|

لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا:

ماموریت نظامی آمریکا در عراق قبل از پایان سال 2021 به پایان می‌رسد

وزیر دفاع آمریکا تایید کرد که ماموریت نظامی آمریکا در عراق پیش از پایان سال جاری میلادی خاتمه خواهد یافت.

ماموریت نظامی آمریکا در عراق قبل از پایان سال 2021 به پایان می‌رسد

«جان کربی» سخنگوی پنتاگون روز شنبه گفت که «لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا در جریان دیدار با «جمعه عناد» وزیر دفاع عراق تایید کرد که ماموریت نظامی آمریکا در عراق پیش از پایان سال جاری میلادی خاتمه خواهد یافت.

به گزارش اسپوتنیک، کربی طی بیانیه‌ای رسمی گفت: «آمریکا به تعهدات خود که در جریان گفت‌وگوهای راهبردی آمریکا-عراق در جولای ۲۰۲۱ داده،‌ پایبند بوده و هیچ نیروی آمریکایی با ماموریت رزمی تا پایان سال جاری میلادی در عراق نخواهد بود».

در این بیانیه آمده است: «آستین به وزیر دفاع عراق گفت که نیروهای آمریکایی به دعوت دولت عراق برای حمایت از نیروهای امنیتی این کشور حضور خواهند داشت».

وزرای دفاع آمریکا و عراق درباره مرحله بعدی ماموریت نظامی آمریکا در عراق رایزنی کردند که بر روی ماموریت استشاری و به اشتراک گذاشتن اطلاعات با نیروهای امنیتی عراق برای حمایت از کارزار مبارزه با داعش خواهد بود.

وزیر دفاع آمریکا در این دیدار بار دیگر حمله اخیر به محل اقامت «مصطفی الکاظمی» نخست وزیر عراق را محکوم و ابراز امیدواری کرد که دولت جدید عراق در روندی مسالمت‌آمیز تشکیل شود.

ازسوی دیگر در پی هشدار روز گذشته کمیته هماهنگی گروه‌های مقاومت عراق در خصوص مقابله با اشغالگران آمریکایی پس از پایان مهلت پایان سال جاری میلادی، فرماندهی عملیات مشترک در ارتش عراق طی بیانیه‌ای، هرگونه شایعه تمدید حضور نیروهای رزمی آمریکا در این کشور را که برای پایان سال جاری برنامه ریزی شده، رد کرد.

سرتیپ «تحسین الخفاجی» سخنگوی فرماندهی عملیات مشترک ارتش عراق دیروز جمعه در گفت‌وگو با خبرگزاری رسمی عراق (واع)، تصریح کرد که صحبت در مورد تمدید موعد خروج نیروهای آمریکایی نادرست و غیردقیق است. تاریخ خروج نیروهای رزمی ۳۱ دسامبر آینده مشخص است و تغییری در آن ایجاد نشده است».

بغداد و واشنگتن در ۲۶ ژوئیه گذشته، به توافق رسیدند که نیروهای رزمی ایالات متحده تا پایان سال جاری از عراق خارج شوند و تعداد نامعلومی از نیروهای آمریکایی برای مشاوره و آموزش نیروهای عراقی باقی خواهند ماند.

نیروهای آمریکایی در سال ۲۰۱۴ به درخواست دولت عراق برای مبارزه با داعش که در آن زمان یک سوم خاک این کشور را اشغال کرده بود، وارد عراق شدند. آمریکا به این بهانه ۳۰۰۰ نیروی در قالب یک ائتلاف بین‌المللی موسوم به ضد داعش که ۲۵۰۰ تن از آن‌ها، آمریکایی بودند، وارد عراق کرد.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها