|

خبر

اسحاق جهانگیری: به خدا پناه می‌برم ایسنا: اسحاق جهانگیری در بیانیه‌ای اعلام کرد که به خدا پناه می‌برم و عدم احراز صلاحیت بسیاری از شایستگان را تهدیدی جدی برای مشارکت همگانی و رقابت عادلانه گرایش‌ها و جریان‌های سیاسی به‌ویژه اصلاح‌گرایان می‌دانم. متن بیانیه اسحاق جهانگیری به شرح زیر است: هم‌وطنان عزیز، با اعلام اسامی نامزدهای نهایی انتخابات ریاست‌جمهوری ازسوی شورای نگهبان، «عدم احراز صلاحیت» این‌جانب نیز مشخص شد. به طور طبیعی مسئولیت این تصمیم و مبانی و معیارهای حقوقی و قانونی و نیز آثار سیاسی و اجتماعی مترتب بر آن متوجه شورا است؛ اما بار بزرگ مسئولیت در پیشگاه خداوند و تعهد در برابر شما هم‌وطنان عزیز را از دوش من برداشت. من به قصد گشایش در زندگی مردم، توسعه ایران و آغاز مرحله نوینی از اصلاحات وارد عرصه انتخابات شدم. به رغم میل و مصلحت شخصی، با توکل به خداوند بزرگ از قبول مسئولیت شانه خالی نکردم و آبرو و تجربه‌ام را که متعلق به مردم است، تقدیم ملت کردم. من به درخواست شخصیت‌های دلسوز اصلاح‌طلب، تشخیص «جبهه اصلاحات ایران» و اصرار بسیاری از جوانان و فعالان سیاسی و مدنی که دغدغه امروز و فردای ایران را دارند، با آگاهی از تنگناها و شرایط دشوار پیش‌رو برای دور‌کردن خطر مشارکت پایین و دفاع از صندوق رأی و حق مردم در پیشبرد دموکراسی و عدالت همه‌جانبه قدم در این راه نهادم. رأی و حقی که پایه جمهوریت نظام است و امام بزرگوار و رهبر معظم انقلاب همواره بر آن تأکید داشته‌اند. به خدا پناه می‌برم و عدم احراز صلاحیت بسیاری از شایستگان را تهدیدی جدی برای مشارکت همگانی و رقابت عادلانه گرایش‌ها و جریان‌های سیاسی به‌ویژه اصلاح‌گرایان می‌دانم و امیدوارم که جمهوریت نظام، مشارکت مؤثر مردم در تعیین سرنوشت خود، منافع ملی و آینده ایران فدای مصالح آنی سیاسی نشود. اکنون تکلیف از من ساقط است و پایان فعالیت‌های انتخاباتی خود را اعلام می‌کنم و از اقشار مختلف مردم و نخبگان و فعالان سیاسی و آشنا به مسائل کشور به‌ویژه از همفکران و جوانان و شخصیت‌های دلسوز و احزاب و تشکل‌های سیاسی و صنفی که در این روزها برای کاستن از رنج مردم و کمک به ترسیم آینده‌ای بهتر و امید‌بخش برای ایران در همه جای کشور مشتاقانه و دلسوزانه به میدان آمدند و به این‌جانب اعتماد و ابراز لطف داشته‌اند، کمال تشکر و قدردانی را دارم و عموم شهروندان را به مشارکت در انتخابات دعوت می‌کنم.

علی ربیعی:مشارکت حداقلی به نفع هیچ‌کس نیست شرق: علی ربیعی درباره توییت محمد مهاجری در موضوع نامه حسن روحانی به مقام معظم رهبری پیرامون رد صلاحیت‌های کاندیداها توسط شورای نگهبان اظهار کرد: معمولا آقای رئیس‌جمهور، در موارد مهم نامه‌نگاری می‌کنند؛ من می‌پرسم و دقیق اطلاع‌رسانی می‌کنم. علی ربیعی در نشست خبری این هفته خود با اشاره به انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: این روزها بحث‌های انتخابات ریاست‌جمهوری مطرح است. دولت نه‌فقط به‌عنوان یک وظیفه بلکه به‌عنوان یک درک از وضعیت ایران و نیازمندی‌های فردای ایرانیان در جهان پر‌آشوب امروز، معتقد است مشارکت حداکثری در این دوره بیش از هر زمان دیگری، کارکردهای متعدد برای ایران و ایرانیان خواهد داشت. او ادامه داد: مشارکت حداقلی به نفع هیچ‌کس نیست و اولین زیان‌کننده در نتیجه مشارکت حداقلی، مردم هستند و هیچ گروه سیاسی برنده مشارکت حداقلی نخواهد بود. ربیعی در پاسخ به سؤالی درباره تمدید یک‌ماهه توافق بین ایران و آژانس و اینکه دلایل این فرصت یک‌ماهه چیست، گفت: بعد از بررسی‌ها و ارزیابی از روند مذاکرات، شورای عالی امنیت ملی پس از اخذ مشورت در سطوح عالی نظام نتیجه گرفت که مذاکرات مسیر رو به پیشرفتی را طی می‌کند و به منظور نشان‌دادن حسن نیت و جدیت طرف ایرانی، با تمدید یک‌ماهه توافق میان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای موافقت کرد. او اظهار کرد: این اقدام سازنده ما پیام روشنی مبنی‌بر مصمم‌بودن جمهوری اسلامی ایران در به نتیجه رساندن هرچه سریع‌تر مذاکرات به دیگر طرف‌های ۱+۴ و همین‌طور آمریکا و آژانس است. از نظر ما تنها پاسخ مناسب و شایسته به این حسن نیت، تسریع مذاکرات و خاتمه‌دادن فوری به تحریم‌های یک‌جانبه و بازگشت همه طرف‌ها به برجام و عمل به تعهدات مطابق قطع‌نامه ۲۲۳۱ شورای امنیت ملل متحد است. سخنگوی دولت یادآور شد که این فرصت محدود است و دولت ایران طبق رهنمودهای مقام معظم رهبری بنا ندارد که فرسایشی‌شدن مذاکرات را تحمل کند.

قالیباف تنها گزینه ریاست مجلس تسنیم: رئیس فعلی مجلس تنها گزینه فراکسیون برای ریاست قوه مقننه برای اجلاسیه سال دوم پارلمان شد. جلسه فراکسیون جبهه نیروهای انقلاب برای تهیه لیست این فراکسیون برای انتخابات هیئت‌رئیسه اجلاسیه سال دوم مجلس یازدهم در محل صحن علنی پارلمان آغاز شده است. در این جلسه محمد‌باقر قالیباف، رئیس فعلی مجلس، به‌عنوان تنها گزینه این فراکسیون برای پست ریاست مجلس انتخاب شد.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها