|

خطر درگیری بزرگ برای اروپا با عضویت اوکراین در ناتو

وزیر امور خارجه روسیه گفت سیاست کشاندن اوکراین به پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) با استقرار احتمالی سامانه‌های موشکی تهاجمی در نزدیکی مرزهای روسیه مخاطرات نظامی را تا یک درگیری گسترده در اروپا ایجاد می‌کند.

خطر درگیری بزرگ برای اروپا با عضویت اوکراین در ناتو

«سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه گفت سیاست کشاندن اوکراین به پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) با استقرار احتمالی سامانه‌های موشکی تهاجمی در نزدیکی مرزهای روسیه مخاطرات نظامی را تا یک درگیری گسترده در اروپا ایجاد می‌کند.

دیپلمات ارشد روسیه امروز (جمعه) در مصاحبه با روزنامه «اوسلوبودنژی»گفت: سیاست کشاندن کی‌یف به ناتو با چشم‌انداز ظهور سامانه‌های موشکی تهاجمی در نزدیکی مرزهای ما، خطرات امنیتی غیرقابل قبولی برای روسیه ایجاد می‌کند و خطرات نظامی جدی را برای همه طرف‌های درگیر تا درگیری در مقیاس بزرگ در اروپا بوجود می‌آورد.

به نوشته خبرگزاری «تاس»، وزیر امور خارجه روسیه گفت که با آنتونی بلینکن همتای آمریکایی خود در حاشیه نشست شورای وزیران سازمان امنیت و همکاری اروپا در استکهلم در تاریخ دوم دسامبر مذاکره کرده و هفتم دسامبر هم ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه و جو بایدن همتای آمریکایی وی از طریق ویدئو کنفرانس با یکدیگر گفت‌وگو کردند. به گفته دیپلمات ارشد روسیه، بحران اوکراین و عدم پیشرفت در اجرای توافقات مینسک برای حل و فصل اوضاع در شرق اوکراین در راس دستور کار این مذاکرات قرار گرفت.

لاوروف افزود: ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه برای نشان دادن سیاست مخرب کی‌یف با هدف از بین بردن توافق‌نامه‌های مینسک و توافق‌های حاصل شده در قالب نرماندی، نمونه‌های خاصی را ذکر کرد و نگرانی جدی خود را از اقدامات تحریک‌آمیز اوکراین علیه دونباس ابراز داشت.

او همچنین گفت: روسای‌جمهور (روسیه و آمریکا) موافقت کردند که به تیم‌های خود دستور دهند تا گفت‌وگوی جدی در مورد موضوع تدوین تضمین‌های بلندمدت و الزام آور قانونی برای امنیت در مرزهای غربی روسیه را آغاز کنند.

طبق گفته وزیر خارجه روسیه، مسکو در ۱۵ دسامبر پیش‌نویس توافقنامه بین فدراسیون روسیه و ایالات متحده آمریکا در مورد تضمین‌های امنیتی و توافق‌نامه بین فدراسیون روسیه و کشورهای عضو ناتو در مورد اقدامات امنیتی و امنیتی را به طرف آمریکایی تحویل داده و منتظر پاسخ است.

لاوروف اظهار داشت: معتقدیم که در درجه اول ضروری است میزان رویارویی ناشی از سیاست ایالات متحده در حمایت از اوکراینِ تحت امر آن‌ها کاهش یابد.

رئیس جمهور روسیه پیش‌تر در نشست خبری سالانه درباره افزایش تنش در مرزهای روسیه و اوکراین گفت، کشورش آمادگی دارد در صورت اقدام نظامی کی‌یف به آن پاسخ دهد و از مواضعی که غربی‌ها در قبال امنیت ملی روسیه دارند مطلع است.

پوتین ضمن ابراز امیدواری درباره حل این تنش‌ها از طریق دیپلماتیک گفت، مسکو خواستار اجتناب از درگیری نظامی با اوکراین و غربی‌ها است.

او با رد ادعای افزایش استقرار نیروهای روسی در نواحی مرزی با هدف حمله به اوکراین گفت، گسترش ناتو به سمت شرق، کاملاً غیر قابل پذیرش بوده و بر لزوم ضمانت امنیتی غربی‌ها به مسکو تأکید کرد و اقدامات ناتو را تهدیدی جدی برای امنیت ملی روسیه دانست.

مسکو بارها توضیح داده که تقویت نیروهای روسیه در مرزهای اوکراین در واکنش به استقرار نیروهای ناتو در این نواحی صورت گرفته و با وجود انعقاد توافق مینسک به منظور توقف درگیری‌ها در شرق اوکراین، ارتش این کشور همچنان حملاتی را علیه مردم نواحی خودمختار «دونباس» انجام می‌دهند.

با این وجود رسانه‌های آمریکایی اخیراً با جوسازی‌های رسانه‌ای مدعی شده‌اند روسیه قصد دارد به اوکراین حمله کند و در همین راستا فشارها علیه مسکو را تشدید کرده‌اند.

هفته گذشته وزارت خارجه روسیه پیش‌نویس معاهدات امنیتی با آمریکا و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) را منتشر کرد. این تضمین‌ها به‌صورت خاص گسترش بیشتر ائتلاف ناتو به شرق و ورود کشورهای اتحاد جماهیر شوروی سابق به آن را مردود می‌داند. این پیش‌نویس همچنین امکان ترک هرگونه فعالیت نظامی در اوکراین، سایر کشورهای اروپای شرقی و همچنین در قفقاز و آسیای مرکزی توسط بلوک را فراهم می‌کند.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها