|

خبر

پیش از سفر به واشنگتن صورت گرفت دیدارهای محرمانه‌ عبدالله دوم با رهبران منطقه منابع خبری از سفر پادشاه اردن به واشنگتن برای دیدار با رئیس‌جمهوری آمریکا در چند روز آتی خبر دادند. به گزارش ایسنا، روزنامه رأی‌الیوم اعلام کرد مقدمات سفر قریب‌الوقوع عبدالله دوم، پادشاه اردن به آمریکا در امان و واشنگتن در حال انجام است و او در چند روز آتی با جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، دیدار خواهد کرد. رأی‌الیوم نوشت عبدالله دوم در راستای آمادگی برای انجام سفرش به واشنگتن در روزهای اخیر دیدارهای محرمانه‌ای را با تعدادی از رهبران منطقه از‌جمله عبدالفتاح سیسی، رئیس‌جمهوری مصر و محمد بن‌زاید، ولیعهد ابوظبی انجام داده و با بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه در ارتباط مستقیم است. این یک دیدار سیاسی و دیپلماتیک بوده و به محور اختلافات و تعاملات مربوط به پرونده درگیری اعراب و اسرائیل و مسئله فلسطین مرتبط است و بسیاری از موضوعات سیاسی احتمالا در آن مورد بحث قرار می‌گیرند. طبق این گزارش، دستور کار عبدالله دوم در این سفر پرداختن به موضوعات مختلف بوده و طبق گفته مشاوران دربار سلطنتی اردن و دیپلمات‌های غربی، قرار است او به نیابت از رهبران برجسته منطقه با بایدن دیدار کند. رأی‌الیوم همچنین گزارش داد: این سفر از نظر جزئیات نسبتا طولانی یا تا حدی طولانی خواهد بود و احتمالا برنامه‌ای فشرده خواهد داشت که تنها در ملاقات با بایدن خلاصه نخواهد شد.

سفیر روسیه در آمریکا به واشنگتن برگشت پس از توافق بین بایدن و پوتین، سفیر روسیه در آمریکا گفت با خوش‌بینی به واشنگتن بر‌می‌گردد و به این مسئله نیز اشاره کرد که کارهای زیادی برای احیای روابط دوجانبه باید انجام داد. آناتولی آنتونوف، سفیر روسیه در آمریکا گفت: برنامه‌هایی وجود دارد و نشست‌ها و دیدارهایی قرار است برگزار شود. ما به پیشرفت در این مسیر ادامه می‌دهیم. آنتونوف روسیه را ساعت ۹:۲۰ به وقت مسکو ترک کرد و هواپیمای او عصر روز گذشته در فرودگاه جان اف.کی نیویورک به زمین ‌نشست. آنتونوف و جان سالیوان، سفیر آمریکا در روسیه، بهار سال جاری میلادی برای انجام یک‌سری رایزنی‌ها به کشورهای متبوع خود برگشتند.

طالبان خواستار یک سیستم اسلامی واقعی است گروه شبه‌نظامی طالبان روز گذشته با اعلام اینکه به مذاکرات صلح پایبند است، گفت یک «سیستم اسلامی واقعی» در افغانستان می‌خواهد که مقرراتی را برای حقوق زنان مطابق با سنت‌های فرهنگی و قوانین دینی وضع کند. به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، این بیانیه در بحبوحه روند کند مذاکرات این گروه و نمایندگان دولت افغانستان در قطر و در شرایطی که خشونت در سراسر این کشور به شکلی چشمگیر در آستانه خروج نیروهای خارجی تا یازدهم سپتامبر افزایش یافته است، منتشر می‌شود. مقام‌ها نسبت به وقوع بن‌بست در مذاکرات هشدار داده و گفته‌اند طالبان هنوز یک پیشنهاد صلح مکتوب که به‌عنوان نقطه آغازین مذاکرات حقیقی مورد استفاده قرار بگیرد، ارائه نداده‌اند. سخنگوی طالبان به سؤالات رویترز در زمینه برنامه‌هایشان پاسخی نداد. بر اساس تحلیل اطلاعاتی آمریکا در ماه می، چنانچه طالبان به قدرت برسد، بیشتر پیشرفتی که در حوزه حقوق زنان رخ داده است، کنار می‌رود. عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان که برای شرکت در نشست صلح آنتالیا به ترکیه سفر کرده است، در مصاحبه با خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت طالبان به‌دنبال پیروزی نظامی در افغانستان است و تمایلی برای مذاکرات سیاسی ندارد.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها