|

دریچه

کتاب سال عکاسان سینما رونمایی شد شنبه 29 خرداد مراسم رونمایی از کتاب سال عکاسان سینمای ایران با حضور منوچهر شاهسواری (مدیرعامل خانه سینما)، حافظ احمدی، علی نیک‌‌رفتار، حسن شجاعی، مهدی حیدری و زهرا مصفا در خانه سینما برگزار شد. سال گذشته به‌دلیل محدودیت‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا، ششمین جشن عکاسان سینما برگزار نشد و اعلام عکاس برگزیده و اهدای تندیس مسابقه عکس از طریق سایت‌های خبری، نشریات و شبکه‌های اجتماعی اطلاع‌رسانی شد و مجموع آثار ارسالی به مسابقه برای دومین سال متوالی در قالب کتاب «گاهی نگاهی» جمع‌آوری شد. در این مراسم منوچهر شاهسواری با اعلام خرسندی مبنی بر اینکه در دو سال متوالی، دو مجموعه کامل از عکس‌های عکاسان سینما جمع‌آوری شده است، گفت: «انجمن عکاسان سینما همواره حرکت‌های مثبت رو‌به‌جلویی داشته است، اما باید به این نکته هم توجه داشت که عکاسی سینما با چالش‌هایی روبه‌رو است و نسبت به تغیرات تحمیلی باید فکرهای جدید داشت». علی نیک‌رفتار نیز با اشاره به حمایت‌های خانه سینما از انجمن عکاسان سینما و البته انتشار دومین مجموعه کتاب عکاسی گفت: «با توجه به همه مسائل و مشکلاتی که وجود دارد، خانه سینما هرگز کمک و حمایتش را از انجمن دریغ نکرده است». علاقه‌مندان می‌توانند برای تهیه دومین کتاب عکاسی سینما که شامل مجموعه عکس‌های شرکت‌داده‌شده در ششمین مسابقه عکس سینماست، با خانه سینما- انجمن عکاسان سینما در ارتباط باشند.

یک بخش جدید به جشنواره کن اضافه شد هفتادوچهارمین جشنواره فیلم کن برای نخستین‌بار در بخشی ویژه به نمایش آثار داستانی و مستند درباره تغییرات اقلیمی می‌پردازد. در این بخش که «سینما برای اقلیم» نام‌گذاری شده است، در مجموع یک فیلم داستانی و شش مستند در حوزه مسائل زیست‌محیطی به نمایش گذاشته خواهد شد. «جنگ صلیبی» ساخته «لوئیس گارل» از فرانسه تنها فیلم داستانی این بخش است که «لوئیس گارل» با همکاری با «ژان کلود کریر» فیلم‌نامه‌نویس شهیر فرانسوی که در ماه فوریه درگذشت، نگارش آن را بر عهده داشته است. مستندهای «بالای آب» به کارگردانی «آیسا مایگا» (نیجر و فرانسه)، «شیاطین ناپیدا» ساخته «راهول جان» (هند)، «حیوان» ساخته «کریل دیون» (فرانسه)، «خیلی متأسفم» به کارگردانی «ژائو لیانگ» (فرانسه و چین)، «بزرگ‌تر از ما» به کارگردانی «فلوره واسر» (فرانسه) و «پلنگ برفی» از «ماری آمیگو» (فرانسه) دیگر فیلم‌هایی هستند که در این بخش به نمایش گذاشته می‌شود. هفتادوچهارمین دوره جشنواره کن از ششم تا ۱۷ جولای (۱۵ تا ۲۶ تیر) برگزار می‌شود.

داوران و فیلم‌های بخش کوتاه کن معرفی شدند مهر: داوران بخش فیلم‌های کوتاه و بخش رقابتی سینه‌فونداسیون مختص فیلم‌های مدرسه‌ای هفتاد‌و‌چهارمین جشنواره فیلم کن تعیین شدند. این گروه باید برنده نخل طلا را از میان ۱۰ نامزد بخش فیلم کوتاه و برنده سه جایزه بخش سینه‌فونداسیون را از میان ۱۷ فیلم منتخب که توسط دانشجویان مدرسه‌های فیلم‌سازی ساخته شده‌اند، تعیین کنند. هیئت داوران بخش کوتاه و سینه فونداسیون جشنواره کن شامل کوثر بن هنیه، کارگردان و نویسنده تونسی؛ تووا نووِتنی کارگردان، نویسنده و بازیگر سوئدی؛ آلیس وینوکُر کارگردان و نویسنده فرانسوی؛ سامه علا کارگردان، تهیه‌کننده و نویسنده مصری، کارلوس موگوئیرو فیلم‌ساز و مدرس اسپانیایی و نیکلاس پاریسه کارگردان و فیلم‌نامه‌نویس فرانسوی است. امسال در مجموع سه‌هزارو ۷۳۹ فیلم کوتاه به کمیته انتخاب ارسال شدند که از این میان ۱۰ فیلم برای بخش رقابتی فیلم کوتاه کن پذیرفته شدند. محمدرضا میقانی از ایران با فیلم ١٤‌دقیقه‌ای «ارتودنسی» یکی از این فیلم‌هاست که باید با فیلم‌هایی از مقدونیه، کوسوو، دانمارک، فرانسه، پرتغال، برزیل، هنگ‌کنگ، ایسلند و چین رقابت کند. این فیلم‌ها ۱۶ جولای نمایش داده می‌شوند تا برای کسب نخل طلای این بخش رقابت کنند. برنده این بخش شنبه ۱۷ جولای در مراسم اختتامیه معرفی می‌شود. برای بیست‌و‌چهارمین دوره بخش سینه فونداسیون ویژه فیلم‌های دانشجویان مدارس سینمایی هم از میان ١٨٣٥ فیلم ارسال شده به این بخش، ١٧ فیلم برای رقابت انتخاب شدند که توسط هشت کارگردان زن و ٩ مرد ساخته شده‌اند. این فیلم‌ها شامل ۱۳ فیلم زنده و چهار فیلم انیمیشن هستند. کوتاه‌ترین این فیلم‌ها شش دقیقه و بلندترین آنها ۵۰‌ دقیقه‌ است. برندگان این بخش ۱۵ جولای در سینما بونوئل معرفی می‌شوند.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها