|

افشای نقش نخست‌وزیر اسبق انگلیس در عادی‌سازی روابط اسرائیل و امارات

در توافق صلح اسرائیل و امارات پای تونی در میان است!

نخست وزیر پیشین انگلیس از طریق فعالیت‌های محرمانه‌ای که طی سال‌های گذشته انجام داد، نقش اساسی در نزدیکی روابط میان اسرائیل و امارات که موجب دستیابی به توافق عادی‌سازی روابط شد، ایفا کرده است.

در توافق صلح اسرائیل و امارات پای تونی در میان است!

به گزارش ایسنا، تونی بلر، نخست وزیر پیشین انگلیس در مصاحبه‌ با روزنامه "یسرائیل هیوم" فاش کرد که وی میانجی اسرائیل و امارات بوده است. بطوریکه برای انجام یک سری دیدارهای محرمانه با اسحاق مولخو، فرستاده ویژه سابق بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی و یک وزیر اماراتی، در لندن، ابوظبی و نیکوزیا در رفت و آمد بوده است.

بلر در گفتگو با این روزنامه عبری‌زبان اظهار داشت، جلسات محرمانه‌ای که با ابتکار وی در سال ۲۰۱۵ از طریق یک کانال محرمانه آغاز شد و سال‌ها ادامه داشت، سنگ بنای ائتلاف اسرائیل و امارات و عادی‌سازی روابط دو طرف بود.

به نوشته روزنامه یسرائیل هیوم، جلسات محرمانه ما بین سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۸ تا زمان برکناری اجباری مشاور بنیامین نتانیاهو و نماینده ویژه وی به اتهام فساد در "پرونده زیردریایی‌ها" یا "پرونده ۳۰۰۰ " برگزار شد.

این مذاکرات به اعتماد دوباره اسرائیل و امارات پس از یک وقفه ۵ ساله به دلیل اتهامات وارده به رژیم صهیونیستی مبنی بر ترور محمود المبحوح، از رهبران جنبش حماس در ژانویه ۲۰۱۰ در هتلی در دبی منجر شد.

بلر فاش کرد که مولخو در طول ماموریت خود، پیام‌هایی را از نتانیاهو به امارات منتقل کرد و بعدها تحکیم روابط دو طرف به گفتگوهای تلفنی میان نتانیاهو و محمد بن زاید بن سلطان آل نهیان، ولیعهد ابوظبی و همچنین دو دیدار نتانیاهو و بن زاید در سال ۲۰۱۸ منجر شد.

بلر در مصاحبه مطبوعاتی تاکید کرد که آمادگی اسرائیل برای تعلیق اعمال حاکمیت بر مناطقی از کرانه باختری در ایجاد فرصتی جهت برقراری روابط آشکار و علنی سهیم بود.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها