|

رایزنی آمریکا با متحدان اروپایی برای به‌رسمیت شناختن طالبان

نماینده آمریکا در امور افغانستان، در سفرش به بروکسل گفت که با متحدان این کشور در ناتو درباره نقشه راه به رسمیت شناختن دولت طالبان در افغانستان رایزنی کرده است.

رایزنی آمریکا با متحدان اروپایی برای به‌رسمیت شناختن طالبان
به گزارش فارس، نماینده آمریکا در امور افغانستان با بیان اینکه طالبان تمایل خود را برای عادی‌سازی روابط با جامعه بین‌المللی و کاهش تحریم‌ها ابراز کرده‌، از رایزنی با متحدان اروپایی خود برای به‌رسمیت شناختن این گروه خبر داد.

تام وست، نماینده آمریکا در امور افغانستان، در سفرش به بروکسل گفت که با متحدان این کشور در ناتو درباره نقشه راه به رسمیت شناختن دولت طالبان در افغانستان رایزنی کرده است.

وست روز دوشنبه، هفدهم آبان، در سفرش به بلژیک در جمع خبرنگاران گفته است که برای مشورت با متحدان آمریکا در ناتو در مورد راهکار آینده برای صلح افغانستان به بروکسل سفر کرده است.

به گزارش رویترز، وست افزود که در دیدارهای خود با متحدان کشورش در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)، چگونگی به رسمیت شناختن حکومت سرپرست طالبان را مورد بررسی قرار داده است.

وی همچنین گفت: «طالبان به‌وضوح تمایل خود را برای عادی‌سازی روابط با جامعه بین‌المللی، از‌سرگیری کمک‌ها، بازگشت جامعه دیپلماتیک بین‌المللی به کابل و کاهش تحریم‌ها ابراز کرده‌ و آمریکا نمی‌تواند هیچ یک از این موارد را به تنهایی انجام دهد.»

وست که به تازگی جایگزین زلمی خلیزاد شده، ادامه داد: دولت آمریکا در مورد کاهش بحران نقدینگی در این کشور و ایجاد راه برای ورود دلار به افغانستان از طریق بانک‌های خصوصی به منظور پرداخت حقوق کارمندان دولتی طالبان تصمیمی نگرفته است.

در همین حال، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا، در مورد آزادسازی ذخایر ارزی افغانستان برای جلوگیری از فاجعه انسانی در این کشور روز دوشنبه، هفدهم آبان، گفت: «تا زمانی که بهبود اساسی در رویکرد حکومت‌داری آن‌ها (طالبان) نبینیم، از جمله تشکیل دولت فراگیر و مواردی دیگر که با آن‌ها به ترتیب در حال گفت‌وگو هستیم، به حکومت آنان پول نمی‌دهیم.»

علاوه بر این، نماینده آمریکا در امور افغانستان گفت که کشورش آماده دور بعدی گفت‌وگوهای صلح دوحه با طالبان است.

تام وست قرار است در ادامه سفرهایش در مورد افغانستان، به پاکستان، هند و روسیه سفر کند.

از سوی دیگر، نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان خاطرنشان کرده که واشنگتن به‌شدت نگران افزایش حملات گروه داعش و حضور دوام‌دار القاعده در افغانستان است و حضور القاعده در این کشور تنها مساله‌ای است که این کشور را در گفت‌وگو با طالبان نگران می‌کند.

این اظهارات در نخستین مأموریت نماینده جدید امریکا برای صلح افغانستان در بروکسل، مقر ناتو، بیان شده است.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها