|

قیمت مسکن در طرح جهش مسکن رئیسی چقدر است؟

دولت قول مسکن ارزان را داده. زمین ساخت خانه در طرح جهش مسکن قرار است از طرف دولت تامین شود و رایگان باشد. اما هزینه ساخت خانه‌ با مردم است. یا مردم خودشان باید خانه‌ها را بسازند یا انبوه‌سازان.

قیمت مسکن در طرح جهش مسکن رئیسی چقدر است؟

به گزارش تجارت‌نیوز، هنوز مشخص نیست قیمت هر متر مربع مسکن در طرح جهش مسکن رئیسی چقدر است. اما اعداد متفاوتی درباره قیمت تمام شده مسکن عنوان شده‌است. از متری دو میلیون و ۷۵۰ هزار تومان تا متری ۱۰ میلیون تومان.

دولت قول مسکن ارزان را داده. زمین ساخت خانه در طرح جهش مسکن قرار است از طرف دولت تامین شود و رایگان باشد. اما هزینه ساخت خانه‌ با مردم است. یا مردم خودشان باید خانه‌ها را بسازند یا انبوه‌سازان. برای همین دولت می‌گوید خانه‌هایی که در چهار سال آینده تحویل می‌دهد ارزان است. اما چقدر؟

معاون مسکن وزیر راه و شهرسازی گفته رقم دقیقی برای قیمت مسکن حمایتی برآورد نشده است. او گفته قرار نیست دولت در ساخت مسکن دخالت کند. ساخت مسکن در شهرهای کوچک و روستاها توسط خود متقاضیان انجام می‌شود و در شهرهای بزرگ، تعاونی‌ها و انبوه‌سازان این واحدها را می‌سازند.

دولت گفته قیمت مسکن مشخص نیست. اما اسماعیل حسین زهی، نماینده مجلس پیش از این گفته بود قیمت هر متر مربع خانه در طرح جهش مسکن حدود ۲ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان است. با این حساب هزینه ساخت یک مسکن ۱۰۰ متری حدود ۲۷۵ میلیون تومان می‌شود.

اما کارشناسان مسکن و انبوه‌سازان می‌گویند ساخت خانه با چنین قیمتی ممکن نیست. چراکه حداقل هزینه ساخت مسکن در ایران بیش از این رقم است.

ایرج رهبر، رئیس هیأت مدیره کانون سراسری انبوه‌سازان گفته میانگین قیمت ساخت واحدهای مسکونی با مصالح ساختمانی با کیفیت متوسط، حدود متری ۱۰ میلیون تومان است. با این حساب قیمت یک مسکن ۱۰۰متری در این طرح حدود یک میلیارد تومان می‌شود.

البته او گفته حتی اگر دولت بتواند تخفیف‌های دولتی هم دریافت کند، بعید است که قیمت هر متر واحد مسکونی در طرح جهش مسکن کمتر از پنج میلیون تومان باشد. این حساب باید گفت قیمت یک واحد مسکونی ۱۰۰ متری بین ۵۰۰ میلیون تومان تا یک میلیارد تومان است.

البته ایرج رهبر گفته این قیمت مشروط به این است که ساخت واحدها مشمول زمان نشود. چون «قیمت تمام شده ساخت هر متر مربع مسکن هر سه ماه یکبار تعدیل می‌خورد و با توجه به شرایط تورمی روز و قیمت مصالح ساختمانی، نرخ دستمزد کارگر و … به روز می‌شود.»

البته رقم ۱۰ میلیون تومان برای ساخت هر متر واحد مسکونی در طرح جهش برای مصالح با کیفیت متوسط است و مشروط به آنکه مشمول زمان نشود. اما چندی پیش وزیر راه و شهرسازی گفته بود حداقل یک سال و نیم زمان می‌برد که اولین گروه واحدهای مسکونی طرح جهش مسکن آماده تحویل شود.

بر این اساس با توجه به افزایش تورم در ایران، احتمال اینکه قیمت خانه‌ها بیش از یک میلیارد تومان باشد، زیاد است.

اما نکته مهم درباره این واحدها این است که قرار است اولویت خرید با دهک‌های اول تا سوم باشد. دولت قرار است نهایتا ۳۵۰ میلیون تومان وام به خریداران این واحدها بدهد. اما با توجه به اینکه قیمت هر واحد مسکونی بیش از ۳۵۰ میلیون تومان است، متقاضیان باید خودشان پس‌انداز و آورده اولیه‌ای داشته باشند.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها