|

در مقابل اعتماد شما مسئولیم

بانک سینا در راستای عمل به وظایف و ایفای مسئولیت‌های اجتماعی و همچنین کمک به آسیب‌دیدگان ناشی از بحران ویروس کرونا در کشور، اقدامات متعددی را در زمینه‌های مختلف طی چند مرحله به انجام رسانده که نتایج مناسبی نیز به همراه داشته است. برخی از این اقدامات به این شرح است:

اهدای 51 دستگاه آمبولانس به وزارت بهداشت و مراکز بهداشتی مناطق روستایی بانک سینا با هدف کمک به تجهیز بیمارستان‌ها و حمایت از بیماران مبتلا به کرونا، تعداد 24 دستگاه آمبولانس را به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور اهدا کرد. پیش‌تر نیز این بانک از محل بودجه چاپ سررسید و صرفه‌جویی در هزینه‌ها به منظور تجهیز مراکز درمانی استان‌های مناطق کم‌برخوردار کشور تعداد 27 دستگاه آمبولانس به مراکز بهداشت مناطق کم‌برخوردار اهدا کرده بود.

کمک 50میلیاردریالی به 7 استان درگیر ویروس کرونا بانک سینا با توجه به وضعیت پاندمی روزهای ابتدایی شیوع ویروس کرونا، با اقدامی جهادی به منظور حمایت از اقشار آسیب‌پذیر جامعه جهت تهیه اقلام مورد نیاز بهداشتی و معیشتی اقشار کم‌درآمد، مبلغ 50 میلیارد ریال کمک نقدی به کمیته امداد امام خمینی(ره) برای حمایت از مددجویان این کمیته در هفت استان گیلان، مازندران، گلستان، قم، اصفهان، البرز و مرکزی، اختصاص داد.

اختصاص 20 هزار میلیارد ریال به طرح‌های روستایی بانک سینا در سال‌های اخیر طی انعقاد تفاهم‌نامه همکاری جهت اعطای تسهیلات اشتغال‌زایی روستایی یارانه‌دار با معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست‌جمهوری، بنیاد علوی و استانداری‌ها، اعتباری بیش از 20 هزار میلیارد ریال را به چهارهزارو 400 طرح اشتغال‌زایی روستایی در استان‌های مختلف اختصاص داده که زمینه اشتغال بیش از 17 هزار نفر از جوانان جویای کار در مناطق روستایی کشور فراهم شده است.

ساخت 2 باب مدرسه در قلعه‌گنج این بانک با تأمین هزینه‌های لازم از محل صرفه‌جویی در هزینه‌ها و همچنین کمک‌های کارکنان، زمینه احداث دو باب مدرسه در شهرستان قلعه‌گنج استان کرمان به مبلغ حدود 19 میلیارد را فراهم آورده تا زمینه رشد و شکوفایی استعداد آینده‌سازان این منطقه از مرز و بوم میهن اسلامی بیشتر از قبل محقق شود. مقدمات احداث سومین مدرسه در شهرستان اهرم روستای قباکلکی استان بوشهر به مبلغ 10 میلیارد ریال نیز آغاز شده است.

اهدای 950 دستگاه تبلت به دانش‌آموزان بی‌بضاعت بانک سینا در اقدامی انسان‌دوستانه و خیرخواهانه با توجه به شیوع ویروس کرونا در راستای کمک به توانمندی در حوزه آموزش و پرورش و بهره‌مندی دانش‌آموزان بی‌بضاعت از فضای آموزش مجازی، تعداد 300 دستگاه تبلت خریداری و طی مراسمی با حضور مدیر کل بهزیستی استان تهران به دانش‌آموزان تحت پوشش اين سازمان اهدا کرد. این بانک همچنین با تهیه و خریداری 650 دستگاه تبلت دیگر، زمینه بهره‌مندی دانش‌آموزان بی‌بضاعت تحت پوشش کمیته امداد حضرت امام (ره) در سراسر کشور از نعمت تحصیل را فراهم کرد.

اهدای 3800 بسته معیشتی به نیازمندان و ایتام بانک سینا با اختصاص مبلغی حدود 18 میلیارد ریال طی دو مرحله شامل 2000 بسته از محل اهدای مرخصی و حقوق کارکنان بانک - اهدای بیش از 10 روز از سوی برخی کارکنان- و 1800 بسته از محل بودجه مسئولیت‌های اجتماعی، زمینه تهیه و اهدای 3800 بسته معیشتی شامل برنج ایرانی، خرما، روغن، چای، پنیر، ماکارونی، حبوبات، مرغ، گوشت و قند و شکر به نیازمندان را با همکاری بسیج سازندگی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تهران بزرگ فراهم کرد. این بانک همچنین تعداد 65000 ماسک جهت سربازان میهن اسلامی تهیه و به این عزیزان اهدا کرد.

تأمین هزینه تولید 912000 فقره کارت هدیه جهت اهدا به اقشار فعال در کسب‌وکارهای خرد بانک سینا هزینه تولید 912000 کارت هدیه به درخواست بنیاد مستضعفان را به ارزش 24 میلیارد ریال جهت توزیع بین اقشار زحمتکش فعال در کسب‌وکارهای خرد نظیر کولبران و پاکبانان که به دلیل کرونا، دچار آسیب‌های جدی شده‌اند، فراهم کرد.

اختصاص 30 میلیارد ریال به آزادی زندانیان غیرعمد بانک سینا در راستای ایفای مسئولیت‌های اجتماعی و در تداوم فعالیت‌های خیرخواهانه خود، نسبت به آزادسازی تعدادی از زندانیان جرائم غیرعمد و نیازمند اقدام کرد. این بانک طی همکاری با ستاد دیه کشور، مبلغ 30 میلیارد ریال را جهت آزادی زندانیان جرائم غیرعمد اختصاص داد و زمینه آزادی 157 زندانی نیازمند و بازگشت آنها به آغوش پرمهر خانواده را فراهم کرد.

پرداخت وام قرض‌الحسنه بر اساس شأن و منزلتی که اسلام برای قرض‌الحسنه قائل است، بانک سینا یکی از استراتژی‌ها و اولویت‌های مهم خود را ترویج این سنت نیک الهی قرار داده است. در همین راستا طرح‌های قرض‌الحسنه متعددی در این بانک به اجرا گذاشته شده که از آن جمله می‌توان به طرح مهرآفرین، نیکو و مواسات اشاره کرد. پوشش هزینه‌های درمانی بیماران نیازمند در قالب طرح احسان تا سقف 500 میلیارد ریال بودجه، اعطای وام قرض‌الحسنه به خانواده‌های معزز شهدای والامقام مدافع حرم و سربازان حریم ولایت در قالب طرح ایثار تا سقف 1000 میلیارد ریال، اعطای وام به مرزبانان غیور و جان‌برکف و همچنین پرستاران و کادر درمان شاغل در بخش‌های کرونایی بیمارستان‌ها و مددکاران آسایشگاه‌ها در قالب طرح کریمانه تا سقف بودجه 1200 میلیارد ریال از دیگر اقدامات بانک در این بخش است. وام قرض‌الحسنه ازدواج پرداختی از سوی این بانک از ابتدای اجرای طرح تا پایان سال 99 بالغ بر 21290 فقره به مبلغی حدود 5000 میلیارد ریال بوده است. این بانک در سال 1399 تعداد 61528 فقره وام قرض‌الحسنه ضروری و اشتغال‌زایی بالغ بر 8048 میلیارد ریال به واجدین شرایط پرداخت کرده است. تسهیلات بانک سینا به آسیب‌دیدگان ناشی از ویروس کرونا شامل 36268 فقره به مبلغ 1478 میلیارد ریال و تسهیلات خرید خودرو مددجویان کمیته امداد حضرت امام(ره) نیز به تعداد 795 فقره و مبلغ 119 میلیارد ریال بوده است. بر اساس انعقاد تفاهم‌نامه بانک با کمیته امداد امام خمینی(ره) 403 فقره به مبلغ 168 میلیارد ریال و سازمان بهزیستی 228 فقره به مبلغ 93 میلیارد ریال جهت پرداخت تسهیلات به مددجویان معرفی‌شده از سوی سازمان‌های مذکور، از مهرماه سال 99 پرداخت شده است.

تأثیرگذاری بر اقتصاد بانک سینا با هدف کمک به توسعه متوازن اقتصادی کشور سعی کرده با تأمین مالی پروژ‌ه‌های ملی همسو و هم‌قدم با سایر بنگاه‌ها و نهادهای اقتصادی سهمی در رونق و شکوفایی اقتصاد کشور ایفا کند به طوری که طی سالیان گذشته با پرداخت مبلغ 94 هزار میلیارد ریال تسهیلات در توسعه و ساخت آزادراه‌ها نظیر آزادراه تهران شمال، شرکت‌های نفت و گاز و توسعه میدان‌های نفتی، صنایع فولاد، احداث نیروگاه‌های برق، احداث پایانه سلام فرودگاه بین‌المللی حضرت امام(ره)، توسعه خدمات بندری و توسعه بیمارستان‌ها و نظیر آن نقش ایفا کرده است.

امهال مطالبات بنگاه‌های تولیدی و تسهیلات‌گیرندگان بانک سینا در راستای حمایت از بنگاه‌های تولیدی و وام‌گیرندگان که به دلیل شرایط به‌وجودآمده ناشی از شیوع کرونا دچار آسیب‌ها و خساراتی شدند، مساعدت‌هایی درخصوص امهال و وصول اقساط تسهیلات آنها در نظر گرفت. به‌طوری‌که به دریافت‌کنندگان وام‌های قرض‌الحسنه که قادر به بازپرداخت اقساط وام خود در موعد مقرر نبوده، یا صاحبان کسب‌وکارهای مشمول قانون تسهیل تسویه بدهی بدهکاران شبکه بانکی کشور که بازپرداخت آنها به صورت دفعی بوده، مهلت سه‌ماهه اعطا کرد، تا پس از سه ماه سررسید تسهیلات، بدهی خود را بازپرداخت کنند.

عدم دریافت خودکار اقساط وام قرض‌الحسنه این بانک همچنین دریافت خودکار اقساط تمامی دریافت‌کنندگان وام قرض‌الحسنه را مطابق دستورالعمل ارسالی بانک مرکزی مربوط به اقساط ماه‎های اسفند 98، فروردین و اردیبهشت 99 غیرفعال و وصول آن را به منظور کاهش مراجعات به شعب، منوط به درخواست وام‌گیرندگان و ترجیحا از درگاه‌های خدمات بانکداری الکترونیک میسر کرد و مشتریانی هم که اقساط آنها در این مدت کسر شده و تقاضای برگشت اقساط را داشتند، مطابق با ضوابط بانک درخصوص بازگشت اقساط اقدام شد.

عدم اعمال ضوابط قانونی برای دارندگان چک‌های برگشتی پیرو مصوبه بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، صادرکنندگان چک‌هایی که سررسید آنها در بازه زمانی اول اسفند 98 تا 31 اردیبهشت 99 بوده و به علت شرایط حاصل از شیوع کرونا دچار برگشتی شده‌اند، به مدت سه ماه از اعمال محرومیت‌های بانکی معاف شدند. این بانک مطابق با دستورالعمل‌های بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و سیاست‌های این بخش، اقدامات لازم را انجام داده است.

توسعه خدمات بانکداری الکترونیک برای کاهش ترددها بانک سینا برای کمک به مدیریت بحران و پیشگیری از شیوع کرونا و کاهش تردد مراجعین، اقدامات مؤثری را در جهت کاهش مراجعات حضوری به شعب به عنوان یکی از کانون‌های تجمع ویروس کرونا از طریق ایجاد تغییرات در برخی خدمات بانکداری الکترونیک انجام داد. این بانک در راستای فرهنگ‌سازی و ترغیب مشتریان به استفاده از خدمات بانکداری الکترونیک، نسبت به افزایش سقف برداشت وجه نقدی در دستگاه‌های خودپرداز تا سقف پنج میلیون ریال در روز اقدام کرد و سقف انتقال وجه شتابی و درون‌بانکی از طریق دستگاه‌های خودپرداز و درگاه‌های اینترنتی را پس از چندین مرحله به مبلغ 100 میلیون ریال در شبانه‌روز افزایش داد. همچنین به جهت تأمین رضایت‌مندی مشتریان عزیز، امکان فعال‌سازی غیرحضوری همراه‌بانک و اینترنت‌بانک را فراهم کرده و متقاضیان بدون مراجعه حضوری به شعب، می‌توانند این خدمات را فعال کنند. تمدید خودکار تاریخ انقضای کارت‌های بانکی نیز از دیگر برنامه‌های این بانک بوده است.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها