|

توافق اتیوپی و سودان برای حل و فصل نهایی بحران میان دو کشور

وزارت خارجه اتیوپی از توافق میان این کشور و سودان درباره حل مشکل مرزی میان دو طرف خبر داد.

توافق اتیوپی و سودان برای حل و فصل نهایی بحران میان دو کشور

به گزارش ایسنا، به نقل از اسکای نیوز عربی، دینا مفتی، سخنگوی وزارت خارجه اتیوپی امروز (سه‌شنبه) اعلام کرد که این کشور و سودان درباره حل و فصل نهایی بحران میان دو کشور پس از چند روز درگیری در مناطق مرزی توافق کردند.

وی در این باره گفت: مساله مرزها میان سودان و اتیوپی به شکل مسالمت‌آمیز و از طریق گفت‌وگو حل و فصل خواهد شد.

مفتی در ادامه تأکید کرد: دشمنان اتیوپی می‌خواستند مشکل در مرز با سودان را بزرگ جلوه دهند اما شکست خورده و موفق به تحقق هدفشان نشدند.

در همین حال، دفتر عبدالله حمدوک، نخست‌وزیر سودان در بیانیه‌ای اعلام کرد که یک هیئت اتیوپیایی به ریاست "دیگمن مکنن"، وزیر خارجه اتیوپی و معاون نخست‌وزیر این کشور صبح امروز وارد خارطوم شد.

طبق این بیانیه، این هیئت به منظور بررسی از سرگیری روند ترسیم مرزها میان اتیوپی و سودان به خارطوم سفر کرده است و نمایندگان دو طرف طبق توافقات در این باره گفت‌وگو خواهد کرد و در نهایت تاریخی را برای آغاز ترسیم مرزها میان دو کشور تعیین می‌کنند.

طی روزهای گذشته نیروهای مسلح سودان تجهیزات نظامی گسترده‌ای را به نوار مرزی برای پاسخ دادن به حمله شبه‌نظامیان اتیوپیایی که در پی آن تعدادی سرباز سودانی کشته شدند، منتقل کردند.

به دنبال این حمله ارتش سودان در مناطقی از جمله مهم‌ترین مواضع راهبردی در نوار مرزی میان سودان و اتیوپی شروع به پیشروی کرد که از ۲۶ سال پیش تحت کنترل گروه‌های مسلح اتیوپی تحت حمایت آدیس آبابا بود.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها