|

کوتاه دیپلماسی

وزارت خزانه‌داری آمریکا صادر کرد مجوزهای تحریمی برای مقابله ایران با کرونا ایسنا: وزارت خزانه‌داری آمریکا روز پنجشنبه مجوزهایی کلی برای تعامل با کشورهای تحت تحریم‌های سخت از جمله ایران، ونزوئلا و سوریه در زمینه مقابله با بیماری همه‌گیر کرونا صادر کرد. به گزارش خبرگزاری رویترز، وزارت خزانه‌داری آمریکا روز پنجشنبه مجوزها و رهنمودهای تحریمی جدیدی صادر کرد که برخی فعالیت‌ها در زمینه مقابله با بیماری همه‌گیر کرونا را مجاز می‌کند که شامل تعامل در این زمینه با کشورهایی از جمله ایران، سوریه و ونزوئلا می‌شود که تحت تحریم‌های سخت قرار دارند. وزارت خزانه‌داری آمریکا سه مجوز کلی مرتبط با سوریه، ونزوئلا و ایران را صادر کرده، همچنین برای پرسش‌های متداول رهنمودهایی ارائه کرده است.

دیدار ظریف با بوررل ایرنا: محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، در حاشیه اجلاس مجمع دیپلماسی آنتالیا، صبح دیروز با جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیدار کرد و به تبادل‌نظر پرداخت. وزیر امور خارجه ضمن مرور آخرین وضعیت مذاکرات جمهوری اسلامی ایران در وین بر رویکرد کشورمان درخصوص لزوم رفع تحریم‌های آمریکا و عدم امکان مذاکره مجدد در مورد برجام تأکید کرد. ظریف با اشاره به تجربه تلخ مردم ایران درباره عهدشکنی آمریکا در زمان ترامپ، ابراز امیدواری کرد تا مذاکرات در‌حال انجام در وین، نتیجه‌بخش باشد.

خطیب‌زاده: بیانیه وزرای خارجه شورای همکاری خلیج فارس مردود است ایرنا: سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امورخارجه در واکنش به بیانیه پایانی نشست ۱۴۸ وزرای خارجه کشورهای شورای همکاری خلیج فارس، این اتهامات را مردود شمرد و این رویکرد شورای همکاری را کاملا غیرسازنده توصیف کرد. خطیب‌زاده با دوگانه‌دانستن سیاست برخی از کشورهای شورا در ادعای درخواست بهبود مناسبات با ایران از یک‌سو و ایراد اتهامات بی‌اساس از سوی دیگر، شورای همکاری را عملا گروگان زیاده‌خواهی‌های سیاست‌های شکست‌خورده اقلیت پرهیاهویی از کشورهای این شورا خواند. سخنگوی وزارت امورخارجه ادامه این‌گونه موضع‌گیری‌ها در قبال ایران را موجب تضعیف دیدگاه‌های گفت‌وگو‌محور، تبدیل منطقه به انبار تسلیحات شرکت‌های غربی و زمینه‌ساز مداخله بیشتر بیگانگان در این منطقه مهم دانست. خطیب‌زاده در ادامه اظهار کرد: با کمال تأسف شاهدیم که برخی کشورهای منطقه به‌رغم جنایت اخیر رژیم صهیونیستی و شهادت صدها فلسطینی مظلوم در غزه و هتک حرمت به حرم شریف در بیت‌المقدس مقاوم همچنان با بی‌شرمی کامل چشم بر این جنایات بسته‌اند و حملات خود را متوجه جمهوری اسلامی ایران و گروه‌های مقاومت منطقه‌ای کرده‌اند. او اظهار کرد: کشورهایی که مداخله‌جویی‌های آنان در دیگر کشورها موجب کشتار شهروندان بی‌گناه به‌خصوص در یمن مقاوم و گسترش ناامنی و تروریسم در منطقه شده است، تلاش دارند با فرافکنی، بر جنایت‌های ضد‌حقوق‌بشری خود سرپوش نهاده و از مجازات‌های بین‌المللی بگریزند. خطیب‌زاده مفاد بیانیه را مردود دانست و افزود: ایران همواره به قوانین بین‌المللی و تعهدات خود پای‌بند بوده و بنابراین هیچ‌گونه مداخله‌ای را در برنامه هسته‌ای، موشکی و امور مرتبط با سیاست‌های نظامی و دفاع بازدارنده خود برنمی‌تابد و بهتر آن است که این کشورها به فکر انجام تعهدات بر زمین مانده خود نسبت به سازمان‌های بین‌المللی ازجمله آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای باشند.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها