|

هکرهای روس مظنون به جاسوسی از وزارت خزانه‌داری آمریکا

به گفته منابع مطلع، هکرهایی که گمان می‌رود برای روسیه کار می‌کنند، به ایمیل‌های داخلی در وزارت خزانه‌داری و وزارت تجارت آمریکا دست یافتند و این نگرانی وجود دارد که این هک‌ها تنها بخش کوچکی از عملیاتی بزرگ‌تر باشد.

هکرهای روس مظنون به جاسوسی از وزارت خزانه‌داری آمریکا

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، به گفته منابع مطلع، این هک به حدی جدی است که منجر به نشست روز شنبه شورای امنیت ملی در کاخ سفید شد.

مقام‌های آمریکایی بیش از اطلاعیه وزارت تجارت آمریکا که حمله هکری به یکی از آژانس‌های خود را تایید کرده، اظهارنظر دیگری نکرده‌اند و از اف‌بی‌آی و آژانس امنیت زیرساخت و امنیت سایبری خواسته‌اند تا تحقیقاتی انجام دهد.

جان اولیوت، سخنگوی شورای امنیت ملی اضافه کرد که آنها "در حال اتخاذ گام‌های ضروری برای شناسایی و اصلاح هر مساله احتمالی مرتبط با این وضعیت هستیم."

دولت آمریکا آشکارا تایید نکرده است که چه عاملی ممکن است پشت این عملیات هکری باشد، اما سه منبع مطلع از تحقیقات گفتند که گمان می‌رود روسیه عامل این حمله باشد. دو منبع هم گفتند که این نفوذ به یک کمپین بزرگتر مرتبط است که همچنین در هک اخیر افشا شده علیه فایرآی، یک شرکت امنیت سایبری مهم آمریکا با قراردادهای دولتی و تجاری، دخیل بود.

وزارت خارجه روسیه در بیانیه‌ای به این اتهام‌زنی واکنش نشان داد و آن را یک تلاش بی‌اساس دیگر از سوی رسانه‌های آمریکایی برای مقصر قلمداد کردن روسیه بابت حملات سایبری علیه آژانس‌های آمریکایی دانست.

در همین حال سفارت روسیه در آمریکا هم اعلام کرد، تلاش رسانه‌های آمریکایی برای مقصر نشان دادن هکرهای روسی بابت حملات اخیر به نهادهای دولتی آمریکایی بی‌اساس است.

سفارت روسیه در بیانیه‌ای که در فیسبوک منتشر کرد، گفته است: ما متوجه یک تلاش بی‌اساس دیگر از سوی رسانه‌های آمریکایی برای مقصر نشان دادن روسیه بابت حملات هکری به نهادهای دولتی آمریکا شده‌ایم. ما مسوولانه اعلام می‌کنیم که فعالیت‌های مخرب در فضای اطلاع‌رسانی با اصول سیاست خارجی روسیه، منافع ملی و درک ما از روابط بین کشورها تضاد دارد. روسیه در اجرای عملیات‌های تهاجمی در فضای سایبری دست ندارد.

این سفارتخانه همچنین تاکید کرد، روسیه به صورت فعال در ارتقای توافق‌های امنیت سایبری دوجانبه و چندجانبه فعالیت دارد اما بسیاری از پیشنهادهای آن در مورد گفت‌وگوی سازنده و برابر با آمریکا همچنان بی‌پاسخ مانده است.

روزنامه واشنگتن پست گزارش داده است که گروه هکری "کازی بیر" که ادعا می‌شود به روسیه مرتبط است، احتمالا عامل این حمله است. هنوز مدرکی دال بر آن یافت نشده است. براساس گزارش واشنگتن پست، گروه کازی بیر (Cozy Bear) همچنین عامل هک فایرآی بوده است.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها