|

خبر

رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران: دولت بعدی باید با نفت خداحافظی کند ایسنا: رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران می‌گوید‌ دولت بعدی باید در زمینه اصلاح مصرف انرژی و نحوه اتکا به درآمدهای نفتی تغییراتی کلیدی را نهایی کند. حمیدرضا صالحی اظهار کرد: امروز شرایط اقتصادی کشور به گونه‌ای است که از یک‌سو، ما باید با بیماری طولانی‌مدت وابستگی اقتصاد کشور به پول نفت مواجه شویم و درمانی برای آن پیدا کنیم و از سوی دیگر با توجه به حرکت کشورهای توسعه‌یافته به سمت استفاده محدودتر از سوخت‌های فسیلی، احتمالا بازار نفت دیگر مانند گذشته برای ایران عمل نمی‌کند. از این رو باید با نفت مانند آنچه در گذشته استفاده می‌شد خداحافظی کرد و به سمت شیوه‌های نوین گام برداشت. وی با بیان اینکه توسعه سرمایه‌گذاری در صنایع نفتی که منجر به تولید کالا با ارزش‌افزوده بیشتر می‌شود، می‌تواند یکی از راه‌حل‌های ایران در این حوزه باشد، بیان کرد: در صورت فعال‌کردن این صنایع، از سویی ما از خام‌فروشی عبور می‌کنیم و از سوی دیگر امکان صادرات با کیفیت بالاتر به وجود خواهد آمد. رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه اصلاح برخی روندهای غلط حکمرانی در اقتصاد ایران باید اولویت دیگر اقتصادی دولت آینده باشد، گفت: آمارها می‌گوید ایران با حدود ۸۵ میلیون نفر، ۸۶ میلیارد دلار یارانه انرژی هزینه کرده و این در حالی است که در چین با جمعیتی نزدیک به ۱.۵ میلیارد نفر، یارانه انرژی کمتر از ۴۰ میلیارد دلار است. این نشان‌دهنده لزوم اصلاح برخی رویه‌های کلان در اقتصاد کشور است. صالحی با اشاره به لزوم نقش‌آفرینی بخش خصوصی در حوزه بزرگ‌تری از اقتصاد ایران، گفت: اینکه سهم این بخش تنها ۱۵ درصد از اقتصاد ایران در نظر گرفته شود و آن‌هم در عمل با مشکلات و محدودیت‌های جدی مواجه باشد، بسیار از اهداف کلان به دور خواهد بود.

مخالفت سازمان هواپیمایی کشوری با افزایش قیمت بلیت هواپیما ایلنا: سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری از مخالفت این سازمان با افزایش قیمت بلیت هواپیما خبر داد. محمدحسن ذیبخش، مدیر روابط عمومی و سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری با اشاره به افزایش قیمت بلیت هواپیما در روزهای اخیر گفت: سازمان هواپیمایی کشوری با این افزایش قیمت کاملا مخالف است و همه ایرلاین‌ها باید قیمت‌ها را به قیمت مصوب قبل بازگردانند. وی ادامه داد: در صورت ضرورت افزایش قیمت حتما باید این موضوع در شورای عالی هواپیمایی کشوری مطرح شده و افزایش قیمت بلیت با نظر وزیر راه و شهرسازی انجام شود.

بیشترین قبض آب در تهران چقدر است؟ ایسنا: قیمت تمام‌شده آب در تهران نزدیک به سه‌‌هزار تومان است و به‌طور متوسط از مشترکان ۷۰۰ تومان در هر مترمکعب اخذ می‌شود، در این بین در چهار سال متوالی هفت درصد قیمت آب افزایش یافته است؛ یعنی در چهار سال ۲۸ درصد قیمت آب افزایش پیدا کرد. از سال گذشته طرحی به اسم طرح امید نیز روی کار آمد که بر اساس آن قرار شد افرادی که یک‌سوم حد متوسط یا کمتر مصرف آب دارند، قبض آب آنها رایگان شود که در تهران دو درصد مشترکان مشمول این طرح شدند. میزان مصرف آب در شهر تهران این‌گونه است که حدود ۵۰ یا ۶۰ درصد مشترکان کمتر از نرمال یا حدود نرمال مصرف آب دارند که عددی حدود ۱۴ تا ۱۵ مترمکعب می‌شود. حدود ۳۰ درصد مشترکان کمی بیش از الگو مصرف دارند و ۲۰ درصد مشترکان جزء مشترکان پرمصرف هستند و حدود پنج درصد نیز فوق‌العاده مصرف بالایی دارند. بختیاری اظهار کرد: بالاترین قبض آب در تهران که برای یک واحد در تهران صادر می‌شود به بالای ۲۰۰ هزار تومان نمی‌رسد، اگر همین عدد پنج‌میلیون شود، قطعا مردم رعایت خواهند کرد، در بسیاری از نقاط جهان این مسئله با اقتصاد حل شده و ما نیز باید به این سمت حرکت کنیم، هیچ منطقی وجود ندارد که یک عده منابع طبیعی کشور را هدر دهند.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها