|

کوتاه دیپلماسی

محکومیت دوباره نازنین زاغری ایسنا: وکیل‌مدافع نازنین زاغری، متهم ایرانی‌-بریتانیایی از صدور رأی پرونده دوم موکلش در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران خبر داد. حجت کرمانی گفت: «رأی پرونده دوم موکلم به من ابلاغ شد. بر اساس رأی صادره، نازنین زاغری به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام از طریق شرکت در تجمع مقابل سفارت ایران در لندن در سال ۸۸ و مصاحبه با شبکه بی‌بی‌سی فارسی» به یک سال حبس تعزیری و یک سال منع خروج از کشور محکوم شده است». او افزود: «پرونده اول زاغری تمام شد و او آزاد است و در این پرونده نیز به قید کفالت آزاد است که در مهلت مقرر قانونی به رأی صادرشده اعتراض خواهیم کرد».

سخنگوی وزارت خارجه: در خصوص اتفاقات اخیر مرزها به سفیر ترکیه یادداشت دادیم ایرنا: سخنگوی وزارت خارجه درباره اتفاقات مرزی ایران و ترکیه و خشونت مرزبان ترکیه علیه دو شهروند ایرانی تصریح کرد: «حقوق شهروندان برای ما مهم است. از لحظه اول که از این مسئله آگاهی یافتیم، با دوستان ترکیه تماس گرفته و نمایندگی‌های ایران پیگیری کردند. مرزبانان دو کشور در‌این‌باره دیدار کردند». سعید خطیب‌زاده دیروز در نشست خبری هفتگی خود با بیان اینکه تهران همان روز اول یادداشت خود را به سفیر ترکیه داد، خاطرنشان کرد: «ما فکر می‌کنیم با تکیه بر حسن هم‌جواری می‌توان از تکرار این اتفاق‌ها جلوگیری کرد. ابعاد آن برای ما هنوز مشخص نیست. وزارت امور خارجه در پاسداشت حقوق شهروندی تلاش می‌کند».

هیئت مذاکره‌کننده ایرانی راهی وین شد ایرنا: تیم مذاکره‌کننده ایرانی به ریاست سیدعباس عراقچی، معاون سیاسی وزارت امور خارجه، برای شرکت در نشست کمیسیون مشترک برجام با حضور هیئت‌های ایران و گروه ۱+۴ عازم وین شد. در آخرین نشست کمیسیون مشترک برجام که ۳۱ فروردین در وین پایان یافت، کشورهای مشارکت‌کننده در برجام توافق کردند علاوه بر دو گروه کارشناسی فعلی (در حوزه لغو تحریم‌ها و هسته‌ای)، هفته آینده یک گروه کارشناسی سوم نیز برای گفت‌وگو درباره ترتیبات عملی مورد نیاز برای اجرائی‌شدن لغو تحریم‌ها و سپس بازگشت آمریکا به برجام ایجاد شود. هیئت‌ها پس از مشورت در پایتخت‌های متبوع خود، این هفته با از‌سرگیری نشست کمیسیون مشترک برجام، گفت‌وگوهای فنی و کارشناسی را دنبال می‌کنند.

دیدار ظریف با همتای عراقی در بغداد ایسنا: وزیر خارجه عراق گفت کشورش مذاکرات در وین را دنبال می‌کند. به گزارش خبرگزاری المعلومه، فؤاد حسین، روز دوشنبه در نشست خبری مشترک با محمدجواد ظریف، همتای ایرانی خود، گفت ظریف به نجف و اقلیم کردستان عراق سفر خواهد کرد. فؤاد حسین گفت در دیدار با ظریف درباره روابط دوجانبه و همکاری‌های اقتصادی میان دو کشور بحث و رایزنی کرده‌اند. وی خاطرنشان کرد: «در دیدار با وزیر خارجه ایران، درباره مسائل مهم منطقه رایزنی کردیم و در این رایزنی‌ها به نتایج مهمی رسیدیم». وی تأکید کرد عراق مذاکرات در وین را دنبال می‌کند. محمدجواد ظریف همچنین روز یکشنبه در قطر با شیخ تمیم بن‌حمد آل‌ثانی، امیر دولت قطر و شیخ محمد بن‌عبدالرحمن آل‌ثانی، وزیر خارجه این کشور، دیدار و گفت‌وگو کرده بود.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها