|

مبلغ یارانه دهک‌های پایین تغییر می‌کند

به نظر می‌رسد مبلغ یارانه جدید تغییر کرده و به دهک‌های پایین مبلغ بیشتری می‌رسد.

مبلغ یارانه دهک‌های پایین تغییر می‌کند

به گزارش تجارت نیوز، در حالی که پیش‌بینی می‌شد به ۶۰ میلیون نفر یارانه جدید به صورت یکسان پرداخت شود، اما به نظر می‌رسد این مبلغ تغییر کرده و به دهک‌های پایین مبلغ بیشتری می‌رسد.

معاون اقتصادی رئیس‌جمهور ضمن اعلام این که قرار است از دی ماه یارانه‌ها دو برابر شود، گفته بود که یک خانواده چهار نفره در دی ماه ۸۰۰ هزار تومان یارانه نقدی و بن کارت خرید کالا پرداخت می‌شود.

برآورد‌ها این بود که چون حدود ۳۵۰ هزار تومان از این ۸۰۰ هزار تومان به صورت یارانه نقدی و معیشتی بنزین پرداخت ‌شود، مابقی به صورت بن کارت باشد؛ اما براساس آخرین اطلاعات ظاهرا پرداخت کوپن خرید کالا منتفی و قرار است یارانه جدید به صورت نقدی پرداخت شود.

پیش‌بینی‌ها این بود که به هر نفر حدود ۱۱۵ هزار تومان یارانه جدید پرداخت شود، اما ظاهرا این پیش‌بینی نیز قرار است تغییر کند. آنطور که گفته شده، دولت قصد دارد ۶۰ میلیون نفری که یارانه معیشتی بنزین دریافت می‌کند را برای پرداخت یارانه جدید به دو گروه تبدیل کند.

گروه اول شامل دهک‌های اول تا چهارم جامعه می‌شود که جمعیت آن حدود ۳۰ میلیون نفر برآورد شده است، به افراد از این دهک‌ها ماهانه ۱۲۶ هزار تومان یارانه جدید پرداخت می‌شود.

گروه دوم نیز حدود ۳۰ میلیون نفر هستند و شامل دهک‌های پنجم تا هفتم می‌شود، این افراد ۳۰ هزار تومان کمتر از گروه اول می‌گیرند. به افراد از این دهک‌ها ماهانه ۹۰ هزار تومان پرداخت می‌شود.

البته دولت یک یارانه دیگری نیز دارد که یارانه بنزین است. دولت قصد دارد سهمیه بندی بنزین را حذف کند و به جای آن به مردم بنزین بدهد، به هر ایرانی دارای کد ملی که یک سال اخیر را در ایران زندگی کرده ماهانه ۲۰ لیتر بنزین داده می‌شود.

این بنزین با نرخ ۱۵۰۰ تومان محاسبه می‌شود. از آنحایی که ممکن است برخی خانوارها خودرو نداشته باشند که از سهمیه بنزین خود استفاده کنند یا نخواهند که آن را مصرف کنند، دولت پیش‌بینی کرده که معادل ریالی ۲۰ لیتر بنزین را به حسابشان واریز شود. به طور مثال یک خانواده چهار نفره در ماه ۸۰ لیتر سهمیه بنزین دریافت می‌کند که در صورت استفاده نکردن از آن، ۱۲۰ هزار تومان یارانه بنزین واریز می‌شود.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها