|

آمادگی گلبدین حکمتیار برای ائتلاف با طالبان

رهبر حزب اسلامی افغانستان تمایل خود را برای تشکیل ائتلافی با طالبان در افغانستان ابراز کرد.

آمادگی گلبدین حکمتیار برای ائتلاف با طالبان

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آناتولی، گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی افغانستان به طرفدارانش در مقر این حزب در کابل گفت: حزب اسلامی برای مذاکرات مستقیم با طالبان و همچنین برای مشارکت و همکاری آماده است. ما معتقدیم که اگر این دو گروه دست در دست یکدیگر دهند، این بحران در افغانستان به زودی پایان خواهد یافت و هیچ نیرویی قادر نخواهد بود تا در مقابل آن بایستد.

وی افزود: هنگامی که نخستین دور از مذاکرات میان دولت افغانستان و طالبان تکمیل شود، ما برای آغاز مذاکرات میان حزب اسلامی و طالبان آماده خواهیم بود. دیگر تصمیم‌گیری در این خصوص بر عهده طالبان است.

طالبان از شنبه گذشته مذاکرات صلح مستقیم با دولت افغانستان را آغاز کرده و هنوز در خصوص این پیشنهاد حکمتیار اظهارنظری نداشته است.

حکمتیار تاکید کرد: دولت افغانستان ضعیف و دودسته است، در حالی که طالبان و حزب اسلامی از عقاید، ارزش‌ها و ایدئولوژی مشترکی برخوردار هستند.

اوایل ماه جاری میلادی، حکمتیار گفته بود که آمریکا درک کرده که حضورش در افغانستان هیچ نتیجه‌ای جز خسارات مالی و جانی نداشته است.

وی افزود: آمریکایی‌ها خواستار یک توافق با طالبان هستند که بدون تاخیر و خیلی زود اجرا شود و به دولت کابل نیز گفته شده که این توافق اجرا خواهد شد، حتی اگر آنها مخالف آن باشند.

حکمتیار مدعی شد که دولت کابل در تلاش است این روند صلح را تا انتخابات ریاست جمهوری نوامبر آمریکا به تاخیر اندازد.

وی در خصوص نقش دیگر کشورهای منطقه‌ای گفت: هند به خاطر دشمنی‌اش با پاکستان از این تلاش صلح راضی نیست و حمایت از شبه‌نظامیان محلی برای عمل به عنوان تباه‌کننده را آغاز کرده است.

حکمتیار تصریح کرد:‌ چین و پاکستان یک موضع مشترک و هماهنگ‌شده در رابطه با افغانستان دارند. آنها نه تنها از این روند صلح حمایت می‌کنند، بلکه آن را برای منافع منطقه‌ای خود سودمند می‌دانند، به ویژه اگر این روند منجر به کاهش حضور هند در افغانستان شود.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها