|

دریچه

2 جایزه جشنواره فیلم شانگهای برای «مسیر معکوس» «مسیر معکوس» ساخته ابوالفضل جلیلی برنده دو جایزه بهترین کارگردانی و بازیگر مرد از جشنواره بین‌المللی فیلم شانگهای چین شد. «مسیر معکوس» ساخته ابوالفضل جلیلی که تنها نماینده‌ سینمای ایران در بخش رقابتی اصلی جشنواره فیلم شانگهای بود، در نهایت موفق به دریافت جایزه بهترین کارگردانی (ابوالفضل جلیلی) و بهترین بازیگر مرد (پویان شکری) از این رویداد سینمایی شد. پویان شکری، مهدیار اصغری، مسعود ناجی، محمدحسین پاکدامن، فائزه یوسفی، عباس تقی‌آبادی، فهیمه مؤمنی، سام حسنی‌پامساری، هلیا حسن‌زاده، حسین محروقی، کوروش خزایی و میلاد نوابی بازیگران این فیلم سینمایی هستند. بیست‌وچهارمین دوره این جشنواره از ١١ تا ٢٠ ژوئن (۲۱ تا ۳۰ خرادماه) در چین برگزار شد و چند فیلم ایرانی دیگر نیز میهمان این جشنواره سینمایی بودند. در بخش پانورامای جشنواره فیلم شانگهای نیز «خورشید» ساخته مجید مجیدی و «دشت خاموش» ساخته احمد بهرامی، «داستان دست‌انداز» ساخته کمال تبریزی در اولین حضور جهانی‌اش، «بی‌سر» ساخته کاوه سجادی حسینی، «باریکه» ساخته عبدالرضا کاهانی، «مجبوریم» ساخته رضا درمیشیان، «پسران دریا» از افشین هاشمی و «درخت گردو» ساخته محمدحسین مهدویان حضور دارند. انیمیشن «نهنگ سفید» ساخته امیر مهران در بخش فیلم‌های کوتاه پانوراما و «مایا» به کارگردانی جمشید مجددی و آنسون هارتفورد و محصول ایران و انگلستان هم در بخش مستند پانوراما به روی پرده می‌روند. در بخش هفته فیلم کمربند و جاده جشنواره شانگهای هم فیلم‌های «روباه در یک سوراخ» ساخته آرمان ریاحی و محصول اتریش و «شنای پروانه» ساخته محمد کارت روی پرده می‌روند.

بازتاب نمایش فیلم ایرانی در فضای روباز برلین ایسنا: فیلم «قصیده گاو سفید» به عنوان یکی از فیلم‌های بخش رقابتی اصلی جشنواره برلین در بخش تابستانی این رویداد سینمایی در سالن‌های روباز به روی پرده رفت. بخش دوم و تابستانی جشنواره فیلم برلین از ۱۹ خرداد (۹ ژوئن) آغاز شده و تا فردا ۳۰ خرداد (۲۰ ژوئن) ادامه خواهد داشت و طی آن مجموعه‌ای منتخب از آثار جشنواره در 17 سینمای روباز شهر برلین به روی پرده رفتند. فیلم «قصیده گاو سفید» ساخته بهتاش صناعی‌ها و مریم مقدم و تهیه‌کنندگی غلامرضا موسوی که در بخش مسابقه اصلی جشنواره برلین حضور دارد، اولین نمایش خود را در تاریخ ۱۷ ژوئن (پنجشنبه ۲۷ خرداد) تجربه کرد و پس از آن روز ۱۸ ژوئن (۲۸ خرداد) دومین و ۲۹ خرداد سومین و آخرین نمایش خود را در جشنواره برلین داشت. بهتاش صناعی‌ها، مریم مقدم، علیرضا ثانی‌فر و غلامرضا موسوی از عوامل این فیلم هستند که در فوتوکال و فرش قرمز این فیلم حاضر شدند. «پیتر دبروگ» منتقد ورایتی، «اریک کان» از ایندی وایر و «سارا وارد» از اسکرین از جمله منتقدانی هستند که با انتشار یادداشت‌هایی جداگانه درباره فیلم «قصیده گاو سفید» به تمجید از داستان درگیرکننده، عمیق و تکان‌دهنده این فیلم، بازی‌های درخشان و دقت در ساخت این فیلم ازسوی بهتاش صناعی‌ها و مریم مقدم پرداخته و این دو کارگردان جوان را صدایی نو در سینمای ایران توصیف کرده‌اند. اغلب این منتقدان فیلم «قصیده گاو سفید» را یادآور فیلم «جدایی نادر از سیمین» ساخته اصغر فرهادی و «شیطان وجود ندارد» از محمد رسول‌اُف دانسته‌اند که هر دو فیلم موفق به کسب جایزه خرس طلای بهترین فیلم برای سینمای ایران شده‌اند. امسال جشنواره فیلم برلین به سبب محدویت‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا در دو مرحله برنامه‌ریزی شده است و مرحله نخست آن از اول تا پنجم مارس (۱۱ تا ۱۵ اسفند) و به‌صورت مجازی میزبان رویدادهای مرتبط با صنعت سینما از جمله بازار فیلم اروپا (EFM) بود.

یک بخش جدید به جشنواره کن اضافه شد هفتادوچهارمین جشنواره فیلم کن برای نخستین بار در بخشی ویژه به نمایش آثار داستانی و مستند درباره تغییرات اقلیمی می‌پردازد. در این بخش که «سینما برای اقلیم» نام‌گذاری شده است در مجموع یک فیلم داستانی و شش مستند در حوزه مسائل زیست‌محیطی به نمایش گذاشته خواهد شد. «جنگ صلیبی» ساخته «لوئیس گارل» از فرانسه تنها فیلم داستانی این بخش است که «لوئیس گارل» با همکاری با «ژان کلود کریر» فیلم‌نامه‌نویس شهیر فرانسوی که در ماه فوریه درگذشت، نگارش آن را بر عهده داشته است. مستندهای «بالای آب» به کارگردانی «آیسا مایگا» (نیجر و فرانسه)، «شیاطین ناپیدا» ساخته «راهول جان» (هند)، «حیوان» ساخته «کریل دیون» (فرانسه)، «خیلی متأسفم» به کارگردانی «ژائو لیانگ» (فرانسه و چین)، «بزرگ‎‌تر از ما» به کارگردانی «فلوره واسر» (فرانسه) و «پلنگ برفی» از «ماری آمیگو» (فرانسه) دیگر فیلم‌هایی هستند که در این بخش به نمایش گذاشته می‌شوند. هفتادوچهارمین دوره جشنواره کن از ۶ تا ۱۷ جولای (۱۵ تا ۲۶ تیر) برگزار می‌شود.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها