|

کوتاه دیپلماسی

قطر: از میانجیگری میان ایران و عربستان استقبال می‌کنیم ایسنا: سخنگوی وزارت امور خارجه قطر گفت کشورش از ایفای نقش میانجی میان ایران و عربستان سعودی استقبال می‌کند. لؤلؤه الخاطر، سخنگو و معاون وزارت امور خارجه قطر در گفت‌وگو با خبرگزاری اسپوتنیک تأکید کرد که دوحه آماده ایفای نقش میانجیگری میان قدرت‌های منطقه‌ای برای برقراری صلح و ثبات در خاورمیانه است. وی خاطرنشان کرد قطر در صورت خواست کشورها برای میانجیگری آماده است. الخاطر همچنین در پاسخ به سؤالی درباره احتمال میانجیگری دوحه میان ایران و ریاض گفت که تاکنون چنین درخواستی از قطر مطرح نشده است اما ما از این مسئله استقبال می‌کنیم. این دیپلمات قطری در ادامه بر اهمیت ضرورت گفت‌وگو با ایران برای همزیستی مسالمت‌آمیز در منطقه که نگرانی‌های کشورهای حوزه خلیج فارس را نیز در نظر می‌گیرد، تأکید کرد. وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود از بازیگران بین‌المللی خواست حمایت بی‌قیدوشرط از اسرائیل را مورد بازبینی قرار دهند.

گفت‌وگوی هیئت‌های روسیه و آمریکا در وین بر سر احیای برجام ایسنا: نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی واقع در وین از گفت‌وگوی هیئت‌های روسیه و آمریکا در وین در جهت احیای توافق هسته‌ای خبر داد. میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی واقع در وین روز سه‌شنبه در توییتی نوشت: «دیدار مفید دیگری با هیئت آمریکایی در وین بر سر برجام داشتیم. گفت‌وگوی صادقانه‌ای با رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران بر سر مسائل باقی‌مانده‌ای که برای احیای اجرای کامل توافق هسته‌ای باید حل شوند، داشتیم». مذاکرات میان اعضای کمیسیون مشترک برجام درباره احیای توافق هسته‌ای در وین و با حضور آمریکا در مقر مذاکرات از ماه گذشته برگزار شده است. آمریکا و ایران مذاکرات مستقیمی نداشته‌اند و نمایندگان دولت آمریکا با نمایندگان سایر اعضای برجام در این زمینه رایزنی می‌کنند.

درخواست اعضای مجمع جهانی بهداشت برای لغو تحریم‌های ایران ایلنا: اعضای مجمع جهانی بهداشت در بیانیه‌ای خواهان لغو تحریم‌ها شدند. به گزارش نیوزکلیک، در هفتادوچهارمین جلسه مجمع جهانی بهداشت، چندین کشور عضو در بیانیه‌ای به ضرورت فوری لغو تحریم‌های اجباری یک‌جانبه اعمال‌شده علیه کشورهایی مانند ونزوئلا، کوبا، ایران و زیمبابوه در میان بیماری همه‌گیر تأکید کردند. این اقدامات موانعی در دسترسی به تجهیزات پزشکی، تجهیزات محافظتی شخصی و واکسن‌ها ایجاد می‌کند، بنابراین توانایی این کشورها برای نجات جان افراد آسیب‌دیده از بیماری همه‌گیر را محدود می‌کند. این بیانیه اشاره می‌کند که از نظر بلندمدت، تحریم‌های یک‌جانبه مانع توانایی کشورهای هدف برای پاسخ به کرونا می‌شود.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها