|

جدال لفظی چین و کانادا در اجلاس شورای حقوق بشر

کانادا و ۴۰ کشور دیگر در اجلاس شورای حقوق بشر سازمان ملل از پکن خواستند به ناظران مستقل و بین‌المللی اجازه دهد که هرچه‌ سریع‌تر و «بدون هیچ محدودیتی» از ایالت سین‌کیانگ بازرسی کنند. در مقابل نماینده چین از کانادا خواست «نقص حقوق بشر کشور خود» را متوقف کند.
به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، جدال لفظی روز سه‌شنبه چین و کانادا تداوم کشمکش‌های غرب با چین در زمینه حقوق بشر است. کشورهای غربی و به‌‌ویژه آمریکا در سال‌های اخیر روی عملکرد چین در هنگ‌کنگ و رفتار با مسلمانان ساکن ایالت سین‌کیانگ متمرکز شده‌اند و چین در برابر هرگونه انتقادی در این زمینه واکنش تندی نشان می‌دهد.
نماینده چین با اشاره به کشف باقی‌مانده اجساد بیش از ۲۰۰ کودک بومی در یک مدرسه شبانه‌روزی وابسته به کلیسای کاتولیک در کانادا که به‌تازگی خبرساز شده، کانادا را به بدرفتاری با ساکنان بومی آن کشور متهم کرد. او خواستار انجام «تحقیقات کامل و بی‌طرفانه» در نحوه رفتار با بومیان، نژادپرستی و بیگانه‌ستیزی در کانادا شد.
او افزود: «ما از کانادا می‌خواهیم که نقض حقوق بشر را بلادرنگ متوقف کند. نهادهای مسئول در سازمان ملل باید وضعیت حقوق بشر در کانادا را بررسی کنند. علاوه بر این، کانادا همواره از موضوع حقوق بشر به‌عنوان ابزاری برای پیشبرد مقاصد سیاسی خود بهره‌برداری کرده است».
از سوی دیگر، کانادا بیانیه‌ای را که مورد حمایت ۴۱ کشور عمدتا غربی است ارائه داد که در آن نگرانی‌های مربوط به نقض حقوق بشر در چین، از‌جمله احداث بازداشتگاه و اردوگاه‌های کار اجباری برای مسلمانان اهل ایالت سین‌کیانگ منعکس شده است.
چین همواره تأکید کرده که این اردوگاه‌ها مراکز بازپروری و آموزش‌های حرفه‌ای هستند و هدف از اعزام مسلمانان به این مراکز مقابله با گسترش اسلام افراطی و تروریسم است. بیانیه پیشنهادی چین دررباره «نقص حقوق بشر در کانادا» از سوی چندین کشور دیگر از جمله روسیه، بلاروس، سوریه، ایران و کره شمالی مورد حمایت قرار گرفت.
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها