|

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه:

پیام‌های شفاهی آمریکا برای ما ملاک نیست

وزیر امور خارجه کشور گفت: وعده‌های بدون عمل سه کشور اروپایی ملاک نیست. ما براساس رفتار عملی طرف‌های مقابل، لغو تحریم‌ها و بازگشت طرف‌های مقابل به تعهداتشان عمل خواهیم کرد.

پیام‌های شفاهی آمریکا برای ما ملاک نیست

به گزارش فارس، حسین امیرعبداللهیان امروز (پنجشنبه 15 مهرماه) پس از دیدار با «عبدالله بوحبیب» وزیر خارجه لبنان در اظهاراتی در جمع خبرنگاران گفت: جمهوری اسلامی ایران، لبنان را دوست، شریک و متحد خود در منطقه می‌داند.

آمادگی شرکت‌های ایرانی برای احداث دو نیروگاه یک هزار مگاواتی برق در بیروت و جنوب لبنان

رئیس دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: کاملا آماده هستیم برای ارائه کمک به لبنان برای این‌که بتواند از بحران اقتصادی کنونی با موفقیت عبور کند.

این دیپلمات عالیرتبه ایرانی عنوان کرد: شرکت‌های بزرگ ایرانی آمادگی دارند دو نیروگاه یک هزار مگاواتی برق در بیروت و جنوب لبنان را در کمتر از ۱۸ ماه ایجاد کنند.

امیرعبداللهیان یاد آور شد: ما این کار را با سرمایه گذاری مشترک سرمایه داران لبنانی و با سرمایه ایرانی و با صدور خدمات فنی - مهندسی ایرانی به سرعت انجام خواهیم داد.

نقش دولت، مردم و ارتش و مقاومت لبنان در ایستادگی در برابر جاه طلبی‌های رژیم صهیونیستی در منطقه

وزیر خارجه کشورمان همچنین گفت که دولت، مردم لبنان و ارتش و مقاومت لبنان نقش بزرگی در ایستادگی در برابر جاه طلبی‌های رژیم صهیونیستی در منطقه دارند.

وی یاد و شهدای مقاومت لبنان و ایستادگی آنها در برابر صهیونیسم و تروریسم در منطقه گرامی داشت و افزود: از همه شهدای مقاومت از جمله شهید عماد مغنیه و از حمایت‌های شهید بزرگ مبارزه با تروریسم و صهیونیسم سردار شهید قاسم سلیمانی و همچنین ابومهدی المهندس قدردانی کرده و یاد و خاطره این بزرگمردان لبنانی، ایرانی، عراقی و حوزه مقاومت را گرامی می‌داریم.

ما یک کشور می‌شناسیم که فلسطین نام دارد و پایتخت آن قدس شریف است

وزیر خارجه کشورمان همچنین از نقش لبنان در ایستادگی در برابر رژیم جعلی اسرائیل تقدیر کرد و گفت: از بیروت با صدای بلند اعلام می‌کنیم ما یک کشور می‌شناسیم که فلسطین نام دارد و پایتخت آن قدس شریف است.

رئیس دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: در گفت‌وگو با مقامات عالی لبنان موضوع گفت‌‌وگوهای منطقه ای ایران مورد توجه قرار گرفت.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران گفت‌وگو را بهترین و مناسب‌ترین مسیر برای همکاری‌های منطقه‌ای و خروج بیگانگان از منطقه می‌داند.

گفت‌وگوهای ایرانی و سعودی نیز در مسیر خوبی در حال طی شدن است

وزیر خارجه خاطرنشان کرد: به گفت وگو باور داریم چه در موضوعات منطقه‌ای و چه بین المللی و آن را مناسب‌ترین مسیر برای حل مشکلات منطقه‌ای و بین‌المللی می‌دانیم. گفت‌وگوهای ایرانی و سعودی نیز در مسیر خوبی در حال طی شدن است.

پیام‌های شفاهی آمریکا برای ما ملاک نیست

امیرعبداللهیان درباره مذاکرات وین هم بیان کرد: مذاکره را به عنوان یک اصل قبول داریم. گفت‌وگوهای مفصلی را با وزیر خارجه لبنان در این خصوص داشتیم. مذاکره‌ای که حقوق و منافع ایران را تامین کند مورد توجه ایران است.در صورت وجود نیت واقعی در طرف‌های مقابل و بازگشت همه به تعهدات، ایران هم به تعهدات خود بازخواهد گشت.

وزیر خارجه عنوان کرد: اما در این موضوع پیام‌های شفاهی آمریکا برای ما ملاک نیست. وعده‌های بدون عمل سه کشور اروپایی ملاک نیست. ما براساس رفتار عملی طرف‌های مقابل، لغو تحریم‌ها و بازگشت طرف‌های مقابل به تعهداتشان عمل خواهیم کرد.

وی ادامه داد: در توافق هسته‌ای، ایران تنها کشوری است که تا آخرین لحظه به تعهداتش عمل کرد و این روش را در صورت پایبندی طرف‌های مقابل احیا خواهیم کرد.

به گزارش فارس، امیرعبداللهیان شب گذشته در بدو ورود به بیروت در جمع خبرنگاران ضمن تبریک تشکیل دولت جدید در لبنان به مردم بزرگ و مقاوم این کشور گفت:‌ من به همراه همکارانم در بیروت هستیم تا با صدای بلند اعلام کنیم که جمهوری اسلامی ایران به حمایت‌های خود از لبنان ادامه خواهد داد. ما برای شکستن تحریم‌های لبنان با تمام توان در کنار مردم لبنان خواهیم ماند.

وی افزود: اطمینان داریم که مردم لبنان همانند گذشته از این مرحله سخت نیز با پیروزی عبور خواهند کرد.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ۳۱ شهریور ماه در پیامی به همتای لبنانی تشکیل دولت لبنان را گام مهمی برای عبور از مشکلات و تحقق آمال و آرزوهای ملت مقاوم لبنان خواند و گفت: ایران همواره در کنار ملت و دولت این کشور خواهد بود.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها