|

خبر

الیاس حضرتی رئیس ستاد انتخاباتی مسعود پزشکیان شد اعتمادآنلاین: طی احکامی از سوی مسعود پزشکیان، نامزد اصلاح‌طلب انتخابات ریاست‌جمهوری، الیاس حضرتی به‌عنوان رئیس ستاد و علی تاجرنیا به‌عنوان جانشین رئیس ستاد انتخاباتی تعیین شدند. کمال‌الدین پیرمؤذن هم به‌عنوان معاون امور استان‌های ستاد انتخاباتی مسعود پزشکیان انتخاب شد.

‌حشمت‌الله فلاحت‌پیشه: دوقطبی با رئیسی و لاریجانی شکل می‌گیرد خبرآنلاین: حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، نماینده ادوار مجلس، درباره عملکرد احزاب موجود و تأثیر عملکرد آنها بر فضای انتخاباتی گفت: «جریانات سیاسی گذشته قابل قبولی را از خود به جا نگذاشته‌اند و همین باعث شده تا اکثر کاندیداها خودشان را مستقل معرفی کنند». او با پیش‌بینی تعداد تأییدصلاحیت‌شدگان انتخابات ۱۴۰۰، بیان کرد: «شورای نگهبان چند روز دیگر فرصت دارد و به‌نظرم تعداد معدودی را تأیید صلاحیت خواهد کرد. من فکر می‌کنم سه جریان اصلی تأیید صلاحیت شورای نگهبان را کسب خواهند کرد. یک گروه کسانی هستند که مدافع وضع موجود هستند که در صدرشان آقای جهانگیری است. به‌نظرم جهانگیری برای رئیس‌جمهورشدن نیامده است. دولت در مناظرات قرار است به کیسه بوکس منتقدان تبدیل بشود و ایشان آمده تا از عملکرد هشت‌ساله دولت دفاع بکند. اگر هم فضای انتخابات دوقطبی بشود، به نفع شخصی کنار خواهد رفت که قول بدهد قاطبه مدیران دولت را حفظ کند». او ادامه داد: «دو جریان دیگر هم در انتخابات حضور خواهند داشت که یکی‌شان نماینده تفکر اصولگرایی در کشور است که هم جریان چپ و هم اصولگرایان تکنوکرات را کنار می‌گذارد که در رأس این جریان آقای رئیسی قرار دارد. ایشان، هم دولت کنونی را به‌شدت مورد انتقاد قرار خواهد داد هم تکنوکرات‌های جریان راست را که بیشتر در حوزه مدیریت فعالیت داشتند، نقد می‌کند. جریان سوم جریانی از دل اصولگرایان است که این جریان بیشتر در دوران دولت آقای روحانی صاحب منصب بودند که در رأس‌شان آقای لاریجانی است». فلاحت‌پیشه همچنین نامزدهای نهایی را این‌گونه برشمرد: «به نظر من سه کاندیدای اصلی انتخابات، آقایان رئیسی، لاریجانی و جهانگیری خواهند بود. به‌طورکلی فکر می‌کنم که آقای جهانگیری برای دفاع از وضع موجود به میدان می‌آید و در نهایت احتمال اینکه به نفع آقای لاریجانی کناره‌گیری کند، هست. به هر حال هر کدام از کاندیداها که تأیید بشوند، به‌نظرم فضای دوقطبی بین آقای لاریجانی و رئیسی شکل خواهد گرفت».

هادی خانیکی: گشودن راه ریاست‌جمهوری زنان ضرورتی ملی است امتداد: هادی خانیکی با اشاره به ضرورت حضور زنان در مقام ریاست‌جمهوری گفت: «مگر می‌شود آنان که به تعبیر امام در نهضت پیشاهنگ بودند، در نظام متناسب با آن نقش دیده نشوند؟». عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت ایران اسلامی با بیان اینکه شایستگی زنان برای ریاست‌جمهوری و حضور در مدیریت‌های عالی کشور علاوه ‌بر دلیل و منافع و مصالح ملی مختلف از دو منظر خاص و مهم حائز اهمیت است، این دو دلیل را از منظر اجتماعی و دوم از منظر توانمندی و کارآمدی تحلیل کرد و توضیح داد: «از منظر اجتماعی زنان ایرانی به سطح بالایی از مشارکت رسیده‌اند. در تمامی متغیر‌های تحول جامعه از آموزش و آموزش عالی تا حضور در رسانه و مشارکت سیاسی و اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی زنان نقش پیشتازانه دارند. در انقلاب هم گاه حتی پیش و بیش از مردان تأثیرگذار بوده‌اند». او همچنین ادامه داد: «از منظر توانمندی و کارآمدی و تمامی شاخص‌های علمی و عملی آنها، زنان در هر سطحی فرصت یافته‌اند، شایستگی و حتی سرآمدی خود را نشان داده‌اند، پس زمان آن است که راه استفاده از نیمه مؤثر و توانمند سرمایه انسانی در مدیریت عالی کشور مسدود نماند». خانیکی خاطرنشان کرد: «گشودن راه ریاست‌جمهوری زنان از نظر حقوقی و سیاسی و اجرائی ضرورتی ملی است، محروم‌کردن زنان از این حق محروم‌کردن ملت از حق برخورداری از ظرفیت‌های پیشرفت و فرصت‌های پیشبرد اصلاحات است».

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها