|

رای کاربران توییتر برای فروش 10 درصد سهام تسلا

کاربران توییتر رای دادند که ایلان ماسک ده درصد سهام شرکت خودروسازی تسلا، معادل ۲۱ میلیارد دلار، را برای پرداختن مالیات بفروشد.

رای کاربران توییتر برای فروش 10 درصد سهام تسلا

کاربران توییتر رای دادند که ایلان ماسک ده درصد سهام شرکت خودروسازی تسلا، معادل ۲۱ میلیارد دلار، را برای پرداختن مالیات بفروشد.

آقای ماسک، مدیر عامل تسلا، گفته بود به نتیجه نظرخواهی هر چه که باشد عمل می‌کند و در اولین ساعت‌های دوشنبه (۱۷ آبان، ۸ نوامبر) پس از پایان مهلت نظرخواهی، ارزش سهام تسلا در بازار فرانکفورت ۹ درصد افت کرد.

در این نظرخواهی ۳/۵ میلیون نفر شرکت کردند که ۵۸ درصد آنها به فروش سهام تسلا رای دادند.

بعد از مشخص شدن نتیجه نظرخواهی، آقای ماسک هنوز اظهارنظر علنی نکرده و روشن نیست در صورتیکه بخواهد این سهام را بفروشد، چگونه و کی این کار را خواهد کرد.

نظرخواهی برای فروش سهام تسلا واکنشی بود به طرح نمایندگان دموکرات سنای آمریکا موسوم به "مالیات میلیاردرها".

اگر آقای ماسک، ثروتمندترین فرد دنیا، این ده درصد سهام را بفروشد باید مالیات "هنگفتی" برای آن بپردازد.

برخی از مدیران عامل برای اینکه متهم به خرید و فروش سهام بین "خودی‌ها" نشوند، وقتی می‌خواهند سهام زیادی را بفروشند، آن را به روش به اصطلاح "کور" می‌فروشند، یعنی فروش را در یک بازه زمانی خیلی طولانی پخش می‌کنند.

آقای ماسک در توییت‌های قبلی‌اش گفته بود چون از تسلا نه حقوق می‌گیرد نه پاداش بنابراین مالیات بر درآمد شامل حالش نمی‌شود و اگر بخواهد مالیات بدهد باید پول آن را از فروش سهام تهیه کند.

البته ایلان ماسک از مزایایی بهره‌مند است از جمله اینکه وقتی تسلا به اهدافش رسیده یا قیمت سهامش به حد خاصی رسیده، او می‌تواند سهام بسیار زیادی را در بازار بورس بفروشد و از این راه میلیاردها دلار بدست آورده است.

او مالک حدود ۲۰۰ میلیارد دلار سهام تسلا است.

علاوه بر این، آقای ماسک تا اوت سال آینده این حق را دارد که ۲۲/۸۷ میلیون سهم تسلا را به قیمت هر سهم ۶/۲۴ دلار بخرد، در حالیکه در زمان تعطیل شدن بازارهای مالی در روز جمعه، هر سهم تسلا ۱۲۲۲ دلار قیمت داشته است.

بر اساس طرح نمایندگان دموکرات کنگره آمریکا برای گرفتن مالیات از میلیاردرها، آنها باید برای "سود محقق‌نشده" هم مالیات بپردازند، سود محقق‌نشده یعنی وقتی ارزش دارایی بالا رفته اما هنوز فروخته و نقد نشده است.

پیش‌بینی شده در صورت تصویب، "مالیات میلیاردرها" شامل حال ۷۰۰ میلیاردر در آمریکا بشود.

یکی از طراحان اصلی طرح "مالیات میلیاردرها"، سناتور ران ویدن رئیس کمیسیون مالی سنای آمریکا در واکنش به نظرخواهی آقای ماسک گفت: "اینکه ثروتمندترین مرد جهان اصلا هیچ مالیاتی بپردازد یا نه، نباید وابسته به نظرسنجی در توییتر باشد."

"وقت مالیات بر درآمد میلیاردرها رسیده است."

ثروت آقای ماسک بعد از همه‌گیری کرونا افزایش یافته و بنا به آخرین تخمین بلومبرگ حدود ۲۸۹ میلیارد دلار است.

در توییتر ۶۳ میلیون نفر او را دنبال می‌کنند که در آنجا درباره امور شرکت‌هایش مثل اسپیس‌ایکس و نورالینک هم توییت می‌کند. برخی از این توییت‌ها جنجال‌برانگیز بوده‌اند.

دیوید بیزلی رئیس برنامه جهانی غذای سازمان ملل اخیرا گفته بود اگر ابرثروتمندانی مثل ایلان ماسک فقط دو درصد دارایی خود، معادل شش میلیارد دلار، را اهدا کنند، مشکل گرسنگی در جهان حل خواهد شد.

آقای ماسک در پاسخ گفته بود شش میلیارد از سهام تسلا را می‌فروشد و به این نهاد می‌دهد بشرط آنکه این نهاد "دقیقا توضیح دهد چگونه با این شش میلیارد می‌خواهد مسئله گرسنگی را حل کند."

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها