|

پیک چهارم کرونا در ایران به سرازیری رسید

شرق: در هفته‌های گذشته شاهد کاهش میزان ابتلا و مرگ‌ومیر کرونا در کشور بودیم. این به آن معناست که موج چهارم کرونای انگلیسی که کل کشور را فرا گرفته بود در حال کنترل نسبی است. به نظر می‌رسد با صحبت‌های روز گذشته حسن روحانی درباره کاهش بیماری در کشور و امیدواری درباره افزایش واردات واکسن و همچنین گرفتن تأییدیه واکسن چینی سینوفارم از سوی سازمان بهداشت جهانی، بتوان امیدوار بود که شرایط کرونا در ایران هم رو به بهبودی برود. روز گذشته ۲۸۳ بیمار جدید کرونا در کشور جان باختند و همچنین 13هزارو 576 بیمار دیگر شناسایی شدند. بنا بر اعلام مرکز روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، تاکنون یک‌میلیون‌و۲۸۶هزارو چهار نفر دُز اول واکسن کرونا و ۲۶۲هزارو ۶۱۱ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق‌شده در کشور به یک‌میلیون‌و۵۴۸هزارو ۶۱۵ دُز رسید. در حال حاضر ۴۶ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۲۶۳ شهر در وضعیت نارنجی و ۱۳۹ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.
نیازمند واکسن داخلی هستیم
روز گذشته حسن روحانی در شصت‌وهفتمین جلسه ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا با بیان اینکه کشور نیازمند واکسن داخلی است، اظهار کرد: «ما باید کشورمان را به تجهیزات ساخت واکسن و توانمندی‌های عملی آن مجهز کنیم. کسی وقتی این ویروس در دنیا شایع شد، فکر نمی‌کرد که بشر در هشت‌ ماه بعد به واکسن برسد، البته هرچند کاملا هم تأثیرگذار نیست اما به‌هرحال به واکسن رسیده است. اساس واکسن این است که بدن را آماده می‌کند برای مبارزه بهتر با ویروس و معمولا جلوی مرگ‌ومیر را می‌گیرد. پس واکسن در شرایط فعلی بسیار مهم است، هرچند هنوز همه مراحل خود را طی نکرده باشد و اثربخشی صددرصد نداشته باشد. آن فرد می‌تواند ناقل باشد و از این جهت باید بسیار رعایت کند تا نزدیکان خود را مبتلا نکند».
روحانی با اشاره به آغاز موج چهارم کرونا در هفته‌های اخیر اظهار کرد: «این خیز در نمودارها هم به خوبی مشخص است که بسیار بلند و بیش از سه خیز قبلی بوده است. نوع ویروس انگلیسی متأسفانه موتاسیون‌یافته و بسیار خطرناک است. اگرچه طبق گزارش‌ها در استان‌ها نیز افت‌وخیزهایی مشاهده می‌کنیم اما عمدتا می‌توانیم بگوییم در همه استان‌ها به پیک رسیده‌ایم و طی‌کردن این پیک به سیر نزولی شروع شده است. اگرچه تعداد مبتلایان در این دوره بیشتر بوده است اما تعداد فوتی‌ها برابر با دوره سوم بود که این نتیجه تلاش و زحمات کادر درمان است. از زحمات قرارگاه مقابله با بیماری کرونا در تهران، استانداری‌ها و فرمانداری‌ها و بخشداری‌ها، دانشگاه‌ها و رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی، نیروهای مسلح و ناجا که همه دست به دست هم دادند و تلاش کردند، قدردانی می‌کنیم».
روحانی با تأکید بر اینکه خروج از موج چهارم به چند هفته زمان نیاز دارد، یادآور شد: «تأکید من بر موضوع واکسن است و در این مقطع نیازمند واردکردن واکسن خارجی هستیم. برخی در نوشته‌ها و گفته‌های خود آورده‌اند که کمی صبر کنید تا واکسن‌های داخلی می‌رسد و با فشاری که داریم واکسن را از خارج نخریم که این حرف دقیقی نیست. همان جمله معروفی را که می‌گوید «بهترین واکسن نخستین واکسن است» باید استفاده کنیم. هر کدامی که اول به دست انسان برسد باید تزریق شود. نباید معطل بکنیم و نباید گوییم صبر کنیم دو ماه دیگر که چه می‌شود یا چه نمی‌شود».
رئیس‌جمهوری با بیان اینکه هر واکسن مورد تأییدی که رسید چه با تأثیر ۹۰ تا ۸۰ درصد و شاید کمتر یا بیشتر را باید فوری استفاده کرد، ادامه داد: «گروه اول یعنی مدافعان سلامت از واکسن استفاده کردند. واکسیناسیون گروه دوم آغاز شد و واکسینه‌کردن افراد بالای ۸۰ سال در حال انجام است که امیدواریم در روزهای آینده به نهایت برسد تا گروه‌های بعدی را شروع کنیم و همچنین افرادی که دارای بیماری‌های زمینه‌ای هستند، تا بتوانیم آنها را هم واکسینه کنیم. در روزهای آینده یک میلیون دُز دیگر و اوایل خرداد هشت میلیون دُز دیگر در اختیار ما قرار می‌گیرد. امیدواریم در این فاصله کوواکس چند میلیون دُز در اختیار ما قرار دهد و بتوانیم ۱۳ تا ۱۴ میلیون نفری که در اولویت ما هستند، در این دولت واکسینه کنیم تا بتوانیم بگوییم مرگ را مهار کرده‌ایم».
روحانی با بیان اینکه برای مهار زنجیره انتقال باید ۷۰ درصد جمعیت را واکسینه کنیم، اظهار کرد: «باید بتوانیم تا تیرماه از این مراحل عبور کنیم تا بگوییم از نظر مرگ‌ومیر این ویروس را مهار کردیم. ان‌شاءالله دولت بعدی هم این کار را ادامه می‌دهد. واکسن داخلی از تابستان وارد بازار شده و به دست ما می‌رسد. گواکسن پاستور که با همکاری کوبا بوده است، زودتر به دست مردم می‌رسد و مردم می‌توانند از آن استفاده کنند. سایر واکسن‌ها نیز به تدریج در اختیار مردم قرار می‌گیرد و شرایط بهتر می‌شود. امروز در جامعه در زمینه انواع جهش‌یافته انگلیسی، هندی، برزیلی و آفریقایی کرونا مطرح است، نباید ذهن مردم را مغشوش کند، همه آنها یک ویروس هستند و درمان هم یکی است. ممکن است این ویروس موتاسیون پیدا کند و حتی ممکن است در کشور ما نیز جهش یابد ولی باید در رعایت پروتکل‌ها، شستن دست‌ها و حذف سفرهای غیرضروری حساب‌شده‌تر عمل کرد. مسیر همان است، ما مسیر دیگری نداریم». وی با تأکید بر اینکه دولت موظف است واکسن را خریده، تهیه و وارد کند، گفت: ما ۱۶ میلیون دُز واکسن از کوواکس خریداری کردیم و ۱۰ میلیون واکسن اخیرا وارد کشور شده که مجموع واکسن‌های خریداری‌شده، حدود ۳۰ میلیون دُز خواهد بود. این به غیر از واکسن‌های داخلی است. اما در عین حال کشور نیازمند واکسن داخلی است. کرونا یک مسئله ملی، انسانی و اخلاقی است. خواهش می‌کنم هیچ‌کس این داستان را دستمایه‌ای سیاسی برای مسائل حزبی و جناحی یا برای انتخابات قرار ندهد. این یک داستان ملی است و همه باید تلاش کنیم و دست به دست هم دهیم تا از این ویروس زودتر خلاص شویم».
سینوفارم تأییدیه جهانی گرفت
واکسن کروناویروس ساخت چین از سوی سازمان جهانی بهداشت (WHO) تأییدیه گرفت. این سازمان مجوز استفاده اضطراری از واکسن کروناویروس سینوفارم را که تولید یک شرکت چینی است، صادر کرد و با این اقدام قرارگرفتن این واکسن در سازوکار جهانی کوواکس علیه بیماری کووید‌19 تقویت شد. واکسن سینوفارم یکی از دو واکسن اصلی کروناویروس در چین است که به صدها میلیون نفر در این کشور و مناطق دیگر تزریق شده است. این اولین واکسن تولیدشده توسط یک کشور غیرغربی است که مورد حمایت سازمان جهانی بهداشت قرار گرفته است. همچنین سازمان جهانی بهداشت مجوز استفاده اضطراری از واکسن‌های کروناویروس
فایزر-بیو ان‌تک، آسترازنکا، جانسون اند جانسون و مدرنا را صادر کرده است.
دانشمندان چینی، واکسن سینوفارم را از روی ویروس غیرفعال‌شده کرونا ساخته‌اند. از آنجا که گمان می‌رود منبع اصلی ویروس کرونا در کشور چین است، بسیاری از مردم جهان امیدوار بودند این کشور بتواند واکسن این بیماری را هم کشف کند. این اتفاق هرچند دیرتر از کشورهای اروپایی افتاد، اما بالاخره چینی‌ها واکسنی ساختند که سازمان بهداشت جهانی آن‌ را تأیید کرد. برای تهیه واکسن سینوفارم ابتدا ویروس در روی کشت سلولی تکثیر شده، سپس با استفاده از بتا‌پروپیوالکتون غیرفعال شده، بعد از عملیات تغلیظ و خالص‌سازی، با ادجوان آلومینیوم به شکل مایع واکسن تبدیل شده است. این واکسن برای افراد ۱۸ تا ۶۰ سال کاربرد دارد و در قالب ویال تک‌دُز تزریق می‌شود. البته برای ایجاد ایمنی کافی سینوفارم‌ باید در دو نوبت به فاصله 28 روز تزریق شود.
9 میلیون دُز واکسن به ایران می‌رسد
دیروز رئیس جمعیت هلال‌احمر کشور از ورود ۹ میلیون دُز واکسن کرونا در یک ماه آتی به کشور خبر داد.
کریم همتی در جمع خبرنگاران گفت: «در حوزه تأمین واکسن دستگاه‌های مختلفی وارد عمل شدند و با ورود هلال‌احمر در مرحله نخست یک میلیون دُز واکسن وارد کشور شد که در اختیار وزارت بهداشت قرار گرفت. در یک ماه پیش‌رو برابر برنامه‌ریزی صورت‌گرفته ۹ میلیون دُز واکسن دیگر نیز وارد کشور خواهد شد».
او درباره اینکه کدام واکسن‌ها خریداری خواهند شد، گفت: «واکسن‌هایی که تهیه می‌کنیم تماما مورد تأیید سازمان‌های معتبر جهانی و همچنین وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو خواهد بود».
سامانه‌ای برای سالمندان ۸۰ سال به بالای جامانده از واکسن
بنا بر اعلام وزارت بهداشت، سالمندان ۸۰ سال به بالا که هنوز موفق به تزریق واکسن کرونا نشده‌اند، لازم است با مراجعه به سایت salamat.gov.ir نسبت به ثبت‌نام خود اقدام کنند و نیازی به مراجعه حضوری به مراکز بهداشت نیست. گفتنی است در روزهای آتی سایر گروه‌های سنی سالمندان جهت واکسیناسیون فراخوان خواهند شد. به این ترتیب پس از واکسیناسیون سالمندان ۸۰ سال به بالا و لکه‌گیری انجام‌شده، نوبت به واکسیناسیون سنین ۷۵ تا ۸۰ سال خواهد بود.
سخنگوی ستاد کرونا با اعلام این خبر گفت:‌ «با توجه به اینکه از دیروز ساعت ۱۴ سامانه salamat.gov.ir باز شد، افراد بالای ۸۰ سال که تا الان واکسن نزده‌اند، می‌توانند وارد سامانه شده و شماره تلفن خود یا همراهشان و کد ملی خود را ثبت کنند. هیچ‌گونه نیازی به حضور در مراکز ما برای ثبت‌نام وجود ندارد». علیرضا رئیسی تصریح کرد: «دقت کنید اگر واکسیناسیون ۷۵ساله‌ها را هفته بعد اعلام کنیم، نوبت ۸۰‌ساله‌ها نمی‌سوزد و نگران نباشند که تعداد کافی واکسن برای این عزیزان داریم. از طرفی به‌شدت از تجمع باید جلوگیری شود. امروز همه دستگاه‌های دولتی و نظامی موظف شدند مکان‌های بزرگ خود برای واکسیناسیون را در اختیار ما قرار دهند، به‌ویژه وزارت آموزش‌وپرورش، وزارت ورزش و وزارت علوم و نیروهای انتظامی».
رئیسی با بیان اینکه در حال عبور از قله و پیک بیماری هستیم، افزود: «روند کلی کشور نزولی است و این خبر خوبی است که البته ناشی از تلاش و دقت مردم در رعایت پروتکل‌هاست و امیدوارم این تلاش بیشتر شود تا با سرعت بیشتری از میزان بیماری کاسته شود و ان‌شاءلله بیمارستان‌ها تخت‌های خالی بیشتری پیدا کنند. با توجه به اینکه اوج بیماری بسیار بلند بود، اگرچه اکنون روند نزولی است، اما هنوز میزان بیماران بستری بیمارستان‌ها زیاد است، هرچند ورودی به بیمارستان‌ها کم شده است‌. اکنون ۴۶ شهر قرمز، ۲۶۳ شهر نارنجی و ۱۳۹ شهر زرد داریم و روند رو به کاهش است. دو هفته قبل شهر قرمز ۳۰۱ شهر بود که سپس به ۱۰۲ شهر قرمز و اکنون به ۴۶ شهر قرمز رسیدیم. روند در ۲۶ استان کاملا نزولی است و در پنج استان گرچه نزدیک به قله‌ هستیم اما هنوز روند نزولی سرعت نگرفته است که امیدواریم در هفته آینده این روند به سرعت کاهشی شود و شهرهای قرمز کمتر شود». به گفته او برخی از استان‌ها مانند خراسان شمالی، آذربایجان شرقی، هرمزگان و تهران نیازمند مراقبت بیشتر هستند و گرچه تقریبا به اوج بیماری رسیدند و شروع به نزول کردند یا روند صعودی آنها متوقف شده است، اما امیدواریم این استان‌ها هم از چنین وضعیتی خارج شوند.
رئیسی با اشاره به مصوبات روز شنبه ستاد گفت: «در ارتباط با تردد بین‌استانی در روزهای منتهی به عید فطر از سه‌شنبه (۲۱ اردیبهشت) ساعت دو بعدازظهر تا شنبه (۲۵ اردیبهشت) ۱۲ ظهر منع تردد در همه شهرها با رنگ‌های قرمز، زرد و نارنجی داریم. جریمه تردد در شهرهای قرمز یک میلیون تومان، در شهرهای نارنجی ۵۰۰ هزار تومان و شهرهای زرد نیز که قبلا جریمه نداشت اما مصوب شد ۵۰۰ هزار تومان برای جریمه در نظر گرفته شود. بنابراین تردد ممنوع است و اگر تخلفی صورت گیرد جریمه شامل حال او می‌شود. یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌ها برای کنترل ویروس‌های جهش‌یافته که در کشور مشاهده شده مانند جهش هندی و آفریقایی، منع تردد است».
رئیسی درباره برگزاری آزمون‌ها گفت: آزمون‌ها را باید به دو قسمت تقسیم کنیم؛ آنها که زیر نظر آموزش‌وپرورش هستند ‌و آنها که زیر نظر وزارت علوم هستند. کنکور سراسری در تاریخ ۹، ۱۰، ۱۱و ۱۲ تیر‌ماه برگزار خواهد شد. در واقع وزیر علوم و آموزش‌وپرورش نظراتی دادند و ستاد این تصمیم را گرفت. سایر آزمون‌ها مانند کارشناسی‌ارشد ناپیوسته در ۶، ۷و ۸ مرداد برگزار می‌شود، آزمون کاردانی به کارشناسی ناپیوسته ۲۲ مرداد، آزمون کانون وکلا ۲۵ تیرماه، آزمون نظام مهندسی ۱۳و ۱۴ و ۱۵ مرداد برگزار می‌شود. در مورد آزمون‌های تحت نظر وزارت آموزش‌وپرورش نیز آزمون پایه نهم حضوری و از تاریخ ۲۷ اردیبهشت تا ۲۴ خرداد و آزمون پایه دوازدهم نیز به شکل حضوری از تاریخ ۲۷ اردیبهشت تا ۲۴ خرداد خواهد بود. آزمون سنجش ملی پایه ششم در ۲۵ اردیبهشت به شکل حضوری برگزار می‌شود و آزمون سمپاد در تاریخ ۲۰ و ۲۱ خرداد برگزار می‌شود و آزمون مرحله دوم المپیادهای علمی دانش‌آموزان در تاریخ ۲۴ تا ۲۶ اردیبهشت و مرحله دوم آن ۲۳ تا ۲۵ خرداد به صورت حضوری خواهد بود. آزمون‌های استخدامی و آزمون‌ها با تعداد کم نیز در موعد خودش برگزار می‌شود.
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها