|

فروش ۷ میلیارد تومان اوراق دولتی در بورس

خزانه داری وزارت امور اقتصادی و دارایی طی اطلاعیه‌ای نتیجه بیست و سومین هفته عرضه اوراق بهادار دولتی منتهی به 24 آذر ماه جاری را اعلام کرد.

فروش ۷ میلیارد تومان اوراق دولتی در بورس

در هفته‌ای که گذشت ضمن برگزاری حراج و اخذ سفارش‌های خرید اوراق از متقاضیان در سامانه‌های بازار بین‌بانکی کارگزاری بانک مرکزی و مظنه‌یابی شرکت مدیریت فناوری بورس مبلغ ۷.۱۱۱ میلیارد تومان اوراق به فروش رسید.

خزانه داری وزارت امور اقتصادی و دارایی طی اطلاعیه‌ای نتیجه بیست و سومین هفته عرضه اوراق بهادار دولتی منتهی به 24 آذر ماه جاری را اعلام کرد.
بر اساس این اطلاعیه، حسب تصمیمات اتخاذ شده در راستای تأمین مالی بهینه، بیست و سومین هفته عرضه اوراق مالی اسلامی منتهی به 24 آذر ماه 1400 برگزار شد، که طی آن ضمن برگزاری حراج و اخذ سفارش‌های خرید اوراق از متقاضیان در سامانه‌های بازار بین‌بانکی کارگزاری بانک مرکزی و مظنه‌یابی شرکت مدیریت فناوری بورس مبلغ 7.111 میلیارد تومان اوراق به فروش رسید.

همچنین در این گزارش آمده است: در ادامه اقدامات وزارت امور اقتصادی و دارایی برای تأمین مالی اقتصاد کشور با هدف کاهش تبعات تورمی، خزانه‌داری کل کشور در سال جاری نسبت به انتشار و عرضه اوراق بهادار دولتی با استفاده از روش‌های مختلف از جمله انتشار اسناد خزانه اسلامی و برگزاری بیست و سه هفته عرضه اوراق بدهی میان بانک‌ها، موسسات اعتباری غیربانکی و نهادهای مالی فعال در بازار سرمایه (از قبیل صندوق‌های سرمایه‌گذاری و شرکت‌های تأمین مالی) و دو مرحله پذیره‌نویسی اوراق از طریق کارگزاری بانک مرکزی و سیستم مظنه یابی شرکت مدیریت فناوری بورس تهران اقدام کرد.

بر اساس این گزارش حسب تصمیمات اتخاذ شده در راستای تأمین مالی بهینه، بیست و سومین هفته عرضه اوراق بدهی برگزار شد که پس از اخذ سفارش‌های خرید اوراق از متقاضیان یادشده در سامانه‌های بازار بین‌بانکی کارگزاری بانک مرکزی و مظنه‌یابی شرکت مدیریت فناوری بورس تهران، مجموعا مبلغ 7.111 میلیارد تومان اوراق به صورت نقدی به فروش رسید.

این گزارش می‌افزاید: با احتساب مبلغ مندرج در جدول فوق، تاکنون در مجموع 59.651 میلیارد تومان از طریق انتشار اوراق نقدی، حدود 28 درصد از طریق بازار پول و 72 درصد از طریق بازار سرمایه تأمین مالی شده است.

این گزارش خاطر نشان می‌سازد: علاوه بر مبالغ فوق‌الذکر مبلغ 81,000 میلیارد تومان اسناد خزانه اسلامی نیز، منتشر شده که به مرور توسط دستگاه‌های اجرایی به گیرندگان واگذار خواهد شد. با احتساب اسناد خزانه اسلامی، مجموع عملکرد انتشار (اعم از نقدی و غیر نقدی) تا تاریخ فوق‌الذکر معادل 140,651 میلیارد تومان است.

شایان ذکر است در مقابل مبلغ تامین شده از طریق انتشار اوراق نقدی تا این تاریخ به مبلغ 59.651 میلیارد تومان، مبلغ 70.688 میلیارد تومان توسط خزانه‌داری کل کشور برای تسویه اصل و سود اوراق در سال جاری پرداخت شده است که بر همین اساس مجموع نقدینگی جذب شده توسط دولت از طریق انتشار اوراق نقدی منفی می‌باشد.

همچنین از ابتدای آذرماه تا پایان سال‌جاری، براساس مجوزهای صادره و همچنین درخواست سازمان برنامه و بودجه کشور برای نیاز‌های مصارف بودجه‌ای کل کشور (عنداللزوم) به صورت ماهانه مبلغ 10.000 میلیارد تومان اوراق مالی اسلامی (فروش نقدی) منتشر شود.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها