|

خبر

ولادیمیر پوتین: دندان‌های متجاوزان به خاک روسیه را خرد می‌کنیم رئیس‌جمهور روسیه تأکید کرد مسکو «دندان‌های هر قدرتی را که برای تصرف بخشی از خاک روسیه تلاش کند، می‌کِشد». به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، در سخنانی در یک نشست مجازی با مقام‌های ارشد کشورش که از تلویزیون پخش شد، به آنچه اظهارات طرف‌های خارجی در زیر‌سؤال‌بردن کنترل روسیه بر منطقه سیبری بود که غنی از منابع انرژی است، استناد کرد. در روسیه گزارشی درباره طرح یک اظهارنظر مشابه در این زمینه از سوی مادلین آلبرایت، وزیر خارجه اسبق آمریکا، مطرح شده؛ هر‌چند او طرح چنین اظهار‌نظری را تکذیب کرده است. پوتین اظهار کرد: برخی جرئت کرده و علنا می‌گویند این ناعادلانه است که روسیه صاحب ثروت منطقه‌ای مانند سیبری باشد. تنها یک کشور صاحب آن است. او با در‌پیش‌گرفتن لحنی مبارزه‌طلبانه حامیانش در میان نیروهای امنیتی و مسلح را مخاطب قرار داد و گفت مسکو به هر طرف متجاوزی پاسخی صریح و نیرومند خواهد داد. پوتین بیان کرد: هر کسی می‌خواهد به ما آسیب بزند؛ اما کسانی که چنین کاری می‌کنند، باید بدانند ما دندان‌های همه آنها را خواهیم کشید تا آنها نتوانند گاز بگیرند و کلید آن توسعه نیروهای مسلح ماست. این سخنان پوتین در ضمن تلاش‌ها برای توافق بر سر برگزاری نشستی بین پوتین و جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، با هدف جلوگیری از وخامت هرچه بیشتر روابط بد مسکو با واشنگتن مطرح شدند.

خزانه‌داری آمریکا 2 فرمانده حوثی‌ را تحریم کرد وزارت خزانه‌داری ایالات متحده محمد عبدالکریم القمری و یوسف المدنی، دو فرمانده ارشد حوثی‌ها در یمن را به فهرست تحریمی خود افزود. در این گزارش آمده است این دو در وضعیت فاجعه‌بار انسانی در استان مأرب و تشدید رنج غیرنظامیان مسئول شناخته شده‌اند. در بیانیه‌ این وزارتخانه ادعا شده که عملیات پیشروی به مأرب، خشونت و ویرانی را گسترش داده و به آوارگی مردم بی‌گناه انجامیده است. القمری و المدنی آمران پیشروی بوده‌اند و المدنی به «فعالیت‌های تروریستی» نیز متهم شده است. استان مأرب آخرین سنگر نیروهای وفادار به دولت منصور هادی است و از ماه فوریه حوثی‌ها فشار برای تصرف مأرب را تشدید کرده‌اند. درگیری برای تصرف این استان صدها هزار نفر را به فلاکت راند. این آوارگان در شرایطی مصیب‌بار بدون دسترسی به کمترین نیازهای بهداشتی، غذایی و دارویی زندگی می‌کنند. طبق تصمیم و تحریم وزارت خزانه‌داری آمریکا دارایی‌های احتمالی المدنی و القمری در ایالات متحده بلوکه می‌شود. هیچ شرکت آمریکایی حق معامله مستقیم یا غیرمستقیم با این دو را نخواهد داشت. هرگونه مبادلات مالی با این دو فرمانده حوثی از طرق دیگر نیز مشمول مجازات‌ و جریمه‌های هنگفت خواهد بود. جنگ داخلی در یمن میلیون‌ها آواره و ده‌ها هزار کشته به جا گذاشته است. سازمان ملل اوضاع یمن را بدترین بحران انسانی جهان ارزیابی کرده است.

بعد از عربستان امارات هم از حریری خواست استعفا دهد بعد از عربستان، این بار امارات از سعد الحریری، نخست‌وزیر مکلف به تشکیل دولت در لبنان، خواست از این مأموریت انصراف بدهد. به گزارش ایسنا، به نقل از روزنامه الاخبار لبنان، منابعی در شورای همکاری خلیج فارس اعلام کردند بعد از اینکه عربستان از سعد حریری، نخست‌وزیر مکلف لبنان، دست کشید، امارات نیز به کشورهایی پیوست که از او خواسته‌اند از تشکیل دولت خودداری کند و انصراف بدهد. این منابع گفتند، ابوظبی به حریری تأکید کرده که منفعت سیاسی او این است که در شرایط کنونی دولت تشکیل ندهد. این روزنامه نوشت: حریری همچنان به یک دلیل به تشکیل دولت پایبند است و آن این است که نخست‌وزیری تنها دژ و مصونیت برای او در برابر سعودی‌ها محسوب می‌شود؛ سعودی‌هایی که هنوز مخالفت او با نخست‌وزیری نواف سلام را نبخشیده‌اند. حریری ماه اکتبر پس از استعفای دولت حسان دیاب در پی انفجار بندر بیروت که ۲۰۰ کشته و خسارات مالی گسترده‌ای در این شهر بر جای گذاشت، مأمور تشکیل کابینه شد. آخرین نشست حریری و عون هیچ نتیجه چشمگیری در پی نداشت. اختلاف‌‌نظرها میان دو طرف بر سر تشکیل کابینه ماه‌هاست ادامه دارد. لبنان علاوه بر تبعات انفجار بیروت با بحران اقتصادی و کاهش شدید ارزش واحد پول این کشور نیز روبه‌رو است. سازمان ملل متحد تخمین زده است که بیش از نیمی از ساکنان لبنان اکنون زیر خط فقر زندگی می‌کنند. بسیاری از کارشناسان بر این باورند که وضعیت اقتصادی این کشور در ماه‌های پیش‌رو بدتر خواهد شد؛ از زمان جنگ داخلی لبنان در سه دهه قبل تاکنون هیچ‌گاه تورم این کشور سه‌رقمی نشده بود.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها