|

بازداشت صدها معترض زن در تازه‌ترین تظاهرات ضددولتی بلاروس

به گفته یک شاهد، هم‌زمان با راهپیمایی ۲۰۰۰ معترض در مینسک که خواستار برکناری رئیس جمهوری بلاروس بودند، پلیس این کشور صدها معترض را در پایتخت بازداشت کرد.

بازداشت صدها معترض زن در تازه‌ترین تظاهرات ضددولتی بلاروس

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، از زمانی که الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهوری بلاروس در انتخابات ۹ اوت ادعای پیروزی مجدد قاطعانه کرد، این کشور گرفتار اعتراضات خیابانی گسترده شده است؛ انتخاباتی که به گفته اپوزیسیون بلاروس گرفتار تقلب شد.

شاهد مذکور گفت: معترضان روز شنبه که اکثر آنها زن بودند، با ماموران پلیس که راه آنان را مسدود کردند و سپس یکی پس از دیگر آنها را بازداشت می‌کردند، درگیر شدند.

در بخشی از این اعتراضات، چندین معترض زن که در مقابل یک مرکز خرید شعار "تنها بزدلان زنان را کتک می‌زنند" سر می‌دادند، توسط مردان با یونیفورم‌های سبز و ماسک‌های مشکی احاطه شدند.

در بین بازداشت‌شدگان "نینا باگینسکایا"، فعال اپوزیسیون ۷۳ ساله نیز حضور داشت؛ معترض سالخوره‌ای که پس از درگیری ماه گذشته با افسران پلیس مسلح به تصویری از این اعتراضات تبدیل شده است.

همچنین یک معترض زن که ظاهرا بیهوش بر روی زمین افتاده بود، با آمبولانس به بیمارستان منتقل شد.

پس از آنکه پلیس از بازداشت معترضان دست کشید، باقی معترضان زنجیری را در امتداد یکی از خیابان‌های مرکزی مینسک تشکیل داده و شعار "زنده‌باد بلاروس" سر دادند.

اقدامات سرکوب‌گرایانه لوکاشنکو علیه معترضان باعث شده تا اتحادیه اروپا اعمال تحریم‌های جدید علیه دولتش را بررسی کند.

مینسک روز شنبه به گزارش‌ها دال بر اینکه سوتلانا تیخانوفسکایا، رهبر اپوزیسیون بلاروس و رقیب لوکاشنکو در انتخابات ماه گذشته احتمالا به زودی با وزرای خارجه اتحادیه اروپا دیدار خواهد کرد، با خشم و عصبانیت واکنش نشان داد.

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه نیز از اتحادیه اروپا به خاطر دعوت از تیخانوفسکایا به این نشست در سطح وزرا و همچنین به خاطر در نظر گرفتن تحریم‌هایی علیه مینسک انتقاد کرده و گفت: بروکسل تلاش می‌کند تا در امور داخلی بلاروس مداخله کند.

لوکاشنکو که ۲۶ سال است بر بلاروس حکومت دارد، می‌گوید که معترضان از سوی قدرت‌های خارجی حمایت می‌شوند و پیشنهاد داده که این بن‌بست را با اصلاحات قانونی پایان دهد اما کناره‌گیری از قدرت را رد کرده است.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها