|

رقابت جدی پکرس با مکرون در راهیابی به الیزه

بر اساس آخرین نظرسنجی، نامزد حزب راست سنتی جمهوری‌خواهان همچنان در رقابت جدی با امانوئل مکرون در راهیابی به الیزه است.

رقابت جدی پکرس با مکرون در راهیابی به الیزه

به گزارش ایرنا، کمتر از چهار ماه مانده به انتخابات ریاست جمهوری فرانسه، «ولری پکرس» نامزد حزب راست سنتی جمهوری خواهان بر اساس آخرین نظرسنجی، همچنان در حال ربودن گوی سبقت از رقبای خود از جمله «مرین لوپن» و «اریک زمور» و در رقابت جدی با امانوئل مکرون در راهیابی به الیزه است.

بر اساس آخرین نظرسنجی صورت گرفته موسسه ایپسوس- سوپرا استریا و منتشر شده در روزنامه فرانسوی لوموند، «ولری پکرس» نامزد حزب راست سنتی جمهوری خواهان با کسب ۱۷ درصد آراء (با ۷ امتیاز صعود) در مقام دوم پس از امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه با اخذ ۲۴ درصد آراء (با ۱.۵ امتیاز سقوط) قرار دارد.
لوموند افزود: بر اساس این نظرسنجی، پکرس در حالی در نظرسنجی ها همچنان می تازد که «مرین لوپن» و «اریک زمور» هر دو ۱۴.۵ درصد آراء را به دست آوردند.

بر طبق این نظرسنجی، «یانیک ژدو» نامزد حزب سبزها و «ژان لوک ملانشون» سیاستمدار و رهبر گروه چپگرای «فرانسه مغرور» هر دو با کسب ۸.۵ درصد آراء در رقابت شانه به شانه با یکدیگر قرار دارند.

امانوئل مکرون که با پیروزی در مقابل «مَرین لوپن» رهبر حزب راست افراطی «تجمع ملی»، در انتخابات سال ۲۰۱۷ میلادی به عنوان جوان‌ترین رئیس دولت تاریخ فرانسه از زمان ناپلئون بناپارت تاکنون بر سر کار بوده و تا چندی پیش بر اساس نظرسنجی ها از جمله نتایج نظرسنجی موسسه افکارسنجی «ایفوپ» که در روزنامه «ژورنال دو دیمانش» منتشر شده بود، تنها، مرین لوپن را به عنوان رقیبی جدی پیش روی خود داشت، به تازگی بر اساس نظرسنجی «الب» (Elabe) نه تنها در مقابل چهره هایی همچون «ولری پکرس»، نامزد حزب راست سنتی جمهوری خواهان قرار داده شده بلکه مقهورِ دور دوم رقابت ها در برابر ولری پکرس با ۵۲ درصد آراء نیز اعلام شده است.

نظرسنجی ها دست کم تاکنون گویای به چالش کشیدن مکرون از سوی دو زن یعنی پکرس و لوپن را دارد؛ این درحالی است که صحنه سیاسی فرانسه برخلاف برخی از کشورهای اروپایی تاکنون هیچ رئیس جمهوری زنی نداشته است.

براساس اصل (۷) قانون اساسی فرانسه، رئیس جمهوری با کسب اکثریت مطلق آرای ماخوذه انتخاب می شود، اما در صورتی که چنین حدنصابی حاصل نشود، انتخابات به دور دوم کشیده شده و ۱۴ روز بعد، مجدداً از میان دو نامزدی که بیشترین آراء را در دور نخست به دست آورده باشند، رای گیری به عمل می آید؛ به همین دلیل انتخابات ریاست جمهوری پیش روی فرانسه نیز از ۱۰ آوریل/۲۱ فروردین (دور نخست) آغاز و تا ۲۴ آوریل/۴ اردیبهشت (دور دوم) ادامه خواهد داشت.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها