|

خبر

وزیر کشور با اشاره به مصوبه شورای نگهبان: منتظر تفسیر حقوقی معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری هستیم ایسنا: وزیر کشور پس از جلسه ستاد انتخابات کشور درباره مصوبه اخیر شورای نگهبان درخصوص شرایط داوطلبان در هنگام ثبت‌نام، گفت: شورای نگهبان پیرو ابلاغ سیاست‌های کلی انتخابات موظف شده که رجل سیاسی را تعریف کند و درواقع این مسئولیت بر عهده شورای نگهبان است و این کار را انجام داده و به وزارت کشور ابلاغ کرده است. البته قانون می‌گوید هر‌گونه ابلاغیه قانونی از سوی رئیس‌جمهور ابلاغ شود. ما روز بعد از آنکه ابلاغیه شورای نگهبان به دستمان رسید موارد را به استحضار رئیس‌جمهور رساندیم و خواستیم تفسیر حقوقی معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری را به ما بدهند. عبدالرضا رحمانی‌فضلی با بیان اینکه شورای نگهبان با این کار یک گام به جلو رفته است، عنوان کرد: قبلا شورای نگهبان طبق نظارت استصوابی، عمل نظارتی را انجام می‌داد اما این‌بار همان اقدام قبلی را براساس شاخص‌ها و شرایطی توضیح داده و آن را تبیین کرده که وزارت کشور مسئول است سن، مدرک تحصیلی و سوءسابقه داوطلبان را در حین ثبت‌نام بررسی کند. ما منتظر بررسی و تفسیر حقوقی معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری هستیم و هر نوع برداشت حقوقی که انجام شود آن را انجام می‌دهیم. ما حتما دنبال اجرای قانون هستیم و این به معنای عدم همکاری یا نادیده‌گرفتن همکاری وزارت کشور و شورای نگهبان نیست. به‌هرحال ما مجری قانون هستیم. قانون موجود در حال حاضر ماده 55 قانون انتخابات است و به آن عمل می‌کنیم ولی امیدواریم نتایج این اقدامات به شفافیت بیشتر و احقاق حقوق داوطلبان منجر شود. او با اشاره به برخی نگرانی‌ها و تفسیرهای حقوقی از اقدام شورای نگهبان در فضای عمومی- سیاسی کشور گفت: ما ضمن احترام به همه این تفاسیر، تفسیر حقوقی معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری را مبنای عمل قرار می‌دهیم که البته این تفسیر هنوز به ما نرسیده است.

درگذشت رئیس سابق زندان قصر شرق: اصغر کورنگی، رئیس سابق زندان قصر که به خوش‌رفتاری با زندانیان، به‌ویژه زندانیان سیاسی شهره بود، در ۹۳‌سالگی درگذشت. به همین مناسبت یادبودی از ساعت چهار روز سه‌شنبه در مرکز دائره‌المعارف بزرگ اسلامی برای بزرگداشت او برگزار می‌شود. سرتیپ اصغر کورنگی متولد ۱۳۰۷ در اصفهان بود. او سال ۴۴ رئیس زندان قصر می‌شود. در خاطراتی که از زندانیان سیاسی رژیم پهلوی به یادگار مانده همه از او به نیکی یاد می‌کنند. این حمایت او از زندانیان سیاسی تا آنجا پیش می‌رود که به اعضای نهضت آزادی که تازه از تبعید برازجان به زندان قصر منتقل شده بودند، لو می‌دهد که ساواک در اتاقشان شنود کار گذاشته و همین منجر به بازداشت او از سوی واحد اطلاعات اداره وقت شهربانی می‌شود، اما بعد از نزدیک به یک ماه آزاد می‌شود و سر کار خود باز‌می‌گردد. کورنگی به واسطه رابطه انسانی و دوستانه‌ای که در زندان قصر با اعضای جبهه ملی و نهضت آزادی، به‌ویژه مهندس بازرگان و آیت‌الله طالقانی پیدا می‌کند بعد از انقلاب، برخلاف بسیاری از افسران رده بالا که بازداشت، پاک‌سازی یا اخراج شدند، به دعوت دولت موقت به همکاری با شهربانی ادامه می‌دهد و معاون اطلاعات شهربانی می‌شود و با استعفای دولت موقت هم درخواست بازنشستگی می‌کند. از او کتاب خاطراتی با عنوان «مسیح در قصر» به یادگار مانده است‌.

قحط‌الرجال نیست که فقط بگوییم این 2 نفر را داریم خبرآنلاین: مصطفی میرسلیم در انتقاد از نامزدی قالیباف و رئیسی برای انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: به نظر من در شأن رئیس قوه نیست که در صحنه حاضر شود و خواهان ریاست دیگری باشد. من نمی‌گویم که قابلیت ندارند اما هنوز کار خود را تمام نکردند. آقای رئیسی با قابلیت‌های بسیار خوبی که دارد حیف است تجربیات خوبشان در قوه قضائیه ادامه پیدا نکند. آقای قالیباف نیز در زمینه‌های اجرائی اقدامات خوبی انجام داده است که البته همه آنها قابل دفاع نبوده و برخی از خلاف‌ها در فعالیت‌های اجرائی ایشان صورت گرفته است. آقای قالیباف قول‌هایی در مجلس به ما داده است و با توجه به اینکه مجلس در رأس امور قرار دارد اگر کار قانون‌گذاری را صحیح انجام دهد و نظارت درست انجام شود، شاهد این همه نابسامانی نخواهیم بود. حل‌شدن مسائل کشور از طریق قوه مقننه است و با نظارت صحیح می‌تواند سرنوشت کشور را در مسیر درست قرار دهد. کشور ایران قحط‌الرجال ندارد که بگوییم فقط دو نفر را در صحنه داریم.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها