیچاتپونگ ویراستاکول»، «مثلث اندوه» ساخته «روبن اوستلوند»، «پاریس، ناحیه ١٣» به کارگردانی «ژاک اودیار» کارگردان فرانسوی، «تینان» ساخته «جولیا دوکورنو» کارگردان زن فرانسوی، «آتش» از «کلر دنی»، «جزیره برگمان» ساخته «میا هانسن-لاو» «در طول زندگی‌اش» ساخته «امانوئل برکو»، انیمیشن «آن فرانک کجاست» به کارگردانی «آری فولمن»، «بدترین آدم دنیا» از «یواخیم تریه»، «در یک نیمه روشن صبح» ساخته «برونو دومون» و «همه چیز خوب پیش رفت» به کارگردانی «فرانسوا اوزون» از آثار دیگر کارگردانان سرشناسی هستند که شانس زیادی برای حضور در کن ۲۰۲۱ دارند و در حال ارائه به هیئت انتخاب جشنواره هستند. فهرست فیلم‌های حاضر در جشنواره کن، پنجشنبه ٢٧ می‌ (٦ تیر) در جریان یک نشست رسانه‌ای در پاریس اعلام می‌شود و هفتادوچهارمین دوره جشنواره کن نیز از ۶ تا ۱۷ جولای (۱۵ تا ۲۶ تیر) و با حضور «اسپایک لی» کارگردان آمریکایی به عنوان رئیس هیئت داوران بخش رقابتی برگزار خواهد شد.

محمد کارت «یاغی» را می‌سازد سریال «یاغی» به کارگردانی محمد کارت به تهیه‌کنندگی سید مازیار هاشمی دو نفر از بازیگرانش را معرفی کرد. سریال «یاغی» به کارگردانی محمد کارت و تهیه‌کنندگی سید مازیار هاشمی، به زودی با اخذ مجوزهای قانونی پیش‌تولید رسمی خود را برای پخش در شبکه نمایش خانگی آغاز می‌کند. پارسا پیروزفر و طناز طباطبایی بازیگران گزیده‌کاری که هر دو سال‌هاست بازی در سریالی را نپذیرفته‌اند، در سریال «یاغی» نقش‌آفرینی خواهند کرد. نگارش فیلم‌نامه این سریال توسط پدرام پورامیری، حسین دوماری و محمد کارت طی یک سال گذشته انجام شده‌ و مدتی‌ است به اتمام رسیده است. این تیم تجربه نگارش فیلم‌نامه فیلم سینمایی «شنای پروانه» را نیز با یکدیگر در کارنامه خود دارد. گفتنی‌ است به‌زودی اسامی تعدادی از بازیگران چهره و سرشناس سینما که حضورشان در این سریال قطعی شده است به همراه سایر عواملی که در این پروژه همکاری می‌کنند، به صورت رسمی اعلام خواهد شد. «یاغی» محصول انحصاری پلتفرم «فیلیمو» است.

جایزه بهترین فیلم‌نامه جشنواره بارسلون برای «یلدا» داوران پنجمین جشنواره جهانی فیلم بارسلون که از ٢۶ فروردین تا ٣ اردیبهشت ١٤٠٠ برگزار شد، جایزه بهترین فیلم‌نامه را در بخش مسابقه به مسعود بخشی برای «یلدا» اهدا کردند. «یلدا» محصول مشترک ایران، فرانسه، آلمان، لوکزامبورگ، سوئیس و لبنان در بخش رسمی و مسابقه جشنواره و در رقابت با فیلم‌های «مادرخوانده» (ژان پل سالومه، فرانسه)، «شکوفه پنگوئن» (گلندین آیوین، آمریکا و استرالیا)، «کشور کوچک» (اریک باربیه، بلژیک و فرانسه)، «سومبرا» (برونو گاسکون، پرتغال)، «سال سالینجر من» (فلیپ فالاردو، کانادا و ایرلند) و «خائن خوب» (کریستنا رزندال، دانمارک) برنده جایزه بهترین فیلم‌نامه در این رویداد سینمایی شد.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها