|

رای گیری در جمهوری آفریقای مرکزی زیر سایه خشونت‌ها

رای دهندگان در جمهوری آفریقای مرکزی امروز (یکشنبه) پای صندوق‌های رای رفته‌اند تا در انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری زیر سایه خشونت و در حالی شرکت کنند که دولت این کشور تلاش می‌کند تا پیشروی شبه نظامیان را متوقف کند.

رای گیری در جمهوری آفریقای مرکزی زیر سایه خشونت‌ها

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، خصومت شبه نظامیان در قبال فوستن-آرکانژ توادرا، رئیس جمهوری آفریقای مرکزی که به دنبال پیروزی برای دور دوم است با افزایش حملات از زمان رد صلاحیت چند کاندید از سوی دادگاه قانون اساسی از جمله فرانسوا بوزیزه، رئیس جمهوری سابق این کشور در اوایل ماه جاری میلادی شدت گرفته است.

این بحران بسیاری از مردم در این کشور ۴.۷ میلیون نفری را خسته کرده و نگرانی از بازگشت خشونت‌های گذشته را به وجود آورده که شامل پنج کودتا و چندین شورش از زمان استقلال از فرانسه در ۱۹۶ می‌شود.

فوستن-آرکانژ توادرا نخستین بار در ۲۰۱۶ و در پی شورش منجر به برکناری بوزیزه روی کار آمد و در میان ۱۷ کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری از جایگاه بهتری برخوردار است.

رقیب اصلی وی، "آنیست جورج دولوگله"، نخست وزیر سابق است که در سال ۲۰۱۶ هم در انتخابات شرکت داشت و مورد حمایت بوزیزه است.

اگر هیچیک از کاندیداها نتوانند بیش از ۵۰ درصد آرا را کسب کنند، انتخابات به دور دوم کشیده می‌شود.

رئیس جمهوری فعلی جمهوری آفریقای جنوبی و سازمان ملل، بوزیزه را به حمایت از شبه نظامیان متهم می‌کنند.

کاندیداتوری بوزیزه در انتخابات رد شد چون وی با پیگرد قانونی روبروست و سازمان ملل وی را بابت ترورهای احتمالی و شکنجه وقتی که رئیس جمهور بود، تحریم کرده است اما بوزیزه این اتهامات را نمی‌پذیرد و حزبش گفته که او کاری با شبه نظامیان نداشته است.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها