|

در دیدار با مقامات ارمنستان مطرح شد

ظریف: آرامش قفقاز مسئله امنیت ملی ایران است

شرق: ظریف به ایروان رفت. وزیر خارجه ایران که همچنان در‌حال سفر به کشورهای مختلف دارای روابط حسنه است، بعد از جمهوری آذربایجان به ارمنستان رفت و با مقامات این کشور به دیدار و گفت‌وگو نشست. محمدجواد ظریف عصر دیروز چهارشنبه با آرمن سرکیسیان، رئیس‌جمهور ارمنستان دیدار و گفت‌وگو کرد. ظریف پیش‌از‌این دیدار با نیکول پاشینیان، کفیل نخست‌وزیری و آرا آیوازیان، کفیل وزارت امور خارجه ارمنستان دیدار و گفت‌وگو کرد. وی سه‌شنبه هم در باکو با الهام علی‌اف، رئیس‌جمهور آذربایجان دیدار و گفت‌وگو کرده بود.
ظریف در دیدار با آیوازیان، سفر به ایروان را فرصت مناسبی برای گفت‌وگو درباره شرایط ویژه منطقه توصیف کرد و با اشاره به سفر هفته جاری وزیر راه‌وشهرسازی ایران به ارمنستان، اظهار امیدواری کرد اجرای توافقات انجام‌شده در این سفر به گسترش روابط دو کشور کمک کند. اخیرا با توجه به تحولاتی که در منطقه رخ داده است، مسیرهای ترانزیتی و تبادلات تجاری منطقه دچار تغییر شده‌اند و ایران نیز به دنبال آن است که در فضای جدید نحوه تبادلات و رفت‌وآمدها را مشخص‌تر کند.
وزیر امور خارجه ایران قفقاز را منطقه‌ای حیاتی و حفظ امنیت و آرامش آن را مسئله امنیت ملی ایران دانست و با اشاره به سیاست اصولی ایران در قبال بحران قره‌باغ از دهه ۹۰ میلادی، بر احترام به تمامیت ارضی، رعایت حقوق همه مردم منطقه و حل‌وفصل مسالمت‌آمیز اختلافات تأکید کرد. مسئله قره‌باغ، اخیرا بار دیگر آتش جنگی را در منطقه شعله‌ور کرد که تبعات آن با چند خمپاره سرگردان به خاک ایران هم رسید. ایران در این تعامل البته بر موضعی طبق قوانین بین‌الملل و حق تمامیت ارضی کشورها تأکید کرد که عملا ایران را موافق جمهوری آذربایجان نشان می‌داد، اگرچه تهران همواره تأکید داشت راه‌حل این مسئله در مسیر دیپلماسی باید پیگیری شود. این ماجرا در نهایت با موفقیت نسبی جمهوری آذربایجان نیز به پایان رسید. پس از داستان قره‌باغ، سفرها و دیدارهای متقابلی بین تهران و ایروان و نیز تهران و باکو ترتیب داده شده است با این هدف که از اثرگذاری ماندگار و منفی این تنش‌ها، روی روابط متقابل ایران با دو همسایه‌اش جلوگیری شود.
ظریف به تلاش‌های ایران در ماه‌های اخیر برای کمک به حل‌وفصل مسالمت‌آمیز اختلافات اشاره کرد و با ابراز نگرانی کشورمان از تنش و تشنج اخیر، بر ضرورت خویشتن‌داری همه طرف‌ها و احترام به تمامیت ارضی یکدیگر و تلاش برای حل اختلاف از طریق گفت‌وگو تأکید کرد. وی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران از هر تنشی در منطقه رنج می‌برد، بر تلاش برای کمک به نزدیک‌شدن دیدگاه‌های دو کشور تأکید کرد و ضرورت احترام به مرزهای بین‌المللی، تمامیت ارضی کشورها و عدم تغییر مرزها به عنوان یک خط قرمز از سوی ایران را مورد تصریح قرار داد. وزیر امور خارجه ابراز امیدواری کرد اختلافات در منطقه و بین جمهوری‌های آذربایجان و ارمنستان به سمت کاهش تنش جریان یافته و کشورهای منطقه به سوی ثبات و افزایش ارتباطات مفید برای مردم منطقه حرکت کنند.
آرا آیوازیان، کفیل وزارت امور خارجه ارمنستان نیز در این دیدار با اشاره به دستور کار همکاری‌های فیمابین، بر اهمیت گفت‌وگوهای منظم رهبران دو کشور تأکید و ابراز امیدواری کرد که روابط دوجانبه در حوزه‌های مختلف گسترش یابد. وی با اشاره به اختلاف مرزی ارمنستان و آذربایجان در هفته‌های اخیر، این حوادث را با ثبات و آرامش منطقه ناهمخوان دانست.
پیش‌تر در دیدار ظریف با الهام علی‌اف، رئیس‌جمهور آذربایجان نیز مشارکت ایران در مین‌روبی و بازسازی مناطق آزادشده در نتیجه جنگ اخیر قره‌باغ آخرین تحولات اجرای بیانیه آتش‌بس میان ارمنستان و جمهوری و نیز وضعیت کریدورهای ارتباطی و حمل‌ونقل بین سه کشور از جمله موضوعات گفت‌وگو بود.
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها