|

اعتراض پوتین به تایید نشدن واکسن روسی در اجلاس گروه ۲۰

رئیس‌جمهور روسیه در اعتراض به تایید نشدن واکسن روسی در اجلاس گروه ۲۰ گفت: رفتار جهان با اسپوتنیک V غیرصادقانه است.

اعتراض پوتین به تایید نشدن واکسن روسی در اجلاس گروه ۲۰

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از الجزیره، «رفتار جهان با اسپوتنیک V غیرصادقانه است»: این اعتراضی است که پوتین نسبت به تایید نشدن واکسن روسی در اجلاس گروه ۲۰ مطرح کرد و البته رئیس جمهور چین نیز با او هم عقیده بود و بر لزوم به رسمیت شناختن دوجانبه واکسن‌ها تاکید کرد.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، از عدم به رسمیت شناختن واکسن روسی کووید-۱۹، اسپوتنیک V، در نشست گروه 20 شکایت کرد.

رهبران جهان در اجلاس G۲۰ توافق کردند تلاش‌های جهانی برای تلقیح واکسن کرونا را افزایش دهند. پوتین نیز از این فرصت استفاده کرد و با اشاره آشکار به شکست اسپوتنیک V روسیه در کسب تاییدیه کشورهای خارجی، از وزرای بهداشت گروه ۲۰ خواست تا در مورد شناسایی متقابل واکسن‌ها و گواهی‌های واکسیناسیون «در اسرع وقت« بحث کنند.

پوتین در پیام ویدئویی به همتایان خود که از تلویزیون دولتی روسیه نیز بازنشر شد، گفت با وجود تصمیمات این اجلاس، همه کشورها نمی‌توانند به واکسن‌های کرونای مورد نیاز خود دسترسی داشته باشند.

وی افزود: «این عمدتا به دلیل رقابت غیرصادقانه، حمایت‌گرایی و به این دلیل است که برخی از دولت‌ها، به‌ویژه کشورهای گروه ۲۰، حاضر نیستند واکسن‌ها و گواهی‌های واکسیناسیون را به صورت دو جانبه به رسمیت بشناسند».

در اوایل ماه جاری، آفریقای جنوبی با وجود نیاز شدید به واکسن، از تایید واکسن روسیه خودداری کرد و ادعا کرد که ممکن است خطر ابتلا به HIV را در بین مردان افزایش دهد. اسپوتنیک V همچنین فاقد مجوز قانونی در اتحادیه اروپا و ایالات متحده است.

به گفته رسانه‌های دولتی چین، شی جین پینگ، رئیس جمهور چین نیز که مانند پوتین از طریق ارتباط ویدیویی در این اجلاس شرکت کرده فراخوان مشابهی را برای به رسمیت شناختن دوجانبه واکسن‌ها مطرح کرد.

گفته می‌شود پوتین و شی به دلیل تشدید محدودیت‌های ویروس کرونا در کشورهای خود از سفر به ایتالیا اجتناب کرده‌اند. در روسیه، جایی که آمار ابتلا به کرونا در حال افزایش است، پوتین دستور داد یک تعطیلات یک هفته‌ای برقرار شود تا از شیوع بیشتر بیماری جلوگیری کنند.

هدف سازمان بهداشت جهانی واکسینه کردن ۴۰ درصد از جمعیت جهان تا پایان سال ۲۰۲۱ اعلام شده است. این در حالیست که در فقیرترین نقاط جهان واکسیناسیون تنها به حدود ۳ درصد رسیده است.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها