|

سادیر جپاروف در مقام رئیس جمهور قرقیزستان سوگند یاد کرد

مراسم تحلیف سادیر جپاروف، رئیس جمهوری منتخب قرقیزستان امروز برگزار شد و وی به عنوان رئیس دولت رسما زمام امور کشور را بدست گرفت.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری تاس، در مراسم تحلیف سادیر جپاروف روسای جمهور سابق قرقیزستان از جمله "سورونبای جینبکوف" و "رزا اوتونبایوا"، روسای سابق پارلمان، نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۱، قانون‌گذاران، وزرا، دیپلمات‌های مشغول خدمت در این کشور و "استانیسلاو زاس" دبیرکل سازمان پیمان امنیت جمعی حضور داشتند.

این بار رهبران خارجی و نمایندگان رسانه‌ها در این مراسم شرکت نداشتند و این مراسم به صورت زنده از تلویزیون ملی قرقیزستان پخش شد.

اعتراضات خشونت آمیز ماه اکتبر گذشته در قرقیزستان سبب شد جپاروف ۵۲ ساله از زندان آزاد شده و به عنوان نخست وزیر منصوب شود و بعدا نیز او عهده دار ریاست جمهوری موقت شد هر چند که بعدا به منظور نامزدی برای دوره کامل ریاست جمهوری از آن کنار رفت.

جپاروف که از بابت اتهام ربایش یک فرماندار استانی در ضمن یک اعتراضات به مجازات حبس طولانی محکوم شده بود، در جریان ناآرامی‌های ماه اکتبر مجازات حبسش لغو شد و در جریان کمپین انتخابات با اختلاف زیادی بیشتر از ۱۶ رقیبش هزینه کرد.

سادیر جپاروف با کسب ۷۹.۱۵ درصد آرا در انتخابات ریاست جمهوری ۱۰ ژانویه پیروز شد.

جپاروف در مراسم امروز سوگند یاد کرد تا جایگاه و شأن مردم قرقیزستان و امنیت کشورش را حفظ کند.

وی در مراسم تحلیفش مهاجرت را یک "تراژدی" خواند و گفت: من همانند همه وطن‌پرستان قرقیزستان آرزو دارم که این کشور از نظر اقتصادی توسعه یابد و به کشوری پویا، قدرتمند و آزاد تبدیل شود.

جپاروف افزود: کشوری که در آن حقوق بشر رعایت می‌شود و در آن دیکتاتوری قانون وجود دارد جوانانش با خوش‌بینی به آینده نگاه می‌کنند.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها